AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Jeg og bf flyttet fra hverandre for 6 år siden. Og var på mekling for å få en meklingsattest. Denne var jo obligatorisk. Nå, 6 år etter ønsker han ny time. På bakgrunn av en (som i mine øyne kan fikses på egen hånd) konflikt oss i mellom ang samvær og kommunikasjon. Er denne meklingstimen obligatorisk? Jeg har sagt flere ganger at jeg ønsker å ordne opp i dette uten å dra inn det offentlige men han bryr seg ikke om det. Kan det få konsekvenser for meg om jeg avbestiller timen? Jeg har lest noen steder at det kun er den første timen som er obligatorisk oppmøte på. Og den hadde vi jo da det ble slutt. Men stemmer dette? Kan jeg avbestille og insistere på ordne opp selv? Anonymkode: c48b7...0b9
Siri_H Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 Du må jo ikke møte, men det vil jo stille deg i et dårligere lys dersom han i etterkant tar saken til retten og det vises til at du ikke ønsket å møte ham til samtale. Kan jeg spørre om hvorfor du ikke vil møte ham med en nøytral mekler tilstede? Det er jo sannsynlig at det skaper mindre konflikt og mer ryddig enn å løse det selv, dersom han ikke ønsker det? hva er det du synes er vanskelig med å løse situasjonen ved hjelp av familievernkontoret? Det kan jo nesten høres ut som at far ikke har tro på at dere kan løse det alene, og derfor ønsker hjelp fra en nøytral part. Jeg synes det er snodig å motsette seg det, dersom det ikke er meget spesielle grunner til at du er skeptisk. 5
Gjest padawan Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 For alt jeg vet synes faren du er krevende å samarbeide med og vil ha med en tredjepart som kan bidra til å finne en konstruktiv løsning.
MapleSirup Skrevet 24. august 2017 #4 Skrevet 24. august 2017 Jeg støtter generelt at man får hjelp til å løse konflikter av en tredjepart. Det får holde at en ønsker det 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #5 Skrevet 24. august 2017 Syns du burde gå. Kanskke du ikke ser behivet, men han synes kanskje det er greit å ha en nekler der som kan holde ro i ting å gi tips og sine synspunkter. Så hvis han føler at han har behov for det så GÅ, dette er ikke noe å gjøre seg vanskelig om. Anonymkode: 6b39d...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #6 Skrevet 24. august 2017 1 minutt siden, Siri_H skrev: Du må jo ikke møte, men det vil jo stille deg i et dårligere lys dersom han i etterkant tar saken til retten og det vises til at du ikke ønsket å møte ham til samtale. Kan jeg spørre om hvorfor du ikke vil møte ham med en nøytral mekler tilstede? Det er jo sannsynlig at det skaper mindre konflikt og mer ryddig enn å løse det selv, dersom han ikke ønsker det? hva er det du synes er vanskelig med å løse situasjonen ved hjelp av familievernkontoret? Det kan jo nesten høres ut som at far ikke har tro på at dere kan løse det alene, og derfor ønsker hjelp fra en nøytral part. Jeg synes det er snodig å motsette seg det, dersom det ikke er meget spesielle grunner til at du er skeptisk. Hei. Det er ikke andre grunner enn at jeg synes saken i det hele tatt er liten og jeg syens han blåser det opp og lager mye styr av ingenting. Jeg synes også tanken på å legge frem følelser foran en fremmed er uvant for meg og vanskelig da jeg er litt konfliksky og sjenert og tror det vil være ganske ubehagelig. Men mulig jeg tar feil. Det kan jo hende at en nøytral part kan hjelpe med å få frem mitt synspunkter og kanskje jeg får litt støtte siden alt jeg sier for han bare er svada. Det har det alltid vært. Jeg har aldri fått kommet til ordet fordi han overkjører meg i alle diskusjoner. Så kanskje jeg får gi det en sjanse. Ts Anonymkode: c48b7...0b9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #7 Skrevet 24. