Gå til innhold

Kan man ha utekatt i leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller bare innekatt? Noen som bor i leilighet med felles oppgang og har utekatt ? Er det i det hele tatt mulig og hvordan løser dere det? 

Anonymkode: a658b...3e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med felles oppgang ville jeg droppet det. Hvordan i alle dager skal du vite at katten vil inn? At noen ikke slipper den inn når du er på jobb så den går å vandrer i gangen? 

Her bør man om mulig lage kattetrapp til et vindu. Dette er greiest hvis man bor i 1.-2. Etg. 

Anonymkode: 85f58...2aa

Skrevet

Med felles oppgang så vil jo ikke katten se forskjell fra dør til dør, hadde vært noe annet om det var i et nabolag for da hadde katten kunne etablert territoriet sitt.  

Skrevet
16 timer siden, TadaH skrev:

Med felles oppgang så vil jo ikke katten se forskjell fra dør til dør, hadde vært noe annet om det var i et nabolag for da hadde katten kunne etablert territoriet sitt.  

Joda :) hadde en venninne som hadde katt i en leilighet med felles oppgang. Katten visste veldig godt hvilken dør som var hans :)

Men det lureste er nok å lage en kattetrapp opp til vindu hvis ts har mulighet til det. 

Anonymkode: 46180...56a

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda :) hadde en venninne som hadde katt i en leilighet med felles oppgang. Katten visste veldig godt hvilken dør som var hans :)

Men det lureste er nok å lage en kattetrapp opp til vindu hvis ts har mulighet til det. 

Anonymkode: 46180...56a

Er nok ikke mulig da det er sånn 4 etasje. Vet du hva venninnen din gjorde da? Satt katten bare nede når den ville inn og så gikk hun og sjekket iblant om den ville inn? 

Skrevet

NEI!

Anonymkode: af5d0...b84

Gjest Coolaid
Skrevet
På 23.8.2017 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Eller bare innekatt? Noen som bor i leilighet med felles oppgang og har utekatt ? Er det i det hele tatt mulig og hvordan løser dere det? 

Bor man ikke i første etasje og katten kan gå inn og ut av seg selv, så bør man ikke. "Innekatt" er dyremishandling etter min forstand. Dere som velger katt som kompis, velg katt fordi dere kan tilby gode levevilkår, ikke kun av egoistiske grunner. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke mulig da det er sånn 4 etasje. Vet du hva venninnen din gjorde da? Satt katten bare nede når den ville inn og så gikk hun og sjekket iblant om den ville inn? 

Ja, katter er smarte. Har selv hatt katt i leilighet og det hadde andre i samme oppgang også, var ikke noe problem. Når det var tid for burde komme inn så ropte vi, og da kom den løpende i løpet av ti minutter.

Anonymkode: 930ff...3aa

Skrevet

Med mindre dere bor slik at dere kan ha kattetrapp rett opp til deres leilighet, bør du absolutt droppe det!

Hvordan tenker du at katten skal komme seg inn? Det er ikke ok at katter reker løse i fellesoppganger. Både med tanke på allergi og redsel hos andre beboere, men den kan også skade ting som står utenfor hos andre (klore i stykker dørmatter, rive opp bossposen en hadde satt utenfor i 5 minutter mens en skulle en siste "bare" før man gikk ut, etc), og generellt forårsake at andre beboere hisser seg opp. Og hva har du tenkt å gjøre med katten da? 

Anonymkode: e5e45...949

• Liker 1
Skrevet

Veit det finnes ringeklokke til katt. Det en sensor som reagerer på noe man kan feste på halsbånd mener jeg. Ikke prøvd selv. Men hvis man venner katten til å komme til et spesielt sted når sen vil inn så er vel det mulig. 

Men som jeg har sagt, hva skjer når dere er på jobb å en nabo slipper den inn i gangen? Da må dere i så gal satse på st katten kun får ut når dere er hjemme. Å det kan jo bli vanskelig hvis dere skal bort å ikke får den inn igjen. Man MÅ ikke ha dyr for enhver pris. Skaff dere heller et dyr som kan være inne. Marsvin eller noe. 

