Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er lærer på 5.(skole)året nå. Jeg har akkurat tatt fatt på andre året i vikariat på nåværende arbeidsplass. Før dette jobbet jeg tre år på en annen skole. Jeg fikk ikke fornyet vikariatet etter tredje året fordi de ikke hadde råd/mulighet til å ha meg lenger. Dette synes jeg var veldig ergelig, siden jeg ville vært fast ansatt(i hvert fall i praksis) hvis jeg hadde fått fornyet kontrakten én gang til. Det er jo etter 4 år man har krav på fast stilling - trodde jeg. På den nye jobben ble det snakk om dette med når man har krav på fast stilling i forbindelse med at en kollega nå var sikret fast stilling, fordi h*n fikk kontrakt for år nummer tre. H*n vil altså offisielt bli fast ansatt når nåværende kontrakt løper ut. Jeg fortalte at jeg ikke hadde fått fast etter tre år på forrige jobb, og nåværende kollegaer mente at det var blitt gjort en feil her. Det kom visst en ny regel i 2015. Den sier at hvis kontrakten har blitt fornyet etter 1.7.2015, så faller man innunder denne regelen. Min siste kontrakt på gamlejobben ble fornyet 1.8.2015. Tillitsvalgt på gamlejobben var ikke tilgjengelig denne uken, så jeg må vente litt før jeg hører noe derfra. 

Dere som er godt satt inn i dette: Hadde jeg egentlig krav på fast jobb på forrige arbeidsplass? Og har jeg fortsatt krav på det, eller kan kravet bli foreldet. Legger for ordens skyld ved hva Norsk Lektorlag sier om fast ansettelse:

http://www.norsklektorlag.no/ofte-stilte-sporsmal/ansettelse-nar-har-du-krav-pa-fast-stilling-article1584-173.html

Anonymkode: dcd1f...6d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra 2015 ble arbeidsmiljøloven endret til at 3 år gir rett til fast stilling om man oppfyller kravene til stillingen. 

Jeg har oppfattet det som at det var med tilbakevirkende kraft. Ihvertfall har flere ved skolen min fått fast ansettelse de siste årene basert på 3 år. 

Men i hvert tilfelle har tillitsvalgte måttet opplyse rektor og ledelsen om situasjonen, så har det gått noen uker før det formelle er ordnet og det formelt kan vedtas. 

Jeg antar at om det var feil forståelse av loven fra min side, ville rektor eller de over påpekt det. Dette er i videregående skole. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble ansatt i en stilling i staten midlertidig like før de endret fra 4 til 3 år. Jeg fikk beskjed om at det IKKE var med tilbakevirkende kraft.

Anonymkode: ef7de...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...