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Det er ikke andre grunner enn at jeg synes saken i det hele tatt er liten og jeg syens han blåser det opp og lager mye styr av ingenting. Jeg synes også tanken på å legge frem følelser foran en fremmed er uvant for meg og vanskelig da jeg er litt konfliksky og sjenert og tror det vil være ganske ubehagelig. Men mulig jeg tar feil. Det kan jo hende at en nøytral part kan hjelpe med å få frem mitt synspunkter og kanskje jeg får litt støtte siden alt jeg sier for han bare er svada. Det har det alltid vært. Jeg har aldri fått kommet til ordet fordi han overkjører meg i alle diskusjoner. Så kanskje jeg får gi det en sjanse. Ts Anonymkode: c48b7...0b9 Da har du en ypperlig sjanse til å få komme til orde her nå. Og synes du det er vanskelig å snakke om sånne ting, så skriv et lite brev på forhånd hvor du forklarer at du synes det er vanskelig, og hva slags synspunkter du har på saken. Samt at du sjelden kommer til orde, så er mekleren forberedt på det også. Anonymkode: e190f...912 3
Gjest Coolaid Skrevet 24. august 2017 #8 Skrevet 24. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og bf flyttet fra hverandre for 6 år siden. Og var på mekling for å få en meklingsattest. Denne var jo obligatorisk. Nå, 6 år etter ønsker han ny time. På bakgrunn av en (som i mine øyne kan fikses på egen hånd) konflikt oss i mellom ang samvær og kommunikasjon. Er denne meklingstimen obligatorisk? Jeg har sagt flere ganger at jeg ønsker å ordne opp i dette uten å dra inn det offentlige men han bryr seg ikke om det. Kan det få konsekvenser for meg om jeg avbestiller timen? Jeg har lest noen steder at det kun er den første timen som er obligatorisk oppmøte på. Og den hadde vi jo da det ble slutt. Men stemmer dette? Kan jeg avbestille og insistere på ordne opp selv? Anonymkode: c48b7...0b9 Har du kanskje tenkt på at barnefar har et behov for mekling? Alt behøver ikke handle om deg. I og med at du motsetter deg så er det lett å forstå at du kan være vanskelig å kommuniserer med. Barnefar vil barnets beste siden han ønsker mekling. Rart at du ikke ønsker det. Jeg tipper at du er en god del av problemet her. Det er kun positivt med en profesjonell nøytral tredjepart. Kanskje det kommer noe positivt ut av det som du blir glad for etterpå. Møt opp for barnet.
Antoinette Skrevet 24. august 2017 #9 Skrevet 24. august 2017 Du burde møte opp, det faller bare tilbake på deg selv om du ikke gjør det og kan sette deg i et dårlig lys hos de som har innkalt deg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #10 Skrevet 24. august 2017 Tror ikke helt at de som har svart deg her har helt peiling. Da det har gått såpass lang tid fra forrige mekling, er det faktisk obligatorisk oppmøte. Du kan heller ikke avlyse/flytte denne timen. Kun den som bestiller ny mekling kan gjøre det. Det er selvsagt for å unngå at den andre parten drenerer saken, og/eller nekter å komme til enighet. Dette vet jeg av erfaring, da jeg gjennom flere år har slitt med å få bf til å møte opp. Les innkallelsen og ring til familievernkontoret. Meklingsattesten er gyldig i 6 måneder, dersom man vil ha ny, må man innkalle på nytt. Det er uansett uforståelig at man i det heletatt vurderer å droppe å gå på meklingstimer. Du hevder at saken er liten og ubetydelig i dine øyne, men tydeligvis ikke i fars øyne. Dessuten er det jo ikke en fillesak i dine øyne heller, da du selvsagt hadde latt far få det slik han ønsker.. Anonymkode: 5a757...db5 2
Elghund Skrevet 24. august 2017 #11 Skrevet 24. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke helt at de som har svart deg her har helt peiling. Da det har gått såpass lang tid fra forrige mekling, er det faktisk obligatorisk oppmøte. Du kan heller ikke avlyse/flytte denne timen. Kun den som bestiller ny mekling kan gjøre det. Det er selvsagt for å unngå at den andre parten drenerer saken, og/eller nekter å komme til enighet. Dette vet jeg av erfaring, da jeg gjennom flere år har slitt med å få bf til å møte opp. Les innkallelsen og ring til familievernkontoret. Meklingsattesten er gyldig i 6 måneder, dersom man vil ha ny, må man innkalle på nytt. Det er uansett uforståelig at man i det heletatt vurderer å droppe å gå på meklingstimer. Du hevder at saken er liten og ubetydelig i dine øyne, men tydeligvis ikke i fars øyne. Dessuten er det jo ikke en fillesak i dine øyne heller, da du selvsagt hadde latt far få det slik han ønsker.. Anonymkode: 5a757...db5 Å drenere saken er kanskje lurt hvis det er mye flytende verk? 3