Anonymkode: 85f58...2aa

• Liker 1
Skrevet

Spør ikke for å ha katt for enhver pris, spør for å se om det er noen løsning på dette og om folk faktisk har katt i leilighet , men ute . Liker  heller ikke konseptet å ha innekatt. Ja da blir det lagt på hylla :)

Skrevet

Du kan jo alltids ha en katterase som faktisk egner seg som innekatt istedetfor å gå til første og beste gårdskullet du kommer over.

Sphynx f. eks. er en nakenkatt, så den skal selvsagt ikke være utendørs uten oppsyn (og solkrem, lol) på sommerstid og under ingen omstendigheter om vinteren. Altså en ganske prima innekatt. Også ser den jo så ..øh.. spesiell ut :D

Korat er en thailandsk katterase som også det er noen få som har oppdrett av her i Norge. De ser ut som en mindre versjon av Russian Blue. En virkelig nydelig katt, men ettersom det er en katterase fra varmere strøk har den ikke underpelsen som holder katter flest varm om vinteren og skal dermed ikke være ute, ihvertfall ikke på vinterstid.

Sibirkatt er en større og langhåret katt som kommer i mange varianter. Enkelte har kommet med påstander om dens "allergivennlighet", men det er nok heller individuelt. Angivelig har sibirkatt ræva retningssans og anbefales å holdes hovedsaklig som innekatt.

Der har du tre katteraser i forskjellige størrelser og pelslengder og alle tre egner seg som innedyr.

• Liker 3
Gjest ClickB4it
Skrevet

Her i bygget er det noen som har katt. Funker helt utmerket, alle - inkludert katten - vet hvor katten hører hjemme. Den sitter som regel og venter på eieren sin ved inngangsdøren, innimellom blir den med å kjøre heis, da kjøres den bare ned igjen.

Skrevet
On 23.8.2017 at 11:00 PM, TadaH said:

Joda, det er fullt mulig. Lett å lære seg det for en katt bare den har fått bodd seg litt inn (inne i leiligheten) først

4 minutes ago, ClickB4it said:

Her i bygget er det noen som har katt. Funker helt utmerket, alle - inkludert katten - vet hvor katten hører hjemme. Den sitter som regel og venter på eieren sin ved inngangsdøren, innimellom blir den med å kjøre heis, da kjøres den bare ned igjen.

Noe så søtt og herlig :hjerter_rundt:

Skrevet
På 25.8.2017 den 3.55, Coolaid skrev:

Bor man ikke i første etasje og katten kan gå inn og ut av seg selv, så bør man ikke. "Innekatt" er dyremishandling etter min forstand. Dere som velger katt som kompis, velg katt fordi dere kan tilby gode levevilkår, ikke kun av egoistiske grunner. 

Enig.

Jeg venter på den perfekte leiligheten nå fordi jeg kanskje vil ha katt i fremtiden. Det kunne ikke falt meg inn å kjøpe leilighet i 4. etasje med katt.

Skrevet
På 29.8.2017 den 21.47, ClickB4it skrev:

Og det fungerer så lenge det ikke bor noen i oppgangen som er redd for katter eller allergisk mot katter, eller klassikeren: Katten begynner å markere i fellesområdene.

Anonymkode: 4e787...906

Gjest ClickB4it
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og det fungerer så lenge det ikke bor noen i oppgangen som er redd for katter eller allergisk mot katter, eller klassikeren: Katten begynner å markere i fellesområdene.

Helt riktig.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løser seg ved kastrering. Men vi later som om det er en selvfølge et øyeblikk at folk alltid passer på at dyra dems er kastrerte ;)

Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Null problem det :) Nå har jeg 1 katt men hadde 2 en periode også. Bor i høy første etasje og katten hopper bare opp på balkongen og banker på vinduet med poten når hun vil inn. Når jeg er på jobb etc så vil hun være inne. Vet om flere som har hatt katt og bodd høyere opp, men for min del ville det blitt litt stress. Da ville jeg isåfall forhørt meg med naboene først. 

Skrevet

Da bør du uansett sjekke med naboene om det er greit. Ikke alle som vil ha et dyr løs rundt huset som driter i bedet, markerer over alt, legger halvdøde dyr på trappa og bråker om natta. Hadde ingenting imot katter helt til jeg fikk en nabo som hadde to. Nå HATER jeg de! Møkkadyr

Anonymkode: 412ce...257

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...