AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Jeg har en bekjent som har en psykisk utviklingshemmet datter. Datteren er i 20-årene og bor alene. For noen år siden ble hun svindlet av moren sin for et betydelig beløp. Moren skulle hjelpe henne med det økonomiske og tappet systematisk kontoen hennes. Datteren forsto ikke hvorfor hun hadde så dårlig råd. Videre tok hun opp kredittlån i datterens navn. Hun forsøkte også å låne til en bil i datterens navn, men fikk avslag i banken fordi datteren aldri vil kunne ta lappen. Moren ble aldri anmeldt for dette, men familien hennes snudde henne ryggen, også denne datteren. I denne tiden flyttet datteren sammen med en mann som var alkoholiker og også utnyttet henne økonomisk. Etterhvert så datteren ingen annen utvei enn å ringe til moren sin, som hentet henne tilbake hit og fikk skaffet et bosted, som ikke er egnet som bolig. Det har aldri vært snakk om at datteren kan bo hos henne til hun fikk seg noe bedre. Nå har det kommet frem at moren har lurt mannen sin for penger og de skal skilles. Nå passer det mor å flytte sammen med datteren (to trygder er bedre enn en), men datteren er motvillig. Dessverre klarer hun ikke å sette grenser for moren, så de blir nok samboere. Moren mistet bilen sin i skilsmissen, men hun har "hjulpet" datteren å kjøpe bil "som hun skal bruke når hun tar lappen". I mellomtiden "låner" mot bilen. Som samboer med datteren får hun lett tilgang til kontoer og datteren skriver under på hva som helst, så hun får nok noen lån etterhvert. Datteren venter også en stor erstatningssum, som vi regner med at mor "skal passe på". Denne moren lider av alvorlig spillegalskap, og i tillegg til å stjele fra hele familien, har hun stjålet fra venner, arbeidsgiver og en forening som hun utrolig nok var kasserer for. Datteren er nå rene skattekisten og hun vil ikke ha noen skrupler med å forsyne seg fra henne. Datteren er veldig naiv og godtroende, og et lett offer for folk som vil utnytte henne. Hun vil trenge hjelp til å skaffe et sted å bo, for hun klarer seg egentlig ikke selv. Hun lager seg mat og er forholdsvis renslig selv, men rundt henne samler det seg søppel, oppvask og skittentøy. I tillegg må hun få hjelp med det økonomiske. Takket være mor og tidligere samboer har hun nå en samlet kredittkortgjeld på 300 000. Det vil hun aldri klare å betale tilbake, så beløpet stiger for hver måned. Datteren trenger en verge, men hvordan går man frem for å skaffe henne det? Anonymkode: 9ebd0...579
Gjest Blondie65 Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 https://www.fylkesmannen.no/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Vergemal/Trenger-du-verge/ Jeg tenker at det beste du kan gjøre for denne personen er å alliere deg med et av hennes familiemedlemmer og kreve at det opprettes verge. Jeg håper også at gjelden kan strykes og overføres til moren med grunnlag i at hun ikke har kompetanse/evne til å sette seg i gjeld. Takk for at du bryr deg.
Gjest NotNaomi Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 Ser svaret over her,og håper det ordner seg for datteren!
EvaLena Skrevet 24. august 2017 #4 Skrevet 24. august 2017 Anmeld den mora så fort som mulig. Undersøk med kommunen om de har omsorgsbolig til datteren. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #5 Skrevet 24. august 2017 Psykisk utviklingshemmede er inne i vergesystemet alt før de blir myndige. Hvorfor denne datteren IKKE er det er en gåte. Når noen er inne i systemet skal hjelpevergen (dersom det er begrenset hva vergen gjør) eller vergen (dersom vergen skal ha full kontroll over alt for den umyndiggjorte), så leveres det regnskap og oversikt over hele økonomien til Fylkesmannen. Så at dette har fått pågå uten videre reaksjon og over tid viser at noe ikke stemmer. Dere kan og ta kontakt med advokat. Her er det nokså opplagt at personen vil kunne få fri rettshjelp, selv om det må søkes om dette. Anonymkode: c8bf1...598 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #6 Skrevet 24. august 2017 34 minutter siden, Blondie65 skrev: https://www.fylkesmannen.no/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Vergemal/Trenger-du-verge/ Jeg tenker at det beste du kan gjøre for denne personen er å alliere deg med et av hennes familiemedlemmer og kreve at det opprettes verge. Jeg håper også at gjelden kan strykes og overføres til moren med grunnlag i at hun ikke har kompetanse/evne til å sette seg i gjeld. Takk for at du bryr deg. Takk for informasjon! Store deler av denne familien ligner på moren og er derfor uaktuelle. Jenta har to søsken som er oppegående som vi har kontaktet, men de ønsker ikke å bli involvert fordi det også innebærer kontakt med moren. Hun var veldig stygg mot dem i oppveksten, og selv om de etterhvert flyttet til faren, har de ettervirkninger av dette. Moren har en historie med å fabrikere straffbare forhold, og selv om de alltid blir henlagt, er det ubehagelig for de det gjelder. Hun sprer også usanne rykter som rammer de hun er på kant med. Søsknene er i en livssituasjon hvor de ikke orker ytterligere press, noe jeg har full forståelse for. Morens eks-svigerforeldre har stått på mye for datteren etter at hun flyttet fra den alkoholiserte samboeren sin, både økonomisk og praktisk. Tror du disse kan be om verge på hennes vegne? Problemet er at moren har anmeldt sin eks og i den forbindelse har svigerforeldrene fått beskjed av politiet om å holde seg unna henne. Som sagt, hun er god på anmeldelser. Etter den beskjeden har en venn av svigerforeldrene mine tatt seg av datteren. Han kjører henne til butikken, lar henne dusje hos seg osv. Han har forsøkt å prate med datteren om økonomi og der og da er hun helt enig, men så går hun tilbake til moren. Kan han be om verge? Mannen min og jeg har også hjulpet henne en del, og vi er glad i henne. Men på grunn av den siste utviklingen med moren har også vi trukket oss unna og latt denne vennen ta over. Men vi ber gjerne om verge, hvis det er en mulighet for at vi når frem. 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Psykisk utviklingshemmede er inne i vergesystemet alt før de blir myndige. Hvorfor denne datteren IKKE er det er en gåte. Når noen er inne i systemet skal hjelpevergen (dersom det er begrenset hva vergen gjør) eller vergen (dersom vergen skal ha full kontroll over alt for den umyndiggjorte), så leveres det regnskap og oversikt over hele økonomien til Fylkesmannen. Så at dette har fått pågå uten videre reaksjon og over tid viser at noe ikke stemmer. Dere kan og ta kontakt med advokat. Her er det nokså opplagt at personen vil kunne få fri rettshjelp, selv om det må søkes om dette. Anonymkode: c8bf1...598 Jeg vet ikke hvorfor hun ikke er i systemet. Det er ikke umulig at moren var verge før hun brøt kontakten og flyttet. Hun flyttet til et annet fylke og har muligens ramlet ut av systemet. Det er ikke første gang i historien at samfunnets svake blir oversett av det offentlige. Anonymkode: 9ebd0...579
Gjest Blondie65 Skrevet 24. august 2017 #7 Skrevet 24. august 2017 Jeg foreslår at du og denne vennen kontakter fylkesmannen der dere bor og spør hva slags tiltak som er nødvendig. Finn ut hvem av dere som er mest egnet til å være verge - og vær forberedt på et helvete fra moren siden dere slakter "gullkalven" hennes.
Rosalie Skrevet 24. august 2017 #8 Skrevet 24. august 2017 16 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg foreslår at du og denne vennen kontakter fylkesmannen der dere bor og spør hva slags tiltak som er nødvendig. Finn ut hvem av dere som er mest egnet til å være verge - og vær forberedt på et helvete fra moren siden dere slakter "gullkalven" hennes. Dette. Men det kan være lurt at hun får oppnevnt en økonomisk verge som er utenforstående. Denne vil kunne gi TS og vennen fullmakter ift å hjelpe hun han er verge for i det daglige. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #9 Skrevet 24. august 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for informasjon! Store deler av denne familien ligner på moren og er derfor uaktuelle. Jenta har to søsken som er oppegående som vi har kontaktet, men de ønsker ikke å bli involvert fordi det også innebærer kontakt med moren. Hun var veldig stygg mot dem i oppveksten, og selv om de etterhvert flyttet til faren, har de ettervirkninger av dette. Moren har en historie med å fabrikere straffbare forhold, og selv om de alltid blir henlagt, er det ubehagelig for de det gjelder. Hun sprer også usanne rykter som rammer de hun er på kant med. Søsknene er i en livssituasjon hvor de ikke orker ytterligere press, noe jeg har full forståelse for. Morens eks-svigerforeldre har stått på mye for datteren etter at hun flyttet fra den alkoholiserte samboeren sin, både økonomisk og praktisk. Tror du disse kan be om verge på hennes vegne? Problemet er at moren har anmeldt sin eks og i den forbindelse har svigerforeldrene fått beskjed av politiet om å holde seg unna henne. Som sagt, hun er god på anmeldelser. Etter den beskjeden har en venn av svigerforeldrene mine tatt seg av datteren. Han kjører henne til butikken, lar henne dusje hos seg osv. Han har forsøkt å prate med datteren om økonomi og der og da er hun helt enig, men så går hun tilbake til moren. Kan han be om verge? Mannen min og jeg har også hjulpet henne en del, og vi er glad i henne. Men på grunn av den siste utviklingen med moren har også vi trukket oss unna og latt denne vennen ta over. Men vi ber gjerne om verge, hvis det er en mulighet for at vi når frem. Jeg vet ikke hvorfor hun ikke er i systemet. Det er ikke umulig at moren var verge før hun brøt kontakten og flyttet. Hun flyttet til et annet fylke og har muligens ramlet ut av systemet. Det er ikke første gang i historien at samfunnets svake blir oversett av det offentlige. Anonymkode: 9ebd0...579 Dette er så enkelt og så komplisert at du tar med deg denne personen til personens fastlege, får fyllt ut skjemaet for vergemål, og sendt det til Fylkesmannen eller kontakter Fylkesmannen direkte for informasjon, fremfor å sitte å utlevere en hel familie på nettet. Slik du omtaler og utleverer mammaen her, så sier det mer om deg enn om mammaen. Hvem Fylkesmannen oppnevner som verge er noe Fm. Bestemmer. Får hun en advokat som verge, så tar den seg og betalt for jobben. Anonymkode: c8bf1...598 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #10 Skrevet 24. august 2017 25 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg foreslår at du og denne vennen kontakter fylkesmannen der dere bor og spør hva slags tiltak som er nødvendig. Finn ut hvem av dere som er mest egnet til å være verge - og vær forberedt på et helvete fra moren siden dere slakter "gullkalven" hennes. Det er slutt på at omgivelsene finner eller får påvirke hvem de ønsker som verge. Fylkesmannen tar avgjørelsen og finner verge helt etter sitt eget hode. De kurser og nå verger, i alle varianter, på jobben vergene skal gjøre. Anonymkode: c8bf1...598
Gjest Blondie65 Skrevet 24. august 2017 #11 Skrevet 24. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er slutt på at omgivelsene finner eller får påvirke hvem de ønsker som verge. Fylkesmannen tar avgjørelsen og finner verge helt etter sitt eget hode. De kurser og nå verger, i alle varianter, på jobben vergene skal gjøre. Anonymkode: c8bf1...598 Dette er forsåvidt helt greit. Men det er nå likevel noen som må ta kontakt med rett instans på vegne av denne personen slik at hun får verge. Det var det jeg mente.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #12 Skrevet 24. august 2017 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Dette er forsåvidt helt greit. Men det er nå likevel noen som må ta kontakt med rett instans på vegne av denne personen slik at hun får verge. Det var det jeg mente. Det står over. De går til legen og fyller ut skjemaet med legeerklæring for å sette igang mølla. Uten legeerklæring på at personen trenger hjelp og verge, skjer det ingenting. Anonymkode: c8bf1...598
Gjest Blondie65 Skrevet 24. august 2017 #13 Skrevet 24. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står over. De går til legen og fyller ut skjemaet med legeerklæring for å sette igang mølla. Uten legeerklæring på at personen trenger hjelp og verge, skjer det ingenting. Anonymkode: c8bf1...598 Jeg så det etterpå.
Rosalie Skrevet 24. august 2017 #14 Skrevet 24. august 2017 Her er informasjon om vergemål: https://www.fylkesmannen.no/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Vergemal/
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #15 Skrevet 24. august 2017 Tusen takk for informative svar! Linken som @Rosalie viser til synes jeg henvender seg til den som faktisk trenger verge, så jeg fant lite om hva pårørende kan gjøre. Men fastlegen neste, altså.... Jeg har et par spørsmål til: Får man utnevnt fastlege automatisk når man flytter til en ny kommune? Eller må man velge en selv gjennom fastlegeordningen? Hvis det siste gjelder må hun i så fall gjøre dette først. Nå som moren igjen har fått innflytelse, er jeg redd hun prøver å avverge at datteren drar til legen. Går det an å ta direkte kontakt med legen og forklare at man er svært bekymret, og så la han ta det fra sin side? I så fall kan det hende at søsknene tør å gjøre dette. Og for ordens skyld: Ingen av oss ønsker å være verge, det er kun snakk om en offentlig utnevnt verge. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er så enkelt og så komplisert at du tar med deg denne personen til personens fastlege, får fyllt ut skjemaet for vergemål, og sendt det til Fylkesmannen eller kontakter Fylkesmannen direkte for informasjon, fremfor å sitte å utlevere en hel familie på nettet. Slik du omtaler og utleverer mammaen her, så sier det mer om deg enn om mammaen. Hvem Fylkesmannen oppnevner som verge er noe Fm. Bestemmer. Får hun en advokat som verge, så tar den seg og betalt for jobben. Anonymkode: c8bf1...598 Jeg beklager at du synes jeg utleverer mammaen, du får ta mitt ord på at detaljer rundt personene bevisst gjør at de ikke kan identifiseres. Denne forelderen er langt ifra den eneste i Norge som lider av spillegalskap eller andre dyre lidelser, og bedrar andre økonomisk. Beskrivelsen passer på mange, dessverre. Jeg er ikke helt fersk på KG, så erfaringsmessig vil det komme en mengde spørsmål omkring hvorfor denne personen trenger verge, og kanskje noen om mine motiver. Jeg valgte derfor å beskrive situasjonen forholdsvis detaljert, slik at problemstillingen kom tydelig fram. Jeg har ingen konflikt med moren (som jeg vet om) og jeg har ikke behov for å hevne meg på henne eller ødelegge for henne på noen som helst måte. Jeg ønsker ikke å være verge, eller sko meg på dette økonomisk (om det i det hele tatt er mulig). Dersom det er snakk om utlegg til advokat, er det vi som må sørge for dette. Vi er forberedt på at vi kanskje taper penger, og vi er villige til å gjøre det. Vi er også forberedt på konflikt med moren, med alt det innebærer. Fordi vi er glade i jenta. Hvis det gjør meg til et dårlig menneske, så lever jeg fint med det. Anonymkode: 9ebd0...579 1
Gjest Coolaid Skrevet 24. august 2017 #16 Skrevet 24. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en bekjent som har en psykisk utviklingshemmet datter. Datteren er i 20-årene og bor alene. For noen år siden ble hun svindlet av moren sin for et betydelig beløp. Moren skulle hjelpe henne med det økonomiske og tappet systematisk kontoen hennes. Datteren forsto ikke hvorfor hun hadde så dårlig råd. Videre tok hun opp kredittlån i datterens navn. Hun forsøkte også å låne til en bil i datterens navn, men fikk avslag i banken fordi datteren aldri vil kunne ta lappen. Moren ble aldri anmeldt for dette, men familien hennes snudde henne ryggen, også denne datteren. I denne tiden flyttet datteren sammen med en mann som var alkoholiker og også utnyttet henne økonomisk. Etterhvert så datteren ingen annen utvei enn å ringe til moren sin, som hentet henne tilbake hit og fikk skaffet et bosted, som ikke er egnet som bolig. Det har aldri vært snakk om at datteren kan bo hos henne til hun fikk seg noe bedre. Nå har det kommet frem at moren har lurt mannen sin for penger og de skal skilles. Nå passer det mor å flytte sammen med datteren (to trygder er bedre enn en), men datteren er motvillig. Dessverre klarer hun ikke å sette grenser for moren, så de blir nok samboere. Moren mistet bilen sin i skilsmissen, men hun har "hjulpet" datteren å kjøpe bil "som hun skal bruke når hun tar lappen". I mellomtiden "låner" mot bilen. Som samboer med datteren får hun lett tilgang til kontoer og datteren skriver under på hva som helst, så hun får nok noen lån etterhvert. Datteren venter også en stor erstatningssum, som vi regner med at mor "skal passe på". Denne moren lider av alvorlig spillegalskap, og i tillegg til å stjele fra hele familien, har hun stjålet fra venner, arbeidsgiver og en forening som hun utrolig nok var kasserer for. Datteren er nå rene skattekisten og hun vil ikke ha noen skrupler med å forsyne seg fra henne. Datteren er veldig naiv og godtroende, og et lett offer for folk som vil utnytte henne. Hun vil trenge hjelp til å skaffe et sted å bo, for hun klarer seg egentlig ikke selv. Hun lager seg mat og er forholdsvis renslig selv, men rundt henne samler det seg søppel, oppvask og skittentøy. I tillegg må hun få hjelp med det økonomiske. Takket være mor og tidligere samboer har hun nå en samlet kredittkortgjeld på 300 000. Det vil hun aldri klare å betale tilbake, så beløpet stiger for hver måned. Datteren trenger en verge, men hvordan går man frem for å skaffe henne det? Anonymkode: 9ebd0...579 Takk for at du stiller opp for noen som er svake og blir utnyttet. Jeg vet ikke hvordan du skal håndtere dette men ikke gi opp. Tror veien å gå er å sende "bekymringsmelding" til fylkesmannen og samtidig søke/ anbefale at de vurderer verge. Ring litt rundt, skriv noe epost osv. Stå på !
