Gå til innhold

1 år gammel katt og valp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ☺ jeg trenger litt hjelp. Vi har en katt på litt over et år, hun er innekatt (foreløpig). Nå har vi skaffet oss en valp, og jeg er redd det ikke går så bra som jeg håpet på. Valpen kom til oss for 6 dager siden  

Det gikk sånn passe greit fra første stund, de snuste på hverandre, oppholdt seg i samme rom uten problemer, og seneste i går formiddag lå de en halvmeter i fra hverandre og sov i sofaen. Det har dog vært noe uoverstemmelser, feks når valpen kommer for brått på pus og katten har hvest og løftet labben. 

Katten har masse plasser hun kan oppholde seg på som hunden ikke når, samt kjeller og 2 etg som hunden ikke har tilgang til. 

Problemet dukket opp for fullt i går, en times tid etter at de sov ved siden av hverandre. Pus sitter på et lite bord på kjøkkenet hun har maten sin, valpen går rundt på gulvet og skal følge etter meg inn i stua, rett i hælene på meg. Da piper valpen til og der har pus klort henne i bakparten. Fikk fjernet katten raskt og valpen ble forskrekket, men gikk greit. 

Resten av kvelden var pus livredd, hun skalv og gjemte seg 😔 Valpen ble litt mer skeptisk, men det er jo ikke så rart. I dag kan de igjen være i samme rom, men katten er nå superskeptisk og går rundt med "vaskebjørnhale", eller ligger og glor på valpen. 

Hun har vært innekatt hele tiden, vært mye ute med henne i bånd siden i våres, mtp at hun skulle få bli utekatt. Men i det siste har det vært flere tilfeller av syke katter i nærheten og det er mistanke om at noen setter ut "gift", så jeg har ikke turt å slippe henne ut alene. Og om jeg slipper henne ut nå, for å gi henne pauser fra hund og få noe annet å tenke på, så kommer hun vel aldri hjem igjen. 

Erfaringer noen? Går dette seg til? Hvor lang tid? Noe jeg kan gjøre? Vi forsøker med godbiter, men pus har aldri vært glad i noe godis, og det lille hun liker vil hun ikke ha når jeg syns hun er flink, er for opptatt med å glo på valpen. 

Det er vondt å se pus være utrygg i eget hjem, og vi er like mye sammen med henne som før, om ikke mer. 

Hjelp? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går seg til. La de ordne opp seg i mellom. Jeg hadde selv hund før jeg fikk kattunge. De hadde noen fighter, men de innordnet seg etterhvert.

Skrevet

Takk for svar, håper det, er bare vondt å se på 😔

Skrevet

Man må gi det goood tid. 6 dager er ingenting. Å jeg syns nå det høres ut som at det egentlig har gått veldig bra etter så kort tid. Så klart vil de ha uoverensstemmelser, det må man bare regne med, så lenge det ikke blir basketak mellom dem. 

Anonymkode: 048e4...0a3

Gjest NotNaomi
Skrevet

Dette er ingen krise :-) dyr kan reagere "voldsomt" og bli skeptiske etter episoder med hverandre. Ihvertfall,og helst i begynnelsen.

Husk bare en ting TS. Hvis du bare opptrer helt rolig og avslappet sammen med de nå,Så finner de nok snart omstendighetene trygge igjen! Dyr værer veeldig fort våre energier og stemninger,så selv om du sikkert vet det,Så sier jeg det alltid! Har nemlig lært det veldig godt selv. Dyr er velt avhengig av at vi er trygge.

Skrevet

Samboer er hjemme med dem i dag, fikk akkurat melding. Etter tur i morges hadde pus møtt valpen i døra, snust på hverandre før pus rømte til 2 etg :sukk:

Dere har nok helt rett, må bare gi de tid. Vi er rolige rundt de, roser masse og prøver å gjøre hva vi kan for det skal være ekstra trygt, men samtidig at ting skal være så vanlig som mulig for pus. Ikke rart katta er sur på oss egentlig, valpen er stor, brå og det er "armer og bein" overalt. 

Takk for råd :)

Skrevet

Pus er nok skikkelig fornærmet fordi dere plutselig har tatt inn et annet dyr også. Men det går over :P 

Skrevet

Snuser de hverandre i fjeset? Hvis pus er med på det, betyr det at hun er vennlig innstilt. 

Anonymkode: fbaf4...e3c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snuser de hverandre i fjeset? Hvis pus er med på det, betyr det at hun er vennlig innstilt. 

Anonymkode: fbaf4...e3c

Ja det gjør de :) selv om pus har tilbrakt mesteparten av dagen i kjelleren, har de snust snute-mot-snute et par ganger i dag. 

Pus er skeptisk og holder seg mye for seg selv, men når de er i samme rom er det veldig rolig. 

Skrevet

Tror detta kommer til å gå helt fint jeg :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...