AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Jeg eier huset. Har bodd der i mange PR, men flyttet i oktober 2016. Huset har vært leid ut til min fetter frem til sommeren. Jeg ska l nå selge, og spørsmålet mitt er: Hvordan er skattereglene i mitt tilfelle. Jeg må ha bodd i boligen 12 av de siste 24 månedene. (Så det går bra til oktober) men hva med disse månedene nå i sommer, når boligen er ubebodd. Betyr ikke det av jeg disponerer mer en 50% av boligen og at det da blir skattefritak? (Selv om det går over oktober før jeg får solgt?) Vanskelig å forklare hva jeg mener, men siden ingen bor i huset nå, regnes det som min disposisjon, gjør det ikke? Eller må jeg faktisk flytte dit for å ikke betale skatt? Anonymkode: 5243a...159
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 Du må BO der. Det holder ikke at huset står tomt. Anonymkode: 3eccf...0f4 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 Er ute for det samme og i dag skal jeg gå på skattekontoret og forhøre meg hvor mye skatt jeg skylder siden jeg ikke bodde der siste årene. Anonymkode: 7e40d...786
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #4 Skrevet 24. august 2017 Du skal bo i huset, dvs. ha din adresse der. Om du har det til "disposisjon" teller ikke. Anonymkode: 65116...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #5 Skrevet 24. august 2017 @amativeReflection Anonymkode: b0d66...885
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #6 Skrevet 24. august 2017 Okei, takk for svar. Mer det noen mulighet til å få til dette uten å måtte flytte tilbake dit? Noen smutthull? Jeg flytter tilbake om jeg må altså, for det er snakk om mye penger å gå glipp av, men tenkte kanskje dere hadde noen tips :-) Anonymkode: 5243a...159
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #7 Skrevet 24. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk for svar. Mer det noen mulighet til å få til dette uten å måtte flytte tilbake dit? Noen smutthull? Jeg flytter tilbake om jeg må altså, for det er snakk om mye penger å gå glipp av, men tenkte kanskje dere hadde noen tips :-) Anonymkode: 5243a...159 Det er ingen lovlige smutthull nei. Anonymkode: d5bf5...d6a 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #8 Skrevet 24. august 2017 Disponerer du "bare" mer enn 50% av boligen der nå? Om den nå er tom (leietaker har sagt opp og også flyttet ut), så disponerer du vel egentlig alt (100%)? Kan ikke se at disposisjonsgraden har noen relevans når boligen uansett står helt tom. disposisjonsgrad brukes normalt som begrep der en boende utleier leier ut en del av leiligheten til en leietaker, f. eks. et rom, som da må utgjøre 50% eller mindre av boligen for at leieinntektene ikke skal bli skattepliktig. Ta det med en klype salt, men det er hvertfall slik jeg har forstått det. Men det er da ikke noe som er relevant for din del, siden det uansett ikke bor noen der nå. Så langt jeg vet, så må man ha sin folkeregistrerte adresse registrert på boligen man eier for å slippe beskatning. Jeg ville vært rask med å registerere meg som bosatt i leiligheten jeg eier om jeg var deg, i god tid før oktober slik at du slipper å passere 12 måneders grensen. Botiden regnes fra dagen man reelt sett flytter inn i boligen (igjen), så en omregistrering av din folkeregistrerte adresse bør følges opp av at du reelt sett flytter tilbake noen eiendeler dit og gjør det til ditt hjem igjen. Hvorvidt du oppholder deg der (Det er jo lov til å være borte fra hjemme lenge slik at man i praksis ikke bor hjemme en stund, bare man ikke har en annen folkereigstrert adresse og/eller har flyttet ut alle møbler) blir en annen sak, men du må kunne argumentere for at du reelt sett bor der hvis skatteetaten spør. Det finnes dessuten unntak for botid dersom du f. eks. er forhindret til å flytte tilbake pga. jobb osv. Står her: http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/kjop-og-salg/salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833 under avsnittet "Botid når boligen ikke har vært i bruk" Anonymkode: f28e5...c38 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #9 Skrevet 25. august 2017 Det avgjørende er hvorvidt du faktisk bor i boligen eller ikke. Du opparbeider ikke botid i en periode der du har en annen bolig som din hovedbopæl: http://www.juss.info/skatt-ved-salg-av-bolig/ Anonymkode: 7a70c...4fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå