Gå til innhold

Mistenker forrgie eier for skjule informasjon om boligen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 2 år siden vi kjøpte huset,  overtok i oktober 

i fjor juni  mnd gikk jeg opp på loftet og fant noe som lignet muselort, jeg la ut mye feller, men fekk aldri noe. Ringte skadedyrfirma og dem bekreftet det var flaggermuslort. Dem går i dvale rundt når vi overtok boligen, var ingen spor på visningen.

Hadde også snekker opp for og sjekke under tak, der fant han bare 1 flaggermus ekskrement, derav var jeg usikker om det kunne vært første gangen det har vært flaggermus i huset, siden det var så lite spor.

Så i år igjen har det kommet flaggermus eksrementer på loft golvet nær pipen, så er ganske sikker på at forrgie eier visste om dette problemet, derfor fekk vi overta i oktober i dvaleperioden. 

Hvordan bør jeg gå frem for og klage?

Anonymkode: 987b0...6f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan du være "ganske sikker" på dette da? 

Anonymkode: f9950...080

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du være "ganske sikker" på dette da? 

Anonymkode: f9950...080

Tviler på dem flyttet inn samme året som vi gjorde..

Det finnes ingen spor på loftet fra oktober-mai/Juni

Men blir vel vanskelig og bevise noe når det er så lite undertaket..

-TS

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i fjor juni  mnd gikk jeg opp på loftet og fant noe som lignet muselort, jeg la ut mye feller, men fekk aldri noe. Ringte skadedyrfirma og dem bekreftet det var flaggermuslort. Dem går i dvale rundt når vi overtok boligen, var ingen spor på visningen.

Hadde også snekker opp for og sjekke under tak, der fant han bare 1 flaggermus ekskrement, derav var jeg usikker om det kunne vært første gangen det har vært flaggermus i huset, siden det var så lite spor.

Så i år igjen har det kommet flaggermus eksrementer på loft golvet nær pipen, så er ganske sikker på at forrgie eier visste om dette problemet, derfor fekk vi overta i oktober i dvaleperioden. 

Du utelukker fullstendig at flaggermusen kan ha kommet etter at du overtok huset?

Tror du skal slite godt med å bevise dette. Blir ord mot ord.

Anonymkode: ff8cb...a1a

• Liker 2
Skrevet

Høres tvilsomt ut at eier visste dette og det er vanlig å selge bolig på sen sommer/høst. Salgstidspunkt har nok ingen ting med flaggermus å gjøre og dessuten må jo visning da ha vært når flaggermusene var aktive?

Anonymkode: dc019...e04

Skrevet

Først finner du beviser for at det har vært flaggermus der før kjøp. 
Så beviser du at det er så mye flaggermus at dette kan gjøre skade på boligen, og ikke bare er noen som har fortumlet seg inn der. 
Deretter finner du beviser for at selger har vært klar over det. 

Muligens vil det være greit å begynne investere i en advokat etter du har kartlagt hvor omfattende problemet er. 
Ut i fra hva du beskriver dere har funnet, så vil jeg tro sjansene for å få erstatting for dette omtrent like stor som sjansene for erstatting fordi nabokatta pisser under verandaen din. 

Anonymkode: f7535...b10

• Liker 5
Skrevet

Ville ikke evt skader på huset bli avdekket av takstmann?

Anonymkode: e3892...1a6

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke evt skader på huset bli avdekket av takstmann?

Anonymkode: e3892...1a6

Haha, nei. 

Skrevet

Du vil vel ikke få noe igjen for dette med mindre dette er et problem som reduserer boligens verdi med 3% eller mer.
Er det ikke mulig å løse dette problemet på noe vis? Fjerne de som er der og tette igjen der de kommer inn eller lignende?

Anonymkode: e87c4...1d6

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil vel ikke få noe igjen for dette med mindre dette er et problem som reduserer boligens verdi med 3% eller mer.
Er det ikke mulig å løse dette problemet på noe vis? Fjerne de som er der og tette igjen der de kommer inn eller lignende?

Det er ingen skade på boligen, flaggermus er ikke definert som skadedyr, med mindre dem opptrer i svært store grupper.

Men her snakker vi nok om 1-2 stk.. Går vel an og tette igjen med netting elns. Men når vi ska selge vil folk gjerne spørr hvorfor det er netting der, og sier vi flaggermus får vi aldri solgt..

ts

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen skade på boligen, flaggermus er ikke definert som skadedyr, med mindre dem opptrer i svært store grupper.

Men her snakker vi nok om 1-2 stk.. Går vel an og tette igjen med netting elns. Men når vi ska selge vil folk gjerne spørr hvorfor det er netting der, og sier vi flaggermus får vi aldri solgt..

ts

Nei, men altså, 1-2 flaggermus? Pappa hadde en flaggermus i mange år.. Haha, dummen matet den også. Han har også hatt fuglerede på loftet så han flyttet alle tingene sine så de kunne være i fred og han klikket hvis noen prøvde å åpne loftet. Han solgte for 1,2 mill over takst MED beskjed om at flaggermusen måtte få være der!

• Liker 8
Skrevet

Ser ikke at muselort (legg ut feller og fiks sånn anti mus-netting under ytterveggen - husker aldri hva det heter - så er det fiksa på en uke eller tre) eller at to flaggermus skal verken senke verdien på huset eller i nærheten av grunn til å kontakte eier som solgte for to fuckings år siden.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du uroer deg over et ikke-problem. Flaggermus gjør ingen skade! Det er bare å tette igjen der de kommer inn om du ikke vil ha dem der. Det at du ikke skulle få solgt om det tidligere har vært flaggermus der, stemmer ikke. Det er ikke som å ha mus på loftet. Flaggermusene ødelegger ikke noe, gnager ikke på noe.

Solgte selv en bolig i fjor, hvor jeg skrev i rapporten at vi HADDE hatt mus på kottet før, men at inngangen var funnet og tettet igjen, og ikke sett noe flere mus siden. Rekkehuset ble solgt en halv million over prisantydning nesten. Ingen brydde seg om musene som hadde vært der.

Litt om flaggermus

" Alle flaggermus er fredet. I tillegg er boene fredet gjennom yngleperioden som er i mai - august. Siden flaggermus er insektetere gjør de ingen skade på hus, inventar eller dagligvarer. Tvert om gjør de stor nytte ved å fjerne insekter.

... Ekskrementene tørker meget raskt og ødelegger ikke treverk eller andre bygningsmaterialer. Ved normal ventilasjon lukter de ikke, men ved dårlig ventilasjon kan det oppstå lukt. "

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Vi fikk solgt vår halvpart hvor vi skrev i egenerklæringa at det hadde vært rotte i huset, så er virkelig ikke at en flaggermus eller to skal skape problemer i fremtiden. Eller har du tenkt å selge imorgen?

Det at vi kunne vise til tiltak ble bare positivt mottatt av kjøper, og vi solgte en overpriset bolig til takst.

Anonymkode: 1936e...b55

• Liker 1
Skrevet

Flaggermus er da null stress, nå er det til og med den sesongen dere kan få dem ut for godt. Få hjelp av firma til å lage en veis ventiler som slipper ut de som evt må være der, men ikke inn, og så tetter dere alle sprekker rundt pipe og loft skikkelig etterpå. 

Anonymkode: 7c0d5...2dd

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du klage så skal du og gjøre dette innen rimelig tid, max en måned etter at du mener å ha funnet noe klageverdig. 

Har du kjøpsforsikring eller selger salgsforsikring? Da er dette en sak for forsikringene. Har bare selger salgsforsikring så skal du få sloss mot vindmøller, og blr bruke advokat. 

Anonymkode: 3b328...430

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du klage så skal du og gjøre dette innen rimelig tid, max en måned etter at du mener å ha funnet noe klageverdig. 

Har du kjøpsforsikring eller selger salgsforsikring? Da er dette en sak for forsikringene. Har bare selger salgsforsikring så skal du få sloss mot vindmøller, og blr bruke advokat. 

Anonymkode: 3b328...430

Rimelig tid er 3 mnd ved boligkjøp.

Anonymkode: ff8cb...a1a

• Liker 1
Skrevet

Dere kan sette på museband og få det tett. Har solgt bolig hvor vi oppga at det på et tidspunkt hadde vært mus på loftet. Gikk greit det.

Anonymkode: 89d15...414

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...