AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #1 Skrevet 23. august 2017 Det er jo sånn at vi er ulike individer og gjør ting forskjellig. Og noe gjør vi som "ingen" andre gjør, og omvendt kan det være ting andre gjør som vi "aldri" ville gjort. En ting vi gjør som få andre gjør er å sitte inne på rommet til seksåringen til hun sovner. Vi prater og koser oss og når det er tid for soving så tar det normalt 10-15 minutter før hun sovner. Hun er høysensitiv, tøff på mange måter, men ikke alle. Hun har alltid vært litt usikker ved leggetid og vi har valgt å gjøre ting i hennes tempo. Til og begynne med så lå vi ved siden av henne. Nå sitter vi ved siden av henne på en stol. Vi var på vei til å flytte stolen på utsiden av rommet, men noe skjedde og hun ble redd for døden. Både at vi skal dø og for at hun skal dø og hun tenker/har fantasi om skumle ting. Så vi er tilbake ved siden av sengen på stol. Vi er trygge på at det er best å ta det i hennes tempo, og dette gjør henne tryggere på dagtid. Dette kommer ikke til å vare altfor mange år til uansett. Når det gjelder ting vi aldri ville gjort så er det å godta frekk måte å prate på. Vi syns mange foreldre godtar å bli pratet til på en frekk måte av barna sine, noe vi ikke gjør. Jeg er litt fascinert av hvor ulike vi er og hvordan vi gjør forsiktig. Men det er jo viktig å respektere andres valg. Hva gjør dere som få andre gjør, eller aldri ville gjort? Anonymkode: 12d09...655 1
Minlillelykke Skrevet 23. august 2017 #2 Skrevet 23. august 2017 Vi ligger inne med toåringen. I min vennekrets er dette uhørt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #3 Skrevet 23. august 2017 Ingen ting spesielt med det dere gjør vel? Jeg sitter inne hos min seksåring og synger til hun sovner. Fordi JEG liker det, hun trenger det ikke. Kjenner flere som legger seg med barna til de sovner, 5-6-åringer. Men mulig de ikke snakker så høyt om det, og hvorfor skulle det nevnes? Og vi "godtar" ikke frekt snakk, og påpeker det hver gang, det skjer allikevel. Blant andre tar vi ikke den praten, så det er ikke sikkert de du overhører lar det gå upåaktet hen heller. Skjønner ikke at en ting som at leggerutiner er forskjellig er noe fascinerende? Anonymkode: 7c385...ab9 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #4 Skrevet 23. august 2017 Her ligger vi ved siden av 3,5 åringen til han sovner. OG holder hånda. Anonymkode: 8a58f...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #5 Skrevet 23. august 2017 Etter å ha lest flere tråder her inne om hvor vanlig der er å sitte hos ungene til de sover, er det nesten så jeg føler meg spessiel fordi jeg ALDRI har gjort det. Aldri sett poenget i venne dem til det... Ellers føler jeg meg litt "alene" om å la barna være alene hjemme, gå til/fra skole og trening osv. De er 5 og 7.... Anonymkode: bc95f...5b4 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #6 Skrevet 23. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha lest flere tråder her inne om hvor vanlig der er å sitte hos ungene til de sover, er det nesten så jeg føler meg spessiel fordi jeg ALDRI har gjort det. Aldri sett poenget i venne dem til det... Ellers føler jeg meg litt "alene" om å la barna være alene hjemme, gå til/fra skole og trening osv. De er 5 og 7.... Anonymkode: bc95f...5b4 Du er ikke alene... Anonymkode: 37d68...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #7 Skrevet 23. august 2017 Vi har ikke varm middag hver dag, før da skiver el frokostblanding (får varm lunch i bhg). Vi kjøper både gutte- og jenteleker og -klær til henne. Virker som de fleste er veldig ensidig her, flere av "venninnene" som kun har jenteleker som dukker, kjøkken og lego friends, ingen superhelter, raketter eller dinosaurer. Vi har sovet i timen når det gjelder å få henne til å sitte i ro ved bordet, ikke stå på stolen og slikt. Prøver å endre på det nå da. Anonymkode: a7b0b...f4b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #8 Skrevet 23. august 2017 Vi har kosestund på badet med tannpuss, stumpevask og klesskift. Ingen av de lykkelige parene jeg kjenner som gjør det. Anonymkode: e151f...fe3
Arkana Skrevet 24. august 2017 #9 Skrevet 24. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha lest flere tråder her inne om hvor vanlig der er å sitte hos ungene til de sover, er det nesten så jeg føler meg spessiel fordi jeg ALDRI har gjort det. Aldri sett poenget i venne dem til det... Anonymkode: bc95f...5b4 Enig. Vi har aldri sittet sammen med noen av våre tre til de sovner, hverken da de var babyer eller senere. Ellers vet jeg ikke om vi gjør noe som få andre gjør, rett og slett fordi jeg ikke pleier å spørre andre hva de gjør. Og hva som er vanlig eller uvanlig avhenger jo også av hvem man omgås. Vi har lest for barna våre hver kveld fra de var små. Det er helt vanlig både i vennekretsen vår og i min familie. Hadde jeg spurt mannens familie derimot hadde de sett rart på meg, der åpner ingen en bok hvis det ikke er helt nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #10 Skrevet 24. august 2017 Sønnen min fikk dukke og dukkevogn da han var liten. Da han ønsket seg det. Kan legge til at det er 14 år siden, så var ikke like vanlig da, som det er nå. Ellers så er jeg der for tenåringene mine. Er hjemme, hjelper de med lekser og stiller opp for de. Ser alle vennene til barna mine, er veldig overlatt til seg selv, etter de ble tenåringer. For da skulle foreldrene feste, jobbe mer, ut å spise, og dyrke hobbyer. Når de var rundt 12-14 år, så hadde vi venner av barna på overnatting hver helg, for foreldrene skulle bort, eller på fest, og barna turte ikke å være alene hjemme. Får høre det av barna mine og, at de er så glad for at jeg er her. For sånn har ikke vennene deres det. Så reiser vi en del, har alltid gjort det, og da ofte storby, interrail osv. Charter reiste vi på noen få ganger, da de var 1-5 år. Anonymkode: 53ccd...742 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #11 Skrevet 24. august 2017 Her ble alt litt omvendt. Frem til 4-års alderen sov hun fint i egen seng, våknet om natten og kom inn til meg noen ganger. Så flyttet vi, og barnet ble nok litt mer utrygt. Jeg lot henne da sove inne hos meg helt til hun selv ikke ønsket det lenger Hadde jeg ikke vært singel hadde jeg nok ikke gjort det, men det fantes ingen "grunn" til å nekte henne, det var jo bare meg i en diger dobbeltseng uansett. Rundt 10-11 års alderen ville hun ikke mer og sluttet på eget initiativ. Anonymkode: 5b93e...3d2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #12 Skrevet 24. august 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har kosestund på badet med tannpuss, stumpevask og klesskift. Ingen av de lykkelige parene jeg kjenner som gjør det. Anonymkode: e151f...fe3 Det er jo veldig vanlig vil jeg tro, ser ikke hva som er så spesielt med det. Og hva mener du med at ingen lykkelige par har har kosestund på badet når de har kveldsstell på barna? Anonymkode: ceb3c...502 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #13 Skrevet 24. august 2017 Jeg samsover med barnet mitt som fyller 7 i år og kommer til å fortsette så lenge han vil. Anonymkode: 5a779...4b2
Gjest NotNaomi Skrevet 24. august 2017 #14 Skrevet 24. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha lest flere tråder her inne om hvor vanlig der er å sitte hos ungene til de sover, er det nesten så jeg føler meg spessiel fordi jeg ALDRI har gjort det. Aldri sett poenget i venne dem til det... Ellers føler jeg meg litt "alene" om å la barna være alene hjemme, gå til/fra skole og trening osv. De er 5 og 7.... Anonymkode: bc95f...5b4 Det siste avsnittet handler jo mye om hvordan du bør til med hensyn til trafikk og omgivelsene eller antar jeg. Jeg gir ungen kjeks eller yougert og iblant godteri utenom lørdag! Det er jo heelt bannlyst. (offentlig ihvertfall.. )
Sushi Skrevet 25. august 2017 #15 Skrevet 25. august 2017 På 24.8.2017 den 0.01, AnonymBruker skrev: Vi kjøper både gutte- og jenteleker og -klær til henne. Virker som de fleste er veldig ensidig her, flere av "venninnene" som kun har jenteleker som dukker, kjøkken og lego friends, ingen superhelter, raketter eller dinosaurer. Anonymkode: a7b0b...f4b Vi kaller det ikke noe for gutteleker, jenteklær osv. Barna retter på andre barn hvis de kaller noe for jenteting/gutteting. Ungene går i alle mulige farger og leker med alt mulig. Har inntrykk av at 99% av andre familier har svært kjønnsdelte klær og ting, og har de en av hvert kjønn så bytter de ut alt. I tillegg er vi "sære" som ikke har lørdagsgodt. Ungene spiser generelt lite søtsaker, og det de spiser får de når det passer sånn. Bursdager, en kafétur nå og da, dessert på en fredag osv.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #16 Skrevet 25. august 2017 Vi har mini-marshmallows i frokostblandinga. Jeg er oppvokst i USA på åttitallet, da dette var i de fleste frokostblandinger, og det er en nostalgisk greie for meg. Barna digger det, selvsagt - men vi har det Ikke hver dag, altså Anonymkode: a8855...21f 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #17 Skrevet 25. august 2017 Har latt "barna" drikke alkohol fra de var 17. Anonymkode: 77020...b37 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #18 Skrevet 25. august 2017 3 hours ago, Sushi said: Vi kaller det ikke noe for gutteleker, jenteklær osv. Barna retter på andre barn hvis de kaller noe for jenteting/gutteting. Ungene går i alle mulige farger og leker med alt mulig. Har inntrykk av at 99% av andre familier har svært kjønnsdelte klær og ting, og har de en av hvert kjønn så bytter de ut alt. I tillegg er vi "sære" som ikke har lørdagsgodt. Ungene spiser generelt lite søtsaker, og det de spiser får de når det passer sånn. Bursdager, en kafétur nå og da, dessert på en fredag osv. Vi kaller selvsagt ikke lekene for gutte- og jenteleker, bare så det er sagt - det ville jo undergravd hele poenget med å gi henne begge deler. Men både bransje og "folk flest" synes å ha en klar oppfatning av hva som er hva, føler det er verre nå enn da jeg vokste opp selv. Og ser nettopp det at veldig mange bytter ut det meste fra unge nr en om unge nr to er det andre kjønnet. Er overrasket over hvor ekstremt det er. Anonymkode: a7b0b...f4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå