Gå til innhold

Trening noen motiverende og hjelpende ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er en jente på 17 år, som er 1,58 cm høy og veier 60 kg. Jeg henger ikke meg selv så opp i hvor mange kilo jeg veier, det viktigste er hvordan jeg ser ut og føler meg.

De siste to årene har jeg gått opp ti kilo. Har ikke trent noe som helst, kun spist mye usunn mat og vært ekstremt lat. Nå har jeg altfor stor mage, nesten sånn oppblåst og jeg klarer ikke å sitte så mye lengre pga magen. Føler det blir vanskelig? Jeg har helt elendig kondis og ønsker å gå ned litt og litt i vekt. 

Hvor mye syns dere jeg burde trene og hvordan? Tar imot alle tips:)

Anonymkode: 7f6f9...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Sånn umiddelbart vil jeg anbefale deg å gjøre noe med kostholdet da det er hva som styrer vekten din.

Prøv å Finn ut hvor mange kalorier du trenger for å vedlikeholde vekten. Du finner BMR kalkulatorer på nett, ta de med en klype salt og tilpass ved behov, over en periode på flere uker.

Si du trenger 2200 kalorier i snitt hver dag, 7 dager i uken. Legg deg så på 1900 kalorier med sunn og variert mat. Fokuser på nok proteiner og spis bra mat, spis fett, men pass på mengden.

Som nybegynner som jeg selv var for 6 mnd siden var 3 dager med trening i uken mer enn nok. Nå trener jeg fullkropps styrke med frivekter 3 dager, hvor jeg prøver å gå litt ekstra ila uken. Kardio driver jeg lite med, men en økt i uka vil øke kondisjonen din. Styrkeøkter vil stramme opp kroppen din mer enn noe annet 😎

Hva med styrke 2 dager og kardio 1 dag? Så kan du se hvordan det går over en 4 ukers periode? Det er mange treningsmetoder og du må prøve å feile litt. Viktig å følge noe man trives med.

Selv liker jeg å følge med på progresjon, justeringer underveis og lære teknikk i styrketreningen osv.

Skrevet

Husk å sette opp små og enkle delmål. Ikke et hårete mål om å bli bikinifitnesstrent på noen få måneder. 

Begynn heller i det små. Begynn med at du f.eks skal gå/løpe minimum 3 km hver dag slik at du forsiktig venner deg til å trimme. Og så øker du når du føler dette ikke holder. Aldri slit deg ut før du er vant til å bevege deg. Husk små delmål. 

Og så klart har maten mye å si.

Det tar tre uker å innarbeide nye vaner, så om du er virkelig streng med deg selv i tre uker, så vil du lettere klare å forsette videre etter dette. 

Anonymkode: e98b5...c2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...