Gå til innhold

Kan noen forklare denne eksamensoppgaven for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår at dette er et dumt spørsmål, men som ung og "dum", ny student trenger jeg å få dette inn med teskje. Kan noen forklare dette på forståelig norsk? Håper jeg blir flinkere til å tolke slike oppgave i løpet av første semester :PSyns dette er kjempe flaut å spør om.

"Forholdet mellom individuelle og sosiale forklaringer står sentralt i sosialfagene. Gjør rede for perspektiver og/eller viktige fagpersoner innenfor sosialt arbeid som uttrykker dette."

Anonymkode: bde3e...f25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal greie ut om ulike teorier.

Tror ikke jeg helt skjønte hva du lurer på, for å være ærlig. Har du ikke gått videregående skole?

Anonymkode: dc2f6...37b

Skrevet

"Forholdet mellom individuelle og sosiale forklaringer står sentralt i sosialfagene." - Dere har åpenbart teorier som skiller mellom individuelle forklaringer og sosiale forklaringer og/eller sammenhengen mellom dem. 

"Gjør rede for perspektiver og/eller viktige fagpersoner innenfor sosialt arbeid som uttrykker dette." - Her ber oppgaven deg om å finne teorier og/eller fagpersoner som sier noe om forklaringene/forholdet mellom dem, og da skal du gjøre rede for hva teoriene sier/personene mener. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er sykepleier da men, I'll give it a go. Du må gjøre rede for(altså spy ut alt du vet) om de ulike sosiale og individuelle perspektivene. Grei ut om begrunnelsene. I akademiske fag er det alltid en eller flere hjerner som har tenkt ut ideer, prinsipper og lover. Disse personene skal du gi greie for.

Anonymkode: 4b984...4b6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier da men, I'll give it a go. Du må gjøre rede for(altså spy ut alt du vet) om de ulike sosiale og individuelle perspektivene. Grei ut om begrunnelsene. I akademiske fag er det alltid en eller flere hjerner som har tenkt ut ideer, prinsipper og lover. Disse personene skal du gi greie for.

Anonymkode: 4b984...4b6

Altså de fagpersonene som har formet det opp gjennom årene? Takk for svar :)

Skrevet

Se etter individuelle og sosiale forklaringer i ordregisteret i pensumbøkene dine - eventuelt i overskrifter :) der vil det være skrevet om ulike teorier/perspektiver fra ulike personer :) 

Anonymkode: 77848...74c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal greie ut om ulike teorier.

Tror ikke jeg helt skjønte hva du lurer på, for å være ærlig. Har du ikke gått videregående skole?

Ja, det er har jeg ellers hadde jeg vel ikke gått på dette studiet? Jeg var ikke den eneste i klassen som slet med å forstå oppgaven. I tillegg er jeg redd for å misforstå noe, og stoler kanskje ikke helt på meg selv. Men noen er jo perfekte og da kan jeg skjønne at det er vanskelig å forstå andres problemer :)

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Se etter individuelle og sosiale forklaringer i ordregisteret i pensumbøkene dine - eventuelt i overskrifter :) der vil det være skrevet om ulike teorier/perspektiver fra ulike personer :) 

Takk! Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne. Vet det blir bedre når jeg kommer i gang men nå føler jeg meg helt lost.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne. Vet det blir bedre når jeg kommer i gang men nå føler jeg meg helt lost.

Som regel setter foreleser opp en pensumplan dere skal følge, og oppgaven vil avspeile hvor langt foreleser regner med at dere har kommet :) for eks. "Forelesning 21/8-2017: olson (2010) s. 34-57, zetterquist (2015) s. 190-264" :) 

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, det er har jeg ellers hadde jeg vel ikke gått på dette studiet? Jeg var ikke den eneste i klassen som slet med å forstå oppgaven. I tillegg er jeg redd for å misforstå noe, og stoler kanskje ikke helt på meg selv. Men noen er jo perfekte og da kan jeg skjønne at det er vanskelig å forstå andres problemer :)

Ok, jeg skjønte bare ikke hva som var uklart for deg. Det er jo en veldig rett frem og enkel oppgave å svare på. Jeg hadde digget å få denne oppgaven, det er jo bare å skrive seg tom så godt man kan. 

Beklager.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men noen er jo perfekte og da kan jeg skjønne at det er vanskelig å forstå andres problemer :)

Velkommen til kvinneguiden!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg skjønte bare ikke hva som var uklart for deg. Det er jo en veldig rett frem og enkel oppgave å svare på. Jeg hadde digget å få denne oppgaven, det er jo bare å skrive seg tom så godt man kan. 

Beklager.

Ja, den er kanskje veldig rett frem? Det er den første oppgaven vi har fått utdelt, så overanalyserer det sikkert. Får prøve å begynne å skrive så går det kanskje opp noen lys for meg underveis. Vi har ikke startet ordentlig med forelesninger enda så det er jo mulig at det blir litt lettere når jeg har tilegnet meg litt mer kunnskap.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den er kanskje veldig rett frem? Det er den første oppgaven vi har fått utdelt, så overanalyserer det sikkert. Får prøve å begynne å skrive så går det kanskje opp noen lys for meg underveis. Vi har ikke startet ordentlig med forelesninger enda så det er jo mulig at det blir litt lettere når jeg har tilegnet meg litt mer kunnskap.

Regner med at du finner fasiten i pensumet som er satt opp til neste forelesning :) oppgaven er for å hjelpe dere med å sette dere inn i stoffet 

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg synes iallfall den var veldig rett frem.

Forholdet mellom individuelle og sosiale forklaringer står sentralt i sosialfagene.

-------> Dere kommer til å lære om dette, altså individuelle forklaringer og sosiale forklaringer.

Gjør rede for perspektiver og/eller viktige fagpersoner innenfor sosialt arbeid som uttrykker dette.

--------> Skriv det du kan om de ulike teoriene dere lærer om og hvem som har kommet med disse.

Skrevet

Helt naturlig at du ikke føler deg så sikker på dette noen uker inn i studiet. Når du tar inn mer fagstoff og blir mer kjent med de faglige termene kommer du imidlertid til å se helt annerledes på oppgaven. Ikke tenk at dette er et dumt spørsmål eller at du er dum som stiller det. Tvert imot er det viktig at du spør om det du lurer på. Bare ikke tenk for mye, for da er det til slutt ingenting som gir mening. 

Anonymkode: 4aa07...bab

Skrevet

Har du fått et utfyllende emnehefte? Hvor det står læringsmål? Av og til kan det være mye å hente i forhold til å forstå hvilke kunnskaper eksamensoppgaver ønsker å teste.

Skrevet (endret)
40 minutes ago, AnonymBruker said:

Forstår at dette er et dumt spørsmål, men som ung og "dum", ny student trenger jeg å få dette inn med teskje. Kan noen forklare dette på forståelig norsk? Håper jeg blir flinkere til å tolke slike oppgave i løpet av første semester :PSyns dette er kjempe flaut å spør om.

"Forholdet mellom individuelle og sosiale forklaringer står sentralt i sosialfagene. Gjør rede for perspektiver og/eller viktige fagpersoner innenfor sosialt arbeid som uttrykker dette."

Jeg synes også at ordlyden i denne oppgaven var svært dårlig. For eksempel kommer det ikke frem i oppgaven hva  som skal forklares ut i fra et individuelt og sosialt perspektiv? Er det sosiale problem du skal greie ut om?, f.eks rusmisbruk, kriminalitet, mobbing, fattigdom, arbeidsløshet eller hva?

Uansett så er oppgaven relativt enkel, ved at noen velger å forklare ved å se på individuelle forskjeller på det enkelte menneske, altså at det er pesonlige egenskaper som forklarer hvorfor en person sliter, eller at man forklarer det ut ifra samfunnsperspektiv der forhold som er utenfor vår kontroll som enkeltmennesker påvirker hvordan i ender opp, for eksempel at man vokste opp i et fattig område, preget av mye rusmisbruk og kriminalitet, eller hadde foreldre med begrensede ressurser og lav utdanning osv.

Hvilke fagpersoner som du skal trekke frem vet du best selv, da ulike utdanningsinstitusjoner har ulike pensumbøker, regner med at flere ulike fagpersoner er nevnt i bøkene dine.

Endret av Arth88
skriveleif
Skrevet
43 minutter siden, Ananas. skrev:

"Forholdet mellom individuelle og sosiale forklaringer står sentralt i sosialfagene." - Dere har åpenbart teorier som skiller mellom individuelle forklaringer og sosiale forklaringer og/eller sammenhengen mellom dem. 

"Gjør rede for perspektiver og/eller viktige fagpersoner innenfor sosialt arbeid som uttrykker dette." - Her ber oppgaven deg om å finne teorier og/eller fagpersoner som sier noe om forklaringene/forholdet mellom dem, og da skal du gjøre rede for hva teoriene sier/personene mener. 

Dette!

Nå har jeg nylig startet på mitt studie (Sosialt Arbeid), men på vgs. hadde jeg noe ala dette på eksamen. Da trakk jeg frem teorier som Meads Teori, og fagpersoner som Freud etc. Jeg skrev litt om hver teori og de som skrev teorien (fagpersonene), og deretter drøftet jeg. Her skal du ikke drøfte da, du skal vare gjøre rede for hvilke teorier fagpersonene hadde, og muligens kommentere hvorfor.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt naturlig at du ikke føler deg så sikker på dette noen uker inn i studiet. Når du tar inn mer fagstoff og blir mer kjent med de faglige termene kommer du imidlertid til å se helt annerledes på oppgaven. Ikke tenk at dette er et dumt spørsmål eller at du er dum som stiller det. Tvert imot er det viktig at du spør om det du lurer på. Bare ikke tenk for mye, for da er det til slutt ingenting som gir mening. 

Anonymkode: 4aa07...bab

Tusen takk! Føler meg så malplassert og lurer på om jeg er for dum for et slik studie, men håper du har rett! Det er ihvertfall helt nytt for meg, og jeg er selvfølgelig forberedt på at det ikke skal være enkelt. Hadde tenkt å spør emneansvarlig om det, men følte at det kanskje var et kjempe dumt spørsmål som jeg burde vite svaret på. Har fått noen gode svar nå her, så nå er jeg litt mindre stresset. Vi har jo faktisk over tre måneder på oss før vi skal levere, så når den tid kommer håper jeg det har løsnet litt :)

Skrevet

Er enig med de fleste her at oppgaven kanskje er formulert litt rart, men det står jo likevel klart i oppgaven hva du skal gjøre.  "Gjøre rede for perspektiver". Du skal gjøre rede for perspektiver innenfor sosialt arbeid, også skal du trekke fram fagpersoner som har uttrykket teorien du valgte. Velg deg en interessang teori og skriv litt om den, deretter trekker du fagpersonen som er nevnt i pensum bøkene dine, også kommenterer du hva fagpersonen mener/ uttrykker med disse teoriene. Ikke drøft. Det er forskjell på å gjøre rede for og drøfting.

Var iallefall slik jeg tolket det, men kan hende jeg er helt på jordet. Er selv ny på universitet. 

Anonymkode: 8bbbc...552

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...