Gå til innhold

Liten vannskadeflekk på gulvbelegg, krise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nylig flyttet inn i egen leilighet og har to katter med meg. De har en vannfontene stående. Vannfontenen har stått oppå en baderomsmatte, i dag fjernet jeg den for å vaske gulvet. I motsetning til tidligere så var det nå en litt hvitere flekk på gulvbeleget under denne matten som jeg tenker må være på grunn av vannskade, kattene er flinke til å søle (derfor jeg har den oppå en baderomsmatte).

Jeg er ikke så flink med slike huseiger ting, og lurer på om det er noe krise og bekymre seg for? Vannskader er noe som ikke er bra! Det vet jeg. 

Ser ikke akkurat bra ut med en flekk på gulvet, men rommet brukes kun av kattene, så sån sett har jeg ingen behov for å fikse det pga. utseende. Ny leilighet betyt at det ikke akkurat er så mye penger igjen i banken og oppussing er dyrt! Så er det noen fare for at denne flekken kan spre seg og lage store problemer?

Har flyttet på vannfontenen, og funnet en ny tørr matte som den kan stå på, vurderer å legge ned noe plastik under til fremtidig søl. Så kommer ikke til å bli noe mer tilføring av vann til flekken. Men er alt gjort... kan jeg bruke en hårføner og håpe at varmen kan tørke opp evt. fukt som er der? 

Så generelt er spørsmålet om det er helt total krise? Eller går det ann å la denne flekken være til jeg har penger til oppussing (vil jo ikke se fint ut til fremtiden når jeg evt. skal selge igjen)? Er det noen fare forbundet med å bare la det være? Som sagt vanntilførselen er fjærnet, så mer fuktighet vil ikke bli tilført stedet. 

Tusen takk for all hjelp!

Hilsen

Uerfaren huseier

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags gulvbelegg er det? Enkelte gulvbelegg trekker litt vann om vannet blir liggende og får da lyse flekker, men når det tørker blir flekken borte og belegget er like fint. Jeg tror til og med jeg har sett at vann har laget rødrosa flekker på beigegulbrunt gulvbelegg (linoleum?), der en pose med fuktige mopper hadde stått. Selv de rødrosa flekkene forsvant når belegget fikk tørke. 

(Hvordan beige belegg kan få røde flekker som ikke lar seg vaske bort men forsvinner av seg selv er en annen sak, det har jeg aldri forstått. Sikkert en eller annen kjemisk reaksjon mellom belegget, vannet og plastikken i posen. :fnise:)

Anonymkode: 369ca...b76

Skrevet

Nå spør du godt... type gulvbelegg.... vanlig 😄 det ser ut som tregulv, men er kun gulvbelegg. Er det beste svaret jeg kan komme med 😅 Kan jo håpe at dette er problemet mitt! Grunnen til at jeg tenker vannskade er pga vannfontene og at matten under var litt våt, men ser ingen utbuling på gulvet, så kan jo være som du sier 😊

Skrevet
2 minutter siden, Ariana807 skrev:

Nå spør du godt... type gulvbelegg.... vanlig 😄 det ser ut som tregulv, men er kun gulvbelegg. Er det beste svaret jeg kan komme med 😅 Kan jo håpe at dette er problemet mitt! Grunnen til at jeg tenker vannskade er pga vannfontene og at matten under var litt våt, men ser ingen utbuling på gulvet, så kan jo være som du sier 😊

Er belegget helt, som et baderomsbelegg som regel er, eller er det laminat med små sprekker (dette kan du både se og kjenne) mellom hver plate? Hvis det er sistnevnte, kan det ha trengt vann ned gjennom sprekkene.

Anonymkode: 9ab81...924

Skrevet

Ps Her er et typisk klikk-laminat. Ser det lignende ut som dette?

0283321_PE420686_S5.JPG

Skrevet
2 timer siden, Ariana807 skrev:

Hei

Jeg har nylig flyttet inn i egen leilighet og har to katter med meg. De har en vannfontene stående. Vannfontenen har stått oppå en baderomsmatte, i dag fjernet jeg den for å vaske gulvet. I motsetning til tidligere så var det nå en litt hvitere flekk på gulvbeleget under denne matten som jeg tenker må være på grunn av vannskade, kattene er flinke til å søle (derfor jeg har den oppå en baderomsmatte).

Jeg er ikke så flink med slike huseiger ting, og lurer på om det er noe krise og bekymre seg for? Vannskader er noe som ikke er bra! Det vet jeg. 

Ser ikke akkurat bra ut med en flekk på gulvet, men rommet brukes kun av kattene, så sån sett har jeg ingen behov for å fikse det pga. utseende. Ny leilighet betyt at det ikke akkurat er så mye penger igjen i banken og oppussing er dyrt! Så er det noen fare for at denne flekken kan spre seg og lage store problemer?

Har flyttet på vannfontenen, og funnet en ny tørr matte som den kan stå på, vurderer å legge ned noe plastik under til fremtidig søl. Så kommer ikke til å bli noe mer tilføring av vann til flekken. Men er alt gjort... kan jeg bruke en hårføner og håpe at varmen kan tørke opp evt. fukt som er der? 

Så generelt er spørsmålet om det er helt total krise? Eller går det ann å la denne flekken være til jeg har penger til oppussing (vil jo ikke se fint ut til fremtiden når jeg evt. skal selge igjen)? Er det noen fare forbundet med å bare la det være? Som sagt vanntilførselen er fjærnet, så mer fuktighet vil ikke bli tilført stedet. 

Tusen takk for all hjelp!

Hilsen

Uerfaren huseier

Sto en lignende tråd for noen dager siden. Sjansen er stor for at den forsvinner når den tørker ordentlig. 

• Liker 1
Skrevet

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er belegget helt, som et baderomsbelegg som regel er, eller er det laminat med små sprekker (dette kan du både se og kjenne) mellom hver plate? Hvis det er sistnevnte, kan det ha trengt vann ned gjennom sprekkene.

Det er helt belegg som baderomsbelegg, er ikke noen skjøyter, eller dvs, det er noen stedet hvor det er skjøytet (som også kan finnes på baderomsbelegg), men ikke akkurat det stedet med denne flekken, men det er ikke noe laminat nei :) 

Skrevet

27 minutter siden, petterm skrev:

Sto en lignende tråd for noen dager siden. Sjansen er stor for at den forsvinner når den tørker ordentlig. 

Da får jeg holle et øye med flekken og håpe at denne flekken vil forsvinne :) 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Ariana807 skrev:

Det er helt belegg som baderomsbelegg, er ikke noen skjøyter, eller dvs, det er noen stedet hvor det er skjøytet (som også kan finnes på baderomsbelegg), men ikke akkurat det stedet med denne flekken, men det er ikke noe laminat nei :) 

Det er bra :)

Om du holder det området tørt i noen dager, så er det stor sjanse for at flekken forsvinner. Evt er det kanskje  kommet et slags  belegg grunnet vannsølet på gulvet, som kan vaskes bort.

Skrevet

Anbefaler deg å kjøpe en slik... pyntefat? Kjøpte min på nille, en stor en. Stort og stygt, men billig og funker fjell. Min er av stål. 
Men det er noe ala dette
Kanin_fat_2445_f_s-530x354.jpg

Slike "fat" som du kan ha pynt i. De er ofte ikke så dype, men kan holde nok vann til å tømme daglig. Jeg har prøvd alt annet, dette var det eneste som funket under fontenen. 

Anonymkode: 8a0d7...d1b

Skrevet

Om du har varmekabler kan det være at matten gjør at det blir såpass varmt under at belegget blir misfarget. Baderomsbelegg skal tåle å få vann på seg uten å få flekker. 

Anonymkode: 671b7...e49

• Liker 1
Skrevet

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har varmekabler kan det være at matten gjør at det blir såpass varmt under at belegget blir misfarget. Baderomsbelegg skal tåle å få vann på seg uten å få flekker. 

Anonymkode: 671b7...e49

Ingen varmekabler. Dette er på et soverom, så det er kun vanlig gulvbelegg, ikke noe skikkelig baderomsbelegg. 

Skrevet

Jeg bruker brett fra Ikea til å ha "under" kattematen, jeg syns de er finere, men så mater jeg på kjøkkenet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...