Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser dere på det å være den eneste nye på et team på 8 ansatte? Jeg syns alltid det er best å starte sammen med en annen som også er ny, men siden det ansettes kun 1... så er det vel ikke så ille å være den eneste nye? 

Anonymkode: 8052a...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville faktisk foretrukket å være den eneste nye ansatte, for da oppstår det ikke "konkurranse" mellom de nyansatte om hvem som vet/kan mest. Da er det lettere å spørre om hjelp, hvis du ikke må vurdere hvor mange ganger den andre nye har spurt om hjelp før du selv spør om hjelp, eller evaluere deg selv ut i fra hva den andre nye får til. 

Anonymkode: 5db51...22b

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville faktisk foretrukket å være den eneste nye ansatte, for da oppstår det ikke "konkurranse" mellom de nyansatte om hvem som vet/kan mest. Da er det lettere å spørre om hjelp, hvis du ikke må vurdere hvor mange ganger den andre nye har spurt om hjelp før du selv spør om hjelp, eller evaluere deg selv ut i fra hva den andre nye får til. 

Anonymkode: 5db51...22b

Spot on! Hvis du er dyktig, men allikevel den "dårligste" av de to nyansatte, så kan du fort bli nedvurdert og sett på som dårligere enn du er. Har selv vært der. Jeg var egentlig ganske flink i jobben min, men kollegaen min var ekstraordinær. Han har nå doktorgrad, så det sier vel sitt. Ble innkalt til litt møter og fikk en del pes fordi sjefen ikke mente jeg hadde god nok progresjon/framgang. 5 år senere fikk jeg faktisk en unskyldning, for da kom det noen nye nyansatte som var mer ordinære. Da gikk det et lys opp for sjefen. Poenget var i hvert fall at du hele tiden blir sammenlignet med én eller flere andre. Sikkert ålreit hvis du er den flinkeste, men utrolig kjipt hvis du er den "dårligste."

Anonymkode: 60766...dc8

Skrevet

Jeg begynte i en ny klasse idag, som den eneste nye. De andre har gått sammen et år. Klikket fort med folk. Var ganske enkelt å være ny. Alle var sikre på vennene sine så de tok imot nye. 

Anonymkode: 84611...05f

Skrevet

Wow så bra tilbakemeldinger alle sammen. dere har så rett! Og det lønner seg faktisk å være dritlenge i en jobb,- 5 år som en av dere, for det kommer en dag hvor sjefen ser at det egentlige geniet har vært med han hele veien.  

Men ok. Veldig bra. Firmaet planlegger å ansette flere etter hvert, så da må jeg bruke tiden min fornuftig om jeg får jobben, til å la de ansatte bli godt kjent med meg samtidig som jeg også sørger for å ha en stabil læringskurve hele veien. Vil tro at personligheten blir litt viktigere enn akkurat innsatsen i lengden sånn med tanke på nye ansatte som kommer inn senere.. 

Anonymkode: 8052a...cd5

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte i en ny klasse idag, som den eneste nye. De andre har gått sammen et år. Klikket fort med folk. Var ganske enkelt å være ny. Alle var sikre på vennene sine så de tok imot nye. 

Anonymkode: 84611...05f

Nå er det jo en viss forskjell på en skoleklasse og en arbeidsplass.  Det kan faktisk ikke sammenlignes.

Anonymkode: 04fcf...4af

Skrevet

Overhode ikke et problem. Livet er full av situasjoner man bare må ta på strak arm, og dette er en sånn type situasjon. Hvis dette er hyggelige, oppegående, hjelpsomme kollega som tar deg godt imot, burde det overhode ikke være et problem. Fordelen med å være ny er at du har rent mel i posen og starter med blanke ark, du kan gjøre en god innsats fra dag 1 dersom motivasjon tilsier det.

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, NewInTown skrev:

Overhode ikke et problem. Livet er full av situasjoner man bare må ta på strak arm, og dette er en sånn type situasjon. Hvis dette er hyggelige, oppegående, hjelpsomme kollega som tar deg godt imot, burde det overhode ikke være et problem. Fordelen med å være ny er at du har rent mel i posen og starter med blanke ark, du kan gjøre en god innsats fra dag 1 dersom motivasjon tilsier det.

Veldig bra sagt. Er helt enig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...