regine Skrevet 24. august 2017 #12 Skrevet 24. august 2017 Det får ingen konsekvenser om du ikke møter til en meklingstime. Selv om det hevdes her på KG. Famvernkontoret har nada de skulle sagt så om man møter eller ikke betyr ingenting. Selv om det er for å få meklingsattest for å starte rettssak. En annen ting er også at meglere ikke er så veldig flinke. Er den ene flink til å snakke for seg og overkjører rutinemessig den andre forelder, så fortsetter gjerne mønsteret på fam.vernkontoret også. Der skal de jo for all del IKKE ta side, og da blir de fullstendig ryggesløse. Når det er sagt: Personlig ville jeg møtt om far innkalte - men jeg ville vært forberedt på at det ikke kom noe ut av det. Jeg ville også notert meg de punktene jeg selv ville si, også for å unngå at far skulle fått dominere hele timen med sin versjon og sin sak. Da kan du selv si det du ønsker å få fram uten at du blir skipla over fars angrep og dermed glemmer det som er ditt syn på saken. men som sagt - uten illusjoner om at her er det noen som skal kunne hjelpe i særlig grad. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #13 Skrevet 24. august 2017 Jeg synes det er fryktelig dumt av deg om du ikke møter. Selv om DU ikke føler behov for mekler, så gjør tydeligvis den andre parten det. Det er også forståelig at vedkommende vil ha mekler, når du bagatelliserer problemet og ikke viser forståelse for at det kan være en større greie for ham enn det er for deg. Anonymkode: 28c1d...39e
MapleSirup Skrevet 24. august 2017 #14 Skrevet 24. august 2017 3 timer siden, regine skrev: Det får ingen konsekvenser om du ikke møter til en meklingstime. Selv om det hevdes her på KG. Famvernkontoret har nada de skulle sagt så om man møter eller ikke betyr ingenting. Selv om det er for å få meklingsattest for å starte rettssak. En annen ting er også at meglere ikke er så veldig flinke. Er den ene flink til å snakke for seg og overkjører rutinemessig den andre forelder, så fortsetter gjerne mønsteret på fam.vernkontoret også. Der skal de jo for all del IKKE ta side, og da blir de fullstendig ryggesløse. Når det er sagt: Personlig ville jeg møtt om far innkalte - men jeg ville vært forberedt på at det ikke kom noe ut av det. Jeg ville også notert meg de punktene jeg selv ville si, også for å unngå at far skulle fått dominere hele timen med sin versjon og sin sak. Da kan du selv si det du ønsker å få fram uten at du blir skipla over fars angrep og dermed glemmer det som er ditt syn på saken. men som sagt - uten illusjoner om at her er det noen som skal kunne hjelpe i særlig grad. Du må ha hatt det travelt som har vært hos så mange meklere at du kan føre statistikk og dermed konkludere med at ingen er gode. For øvrig har jeg dette å si om innlegget ditt: 1
regine Skrevet 24. august 2017 #15 Skrevet 24. august 2017 19 minutter siden, MapleSirup skrev: Du må ha hatt det travelt som har vært hos så mange meklere at du kan føre statistikk og dermed konkludere med at ingen er gode. For øvrig har jeg dette å si om innlegget ditt: Jeg har dessverre det ja - og konklusjonen er nok at mange (skal jo aaaaaldri generalisere) er ganske dårlige når det er tunge og vanskelige saker. I tillegg til at det faktisk ikke får konsekvenser m deltakelse - om man legger ved en meklingsattest i en rettssak er den bare et dokument som ikke tillegges vekt. Når det er sagt så sier jeg faktisk også at jeg personlig ville møtt - men godt forberedt. At du mener det er dumt å forberede seg før noe sånt får stå for din regning.
Vera Skrevet 24. august 2017 #16 Skrevet 24. august 2017 Kan jeg spørre deg om hva du anser som en filleting?
Gjest mimoe Skrevet 24. august 2017 #17 Skrevet 24. august 2017 Du har ingen plikt til å møte. Meklingsattest får han om han kaller inn til og kommer til møte, selv om du ikke dukker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå