Gå til innhold

23/5 regelen - hva er kravet til studiekompetansefagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva menes her med studiekompetansefagene? Jeg har bestått alle sammen på yrkes-VGS. Må jeg fortsatt ta påbygningsfagene tilsvarend VG3 påbygging før jeg kan søke på grunnlag av 23/5-regelen?

Anonymkode: b7962...25e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes her med studiekompetansefagene? Jeg har bestått alle sammen på yrkes-VGS. Må jeg fortsatt ta påbygningsfagene tilsvarend VG3 påbygging før jeg kan søke på grunnlag av 23/5-regelen?

Mangler historie.

Skrevet

Norsk, engelsk, samfunnsfag, naturfag, historie og matematikk. 

Anonymkode: 4949d...35d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norsk, engelsk, samfunnsfag, naturfag, historie og matematikk. 

Mulig jeg formylerte meg dårlig, men spørsmålet jeg prøver å stille er om det holder med de timene jeg har eller om jeg må ta flere?

Skrevet

Mulig jeg formylerte meg dårlig, men spørsmålet jeg prøver å stille er om det holder med de timene jeg har eller om jeg må ta flere?

Det må du jo sjekke opp selv. Hvis du ikke har påbygg må du selvsagt fylle opp det resterende timetallet i fagene.

Skrevet

Du må nok ta de fagene som er ramset opp over her ja, men du kan ta dem gratis på kveldsskole med elevrett hvis du er over 25. Det er det den regelen handler om...

Anonymkode: f5697...3d2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det må du jo sjekke opp selv. Hvis du ikke har påbygg må du selvsagt fylle opp det resterende timetallet i fagene.

Akkurat det jeg prøver å sjekke opp ved å stille spørsmålet, vet du.

Skrevet

Over 23 år og ha oppfylt gitt antall timer i de seks forskjellige fagene. Du finner antall årstimer på nettsiden til skolen. 

Anonymkode: 7ecfd...b1e

Skrevet

Akkurat det jeg prøver å sjekke opp ved å stille spørsmålet, vet du.

Du har jo fått to konkrete svar om hvilke fag som gjelder og at du ikke oppfyller timeantallet. Hva slags timeantall du har finner du på kompetansebeviset ditt fra yrkesfag. Hva du trenger finner du på ekstremt mange sider, blant annet Samordna og udir. Det går jo an å prøve å gjøre litt research selv, vet du. 

Skrevet

Du har jo fått vite hva du må gjøre. Det er da ingen her som er synske og kan svare deg på om du har nok timer. Dette står på kompetansebeviset ditt. Kontakt rådgiver på skolen hvis du ikke finner dette selv. 

Anonymkode: a595e...1d5

Man synser ikke om man har nok timer med GK og VK1 yrkesfag, da det er likt for alle fagene.

Skrevet

Hva er det du prøver deg på her egentlig? Alle så jo at du er TS. 

Uforsiktig med anonym-knappen. Men, men, er fortsatt like anonym. Jeg synes det er unødvendig med din type intetsigende svar, da man selvsagt leter etter informasjonen selv. Informasjon som formuleres så forskjellig at det blir vanskelig å se hva som egentlig menes til slutt. Derfor spør man her. Og hvis svaret ikke er bedre enn "let selv" så kan man holde seg for god til å svare.

Skrevet
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Uforsiktig med anonym-knappen. Men, men, er fortsatt like anonym. Jeg synes det er unødvendig med din type intetsigende svar, da man selvsagt leter etter informasjonen selv. Informasjon som formuleres så forskjellig at det blir vanskelig å se hva som egentlig menes til slutt. Derfor spør man her. Og hvis svaret ikke er bedre enn "let selv" så kan man holde seg for god til å svare.

Du_har_jo_fått_svar. Hva er det du lurer på som du ikke allerede har fått svar på?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du_har_jo_fått_svar. Hva er det du lurer på som du ikke allerede har fått svar på?

Jeg fikk svar etterhvert. ",Det må du jo sjekke opp selv" var ikke akkurat et svar, når det var intensjonen med tråden ...

Skrevet
2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg fikk svar etterhvert. ",Det må du jo sjekke opp selv" var ikke akkurat et svar, når det var intensjonen med tråden ...

Etter den setningen var jo svaret ditt. Det gjelder å lese alt og ikke frese så fort man får et svar man ikke liker. 

Skrevet

Etter den setningen var jo svaret ditt. Det gjelder å lese alt og ikke frese så fort man får et svar man ikke liker. 

Svar man ikke liker? 

Skrevet

Grunnen til at vi ikke kan svare 100% riktig på det du spør om, TS, er fordi de forskjellige yrkesfagene på de forskjellige skolene kan ha ulikt løp. Jeg fikk f.eks. ta noen fag for å erstatte andre fag, og det som skjer da er at vi ikke vet spesifikt hvilke av påbyggsfagene du eventuelt har tatt. Så du må først og fremst, som andre over her har prøvd å si deg, sjekke opp i hvilke fag du har hatt (og hvilket timeantall). Så må du sette de opp mot 23/5-regel fagene, og se om du allerede har tatt noen av de. Hvilke fag disse er, ligger på omtrent alle privatistskoler sine nettsider, og også offentlige utdannningssider. Er du utover dette ikke sikker på hvilke fag du må ta, så tar du kontakt med en fagperson innen utdanning, f.eks. rådgiver ved din vgs eller en privatistskole.

Anonymkode: d6681...ca2

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at vi ikke kan svare 100% riktig på det du spør om, TS, er fordi de forskjellige yrkesfagene på de forskjellige skolene kan ha ulikt løp. Jeg fikk f.eks. ta noen fag for å erstatte andre fag, og det som skjer da er at vi ikke vet spesifikt hvilke av påbyggsfagene du eventuelt har tatt. Så du må først og fremst, som andre over her har prøvd å si deg, sjekke opp i hvilke fag du har hatt (og hvilket timeantall). Så må du sette de opp mot 23/5-regel fagene, og se om du allerede har tatt noen av de. Hvilke fag disse er, ligger på omtrent alle privatistskoler sine nettsider, og også offentlige utdannningssider. Er du utover dette ikke sikker på hvilke fag du må ta, så tar du kontakt med en fagperson innen utdanning, f.eks. rådgiver ved din vgs eller en privatistskole.

Takk for saklig og utfyllende svar :D Du vet kanskje hvor man finner ut hvor mange timer man har hatt i fagene også, da det ikke står på kompetansebeviset?

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Takk for saklig og utfyllende svar :D Du vet kanskje hvor man finner ut hvor mange timer man har hatt i fagene også, da det ikke står på kompetansebeviset?

ikke den du siterte, men på vitnemålet mitt står det hvor mange timer jeg har hatt i fagene foran fagkoden, under kolonne "omfang". Står ikke dette på ditt? 

Endret av Gremlin
Skrevet
5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Har du prøvd å søke opp fagkodene da? 

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Husholdning1 said:

Du kan sikkert sjekke fagkoden opp mot udir, og se timeantallet der. Det forutsetter at du har standpunktkarakter i faget, altså fullført alle timene (ferdig med faget). Du vil for eksempel mest sannsynlig ikke være ferdig med norskfagene, men ikke ta meg på ordet. Men jeg lover deg, dette er gull verdt å ta med en god rådgiver, for at du skal få alt 100% riktig. Kjipt å bruke et år for så å finne ut at du mangler fortsatt et fag...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...