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #17 Skrevet 24. august 2017 14 minutter siden, Coolaid skrev: Takk for at du stiller opp for noen som er svake og blir utnyttet. Jeg vet ikke hvordan du skal håndtere dette men ikke gi opp. Tror veien å gå er å sende "bekymringsmelding" til fylkesmannen og samtidig søke/ anbefale at de vurderer verge. Ring litt rundt, skriv noe epost osv. Stå på ! Takk! Jeg har fått god veiledning i denne tråden og vet nå sånn ca hvor jeg skal begynne. Anonymkode: 9ebd0...579 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #18 Skrevet 24. august 2017 Fastlege velger og bytter man selv. Men en fastlege som er helt ny, og ikke kjenner pasienten, som så etter påtrykk fra en person dfastlegen heller ikke kjenner, vil naturlig være meget skeptisk til å sette i gang en prosess om vergemål. Det er meget alvorlig å umyndiggjøre en person for så å oppnevne en verge. Det regnes som en stor inngripend i en persons liv å bli umyndiggjort. Det finnes diverse interesseorganisasjoner for ulike utviklingshemninger. Der sitter de på stor ekspertise på dette feltet. Anonymkode: c8bf1...598
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #19 Skrevet 25. august 2017 Etter nøye vurdering har vi kommet frem til at vi ikke gjør noen verdens ting. Det var ubehagelig å ta den avgjørelsen, det ble ikke mye søvn i natt. Vi har, som alle de andre, kommet frem til at vi ikke orker å ha moren i livet vårt. Hun har systematisk kvittet seg med alle som har vært der for datteren og metodene hun bruker er brutale. Datteren har visst allerede flyttet sammen med moren, så vi har svært liten tilgang til henne nå. Vi hadde et håp om at datteren frivillig gikk med på en vergeordning, siden hun har blitt svindlet før. Og hun har uttalt til flere at hun ikke ønsker å bo med moren. Hun er overraskende fornuftig, selv om hun er svært ressurssvak. Nå har nok moren kommet oss i forkjøpet og det vil være fånyttes å forsøke å overtale henne. Vi får henne ikke på tomannshånd så lang tid av gangen. De har også byttet kommune igjen, så hun har en helt ny fastlege. Selv om fastlegen åpenbart ser at datteren er psykisk utviklingshemmet, vil han bli overberbevist om at datteren er trygg hos mor. Vi regner jo ikke med at mor legger kortene på bordet der. Jeg vet ikke om dette er noe vi trøster oss med, men når de to slår trygdene sine sammen får de råd til å leie et egnet bosted. Det haster, og fra hva jeg har fått med meg fra media, er ikke kommunen lynraske med å skaffe folk tak over hodet. Vi tror mor klarer å prioritere husleie og mat, så datterens behov blir jo i grunnen ivaretatt, selv om det har sin pris. Og vi skal få snakket med henne og gjort det klart at vi er der når ting går skeis. Men vi skal prøve å gå litt under radaren hos mor nå. Vi tror at det er bedre enn å ta opp kampen og ende med full krig, som vi sannsynligvis taper. Gjelden hennes vil fortsette å vokse og hun har ingen mulighet til å betjene denne. Hun har fått økonomisk hjelp til å betale etterslep på regninger osv, men de som hjalp henne får ikke lenger ha kontakt. Vi ville hjulpet henne med advokat for å plassere gjelden der den hører hjemme, men slik situasjonen er nå er det ikke i hennes interesse at moren sliter med mer gjeld. Vi håper at hun får en gjeldsordning og vi tror at det er den beste løsningen. Takk til alle som har kommet med råd og fakta, og som har støttet meg. Det setter jeg fryktelig pris på og jeg er veldig lei meg for at jeg/vi feiger ut. Men vi skal som sagt støtte henne når den tid kommer. Anonymkode: 9ebd0...579 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. august 2017 #20 Skrevet 25. august 2017 Jeg synes ikke dette er å feige ut. Jeg vil imidlertid anbefale at dere ser etter muligheter for å gjøre det umulig for moren å ta opp gjeld i datterens navn. Dette ville jeg undersøkt alt om, ettersom det er dette som er det største problemet her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå