Gå til innhold

Gravid + ny jobb med prøvetid. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har funnet ut at jeg er gravid. 7+6 idag. Jeg ble også tilbudt en jobb her om dagen som jeg var på intervju til for en stund siden. Dette er en 50% fast jobb. Dette er en jobb i kommunen og jeg har vel da prøvertid på 6 mnd. Jeg begynner ikke i jobben før 1. Oktober, da jeg har oppsigelsestid i min nåværende jobb. 

Jeg har takket ja til jobben, men er veldig redd for at dette kan føre til at jeg ikke får fortsette etter prøvetiden er ferdig. Kan dette skje? (Jeg vet jeg duger til denne jobben, så kan ikke bli sparket pga det) Kan de nekte å gi meg kontrakt videre etter prøvetid? Og kan jeg vente til etter uke 14 før jeg sier noe, som vil si ca en uke etter jeg har startet? 

Jeg er veldig glad for graviditeten, men det var da et dårlig tidspunkt å bli tilbudt denne gode jobben. Dette er en jobb jeg trenger å komme tilbake til etter fødsel. 

Anonymkode: 5188b...2ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke lov å si deg opp etter prøvetiden om de begrunner det med graviditeten. 

Du trenger ikke si noe som helst før 3 mnd før du skal ut i permisjon.

Anonymkode: 68661...4c4

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov å si deg opp etter prøvetiden om de begrunner det med graviditeten. 

Du trenger ikke si noe som helst før 3 mnd før du skal ut i permisjon.

Anonymkode: 68661...4c4

Men arbeidsgiver er neppe så dumme at de begrunner det med graviditeten. De kan påstå at hun ikke er egnet eller at hun ikke svarte til forventningene. 

På en annen side så får alle jobb i kommunene, og når de først har fått en fot innenfor er det nesten klin umulig å bli kvitt de. Alt mulig rart jobber rundt om i kommunene. 

Anonymkode: 0fc36...fb5

• Liker 1
Skrevet

Du har akkurat samme stillingsvern i prøvetiden som i fast stilling. Det er altså ikke noe lettere å "kvitte seg" med en arbeidstaker under prøvetiden enn etterpå. Du kan derfor være trygg på at du ikke kan bli oppsagt pga graviditeten. Prøvetiden går over i fast ansettelse automatisk, dersom ikke det foreligger grunn for oppsigelse i løpet av prøvetiden. 

Men dersom du blir sykemeldt i svangerskapet kan prøvetiden din bli forlenget med tilsvarende periode som du er syk.

Anonymkode: ffebf...837

Skrevet

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: 5188b...2ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...