AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #1 Del Skrevet 23. august 2017 Jeg tenker å begynne å trene kampsport og valget står mellom taekwondo og ju jitsu, hva burde jeg velge og hvorfor? Anonymkode: 775ee...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 23. august 2017 #2 Del Skrevet 23. august 2017 Prøv begge og velg det du liker best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #3 Del Skrevet 24. august 2017 Taekwondo er mye ubrukelige show-spark. Altså spark mot hodet som ser fancy ut, men som er helt ubrukelige til praktisk selvforsvar. Ju jitsu er mye mer rettet mot selvforsvar, og derav også mye mer brukandes. Mens tae kwondo er hovedsaklig spark, er ju jitsu mer kast, låsegrep, grappling, og litt slag og spark. Så jeg ville helt klart prøvd ju jitsu.. Anonymkode: 29679...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #4 Del Skrevet 24. august 2017 Takk for svar! Skal definitivt prøve begge. Anonymkode: 775ee...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 24. august 2017 #5 Del Skrevet 24. august 2017 Jeg har drevet noen år med Taekwondo, og det er ganske spark-fokusert. Noe selvforsvar, men det er jo også rimelig begrenset hva man klarer å utføre av finmotoriske grep når panikken tar deg. Ju jitsu har jeg ingen erfaring med, men tror mye av det foregår på bakken...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #6 Del Skrevet 24. august 2017 2 minutter siden, Nevian skrev: Jeg har drevet noen år med Taekwondo, og det er ganske spark-fokusert. Noe selvforsvar, men det er jo også rimelig begrenset hva man klarer å utføre av finmotoriske grep når panikken tar deg. Ju jitsu har jeg ingen erfaring med, men tror mye av det foregår på bakken...? Du tenker kanskje på brasiliansk ju jitsu Det er hovesaklig grappling (altså kaving rundt på bakken). Det er litt av det i vanlig ju jitsu også, men det meste er stående. Anonymkode: 29679...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 25. august 2017 #7 Del Skrevet 25. august 2017 (endret) Jeg oppfatter det sånn at ju jitsu nærmest har blitt ensbetydende med brasiliansk jiu jitsu. BJJ har blitt så dominerende innenfor jiujitsu her i Vesten at fokuset har skiftet fullstendig fra dets japanske opprinnelse til videreutviklingen i Brasil og Vesten ellers. BJJ som sport er ren grappling, dvs uten slag og spark. Grappling er et engelsk ord av germansk opphav og beslektet med det norske ordet 'gripe'. Min oppfatning er at grappling omfatter all nærkamp, uten slag og spark, fra det øyeblikket man griper fatt i en motstander. Det er i hvert fall hva ordet skulle tilsi. Bryting, judo og jiujitsu faller inn under kategorien grappling. At jiujitsu bare foregår på bakken er derfor ikke helt riktig. Men det er generelt sett lettere å avslutte en motstander på bakken. Kamper startes stående og selv om man som regel ender opp på matta, trenger man ikke nødvendigvis ende opp på bakken i det hele tatt. Begynner man med BJJ må man belage seg på en helt annen fysisk nærkontakt og intimitet enn hva man opplever i taekwondo. Nybegynnere vil gjerne kompensere for manglende teknikk med å bruke styrke og høyt tempo. Da sliter man seg gjerne fort ut og lærer lite nytt. Jeg vil anbefale å forsøke ha i bakhodet at man helst bør ta det rolig og behersket, og godta at man kommer i situasjoner som kan være ubehagelige. Sitter man fast i en lås er det gjerne smartest å tappe når man skjønner sjansen er størst for at man ikke kommer ut av den. Ikke vær redd for å gjøre feil og ende opp i ukjente, ubehagelige situasjoner. Prøv heller å lære hva man kan gjøre for å komme ut av dem. Da utvikler man seg. Noen gym er også bedre enn andre. Det er ikke nødvendigvis der de "store, tøffe gutta" trener som i praksis utvikler de beste utøverne. Endret 25. august 2017 av Klossmajor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 25. august 2017 #8 Del Skrevet 25. august 2017 On 8/24/2017 at 11:10 AM, AnonymBruker said: Taekwondo er mye ubrukelige show-spark. Altså spark mot hodet som ser fancy ut, men som er helt ubrukelige til praktisk selvforsvar. Ju jitsu er mye mer rettet mot selvforsvar, og derav også mye mer brukandes. Mens tae kwondo er hovedsaklig spark, er ju jitsu mer kast, låsegrep, grappling, og litt slag og spark. Så jeg ville helt klart prøvd ju jitsu.. Anonymkode: 29679...c0f Jujitsu er bra for dueller, men elendig i selvforsvar. Der er det raske slagkombinasjoner og løping som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stille leser Skrevet 25. august 2017 #9 Del Skrevet 25. august 2017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stille leser Skrevet 25. august 2017 #10 Del Skrevet 25. august 2017 I MMA er jiu jitsu det mest effektive. Teakwondo er veldig fint å se på. Litt som "kamp dans". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 25. august 2017 #11 Del Skrevet 25. august 2017 2 minutes ago, Stille leser said: I MMA er jiu jitsu det mest effektive. Teakwondo er veldig fint å se på. Litt som "kamp dans". Er fokuset MMA istedet for selvforsvar er jujitsu konge, men i selvforsvar blir det vel optimistisk å bruke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #12 Del Skrevet 25. august 2017 7 minutes ago, MajorasMaske said: Er fokuset MMA istedet for selvforsvar er jujitsu konge, men i selvforsvar blir det vel optimistisk å bruke det. Her var det mye tull og tøys i diskusjonen. Teakwondo er originalt mixed martial arts og inneholder alt fra Kung Fu, Karate, Jiu Jitsu, Muay Thai, Boksing, Kickboksing, sverd, nunchaku, pil og bue, osv. Taekwondo er Korea sitt svar på Krav maga. Du forstår vist ikke historien til Taekwondo. Det finnes flere typer typer taekwondo. Den med fancy spark og kicks er sport taekwondo. Tradisjonell Taekwondo = Mixed Martial Arts 1972: Kukki-style / WT-taekwondo. Fancy kicking sport Taekwondo. Dere må seriøs skaffe dere kunnskaper om Taekwondo.https://en.wikipedia.org/wiki/Taekwondo#1946:_Traditional_taekwondo Anonymkode: a0ebd...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 25. august 2017 #13 Del Skrevet 25. august 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Her var det mye tull og tøys i diskusjonen. Teakwondo er originalt mixed martial arts og inneholder alt fra Kung Fu, Karate, Jiu Jitsu, Muay Thai, Boksing, Kickboksing, sverd, nunchaku, pil og bue, osv. Taekwondo er Korea sitt svar på Krav maga. Du forstår vist ikke historien til Taekwondo. Det finnes flere typer typer taekwondo. Den med fancy spark og kicks er sport taekwondo. Tradisjonell Taekwondo = Mixed Martial Arts Dere må seriøs skaffe dere kunnskaper om Taekwondo.https://en.wikipedia.org/wiki/Taekwondo#1946:_Traditional_taekwondo Anonymkode: a0ebd...25c Her er det du som tuller. Ts skal begynne å trene kampsport, ikke kampkunst ment for å drepe. Det da åpenbart at det er sportversjonene det er snakk om her. 'Ordentlig' Taekwondo er mye mer enn MMA med mange teknikker utenfor MMA-reglementet. Har du noe mer irrelevant å komme med nå som du først er i gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå