Gå til innhold

Lang pendlervei til skole, maks 9 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt på høyskole i et bachelorstudiet. Planen var opprinnelig å bosette seg i denne byen jeg har kommet inn på skole, men etter mye om og men har det vist seg at kollektivmulighetene rett og slett er helt på trynet. Det kommer til å koste meg ca 6000 kr i/mnd for leie av bolig, ca 350 kr i mnd for mndkort for å bo i sentrum. I tillegg ville jeg brukt ca 1 time hver vei til og fra ønsket arbeidssted med kollektiv med mye venting i tillegg. Jeg har hatt en fast base i mange år i en annen by med trygge jobber, veldig godt betalt, venner i nærheten og familie. Typen skal flytte på tvers av landet  ca 6-8 mnd, avhengig av når han får jobb i området der vi tenker å bosette oss. Derfor tenker jeg at det vil være ekstra godt å kunne bo i byen der jeg har venner, familie og gode jobber (jobb relatert til studiet):). Typen og jeg vil i tillegg spare ca 300-400 kr for hver gang vi skal ut og reise til hverandre siden jeg bor nærme flyplass nå, men skolen jeg har startet på ikke gjør det (dvs en ekstra kostnad med tog). Alternativet mitt er nå å bo hos familie som jeg har et veldig bra forhold til (ikke mor og far). Jeg har sovet der mye når jeg har jobbet turnus og besøkt de hver uke. Jeg har selv bodd alene i 7-8 år, men har fått tilbud om å få et eget rom uten å betale 1 kr i husleie. Da sparer jeg selvfølgelig vannvittig mye penger. Problemet er igjen reisevei med tog. Vi har obligatorisk skole 1-3 ganger i uka og jeg må da ut døra 05.00 de dagene jeg begynner 08.15 (80% av timene starter da). Jeg må opp ca 04.30. Fordelen er at jeg kan lese på tog (om jeg ikke sovner) og jeg trenger ikke å jobbe så veldig mye. Problemet er at jeg bruker ca 5 timer av dagen på å reise. Det siste alternativet, som jeg tror jeg blir løsningen er å kjøpe seg bil. Det vil koste meg ca 5000 kr i/mnd, men typen skal hjelpe til med å betale ca 50%. Jeg kommer til å spare mellom 2-3 timer av dagen på å reise og jeg trenger ikke å gå ut døra før 06.30 de dagene jeg begynner 08.15. Vi legger også penger i en bil, at vi investerer i noe sammen i stedet for å bruke det på husleie. Jeg bruker også ca 10-15 min med bil på et arb.sted og gåavstand til det andre på nåværende bosted.

Hva ville du ha gjort? 

Bosette seg studieby: Positivt: Jeg får vært mere sosial med studievenner, flere fester ol, ktort vei til skolen, jeg kan dra på timer jeg også vil og ikke bare de som er obligatoriske, jeg kan jobbe i kollokviegruppe når det passer for alle. Negativt: Dyrt for husleie, kaster penger rett ut av vinduet, lang vei til flyplass og dyrt for tog, lang vei fra venner,familie og evt arb.plasser

Bli boende i nåværende by med bil:  Positivt: Nær venner og familie, faste jobber som er meget godt betalt, kort vei til flyplass og arb.plass. Investerer også i en bil og kaster ikke penger ut av vinduet på husleie og frihet til å reise rundt når typen er på besøk, ikke minst bare mere fleksibel. Gratis husleie, mindre kostnader på mat Negativt: Lang reisevei, mye selvstudie (men jeg har møtt ei jente som bor i samme by på studiet der vi kan lese sammen også), får ikke blitt med på arrangementer på kort varsel med studenter

Uten bil i nåværende by: Mye likt som over men...: Positivt: Mindre kostnader i mnd/kan jobbe mindre. Negativt: 5 t av dagen går på reising, opp før 05 om morgenen.. 

Anonymkode: a379a...59c

Skrevet

Da hadde jeg kjøpt bil. Jeg studerte 1 år, hvor jeg brukte ca 1 time og 45 min en vei til skolen med bil. Og det gikk helt fint.

Anonymkode: 69a9b...93c

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde flyttet. Det sosiale i hverdagen er viktigere enn du tror. 

Anonymkode: f172e...1c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...