Gå til innhold

Hund med dårlig matlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har en unghund som for tiden ikke vil spise noe særlig. Hun har hele livet vært litt av og på når det gjelder tørrfôr, men har alltid spist vom med god appetitt. Hun har derfor hovedsakelig blitt fôret ca 80/20 med vom og tørrfôr. Nå i det siste har hun derimot ikke hatt lyst på tørrfôr i det hele tatt, og nesten ikke vom heller. Hun er ikke særlig interessert i tyggebein og slikt, noe hun har pleid å like godt før. Frysetørket vom med litt vann på spiser hun, dog ikke med stor iver, men dette er alt for dyrt til at eg kan fôre alene med. Noen tips til hva eg kan prøve for å få henne til å spise mer? Allmenntilstanden er helt normal, hun virker glad, ivrig og leken og jobber godt i treningen, men kan fort gå et  døgn til halvannet mellom hver gang hun spiser. Tennene ser rene og fine ut, og det er ingen smertereaksjoner når eg pusser tennene eller tar på de.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun på vei inni løpetida? Min tispe spiser bare ca annen hver dag i løpetida. Hun får mat, men spiser ikke. Det samme hvis det er veldig varmt, da kan hun gå halv annet døgn før hun spiser. Hun får kun tørrfor, annen mat gjør henne dårlig i magen.

Anonymkode: b9fa1...5e4

Skrevet

Det nytter ikke at tennene ser rene og fine ut. Her ville jeg gått til dyrlegen og bedt om undersøkelse av tenner, bitt, mage og tarm.
Det er ikke normalt eller bra at hun ikke spiser på et døgn og nesten to!
Prøv også å varier enda mer med maten, kjøp forskjellige smaker på dyrebutikk og la tørrforet vætes i vann så det blir mykt å tygge og bland det med noe som smaker godt :)

Anonymkode: 0a6f6...301

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er hun på vei inni løpetida? Min tispe spiser bare ca annen hver dag i løpetida. Hun får mat, men spiser ikke. Det samme hvis det er veldig varmt, da kan hun gå halv annet døgn før hun spiser. Hun får kun tørrfor, annen mat gjør henne dårlig i magen.

Anonymkode: b9fa1...5e4

Det er ikke så lenge siden hun hadde løpetid, så eg regner med at det ikke er det. Det har vel heller ikke vært så veldig varmt her (i Bergen) at det skulle være årsaken tror eg :) ellers takk for tips!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke at tennene ser rene og fine ut. Her ville jeg gått til dyrlegen og bedt om undersøkelse av tenner, bitt, mage og tarm.
Det er ikke normalt eller bra at hun ikke spiser på et døgn og nesten to!
Prøv også å varier enda mer med maten, kjøp forskjellige smaker på dyrebutikk og la tørrforet vætes i vann så det blir mykt å tygge og bland det med noe som smaker godt :)

Anonymkode: 0a6f6...301

Som sagt så reagerer hun heller ikke når eg trykker på tannkjøttet eller prøver å lirke på tennene, og hun har hatt perioder før med lav matlyst (dog ikke så lav som nå) der hun plutselig har begynt å spise normalt igjen. Så klart, det skader aldri å gå til dyrlegen og la de ta en undersøkelse, men det er ingenting ved henne som tilsier at noe er galt, annet enn dårlig matlyst. 

Etter at hun begynte å miste malysten (halvannen uke siden) har eg kjøpt sånne små poser med tørrfor fra diverse merker og i diverse smaker, og første gangen hun får noe nytt så viser hun mer interesse, mens andre gang er det ikke noe interressant lengre. 

Skrevet

Vi har en eldre hund som hadde nedsatt matlyst over en lengre peridode forrige vinter. Tok den med til dyrlegen for å sjekke at det ikke var noe fysisk, og at det ikke var noe problem med tennene. Hun var helt frisk. 

Løsningen vår ble å kjøpe valpefor. Hun spiste fortsatt lite, men valpefor er ganske næringstett, så hun fikk i seg endel likevel. Etter ei stund på valpefor så gikk matlysten opp igjen og vi begynte på nytt med seniorfor, men da en annen type enn den hun hadde hatt tidligere (fikk med oss smaksprøveposer fra dyrlegen til vi fant den hun likte best). 

I tillegg til det så brukte vi et appetittvekkende pulver som vi drysset over maten (kjøpte på dyrebutikk)

Bruker du forresten olje i foret til hunden? Vi bruker en olje som vi fikk anbefalt av dyrlegen (kjøpt på dyrebutikk).

Tenker at du burde uansett ta med hunden til dyrlegen for å utelukke sykdom og problemer med tennene. 

Skrevet
32 minutter siden, skruf skrev:

Vi har en eldre hund som hadde nedsatt matlyst over en lengre peridode forrige vinter. Tok den med til dyrlegen for å sjekke at det ikke var noe fysisk, og at det ikke var noe problem med tennene. Hun var helt frisk. 

Løsningen vår ble å kjøpe valpefor. Hun spiste fortsatt lite, men valpefor er ganske næringstett, så hun fikk i seg endel likevel. Etter ei stund på valpefor så gikk matlysten opp igjen og vi begynte på nytt med seniorfor, men da en annen type enn den hun hadde hatt tidligere (fikk med oss smaksprøveposer fra dyrlegen til vi fant den hun likte best). 

I tillegg til det så brukte vi et appetittvekkende pulver som vi drysset over maten (kjøpte på dyrebutikk)

Bruker du forresten olje i foret til hunden? Vi bruker en olje som vi fikk anbefalt av dyrlegen (kjøpt på dyrebutikk).

Tenker at du burde uansett ta med hunden til dyrlegen for å utelukke sykdom og problemer med tennene. 

Takk for tipsene, det kan eg prøve hvis ikke dyrlegen finner noe :)

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, IronMaiden skrev:

Takk for tipsene, det kan eg prøve hvis ikke dyrlegen finner noe :)

Ser jeg skrev feil ang den oljen, kjøpte den ikke på dyrebutikk men hos dyrlegen :) 

Skrevet

Den ene tispa mi er også litt sånn. Hadde det ikke vært for vi har flere hunder og katter i hus, hadde jeg latt maten hennes stå fremme 24/7. For hun liker og ta seg litt mat her og der. Også spiser hun mer om morgenen, men det blir litt så gi hun under bordet så ikke alle andre får det med seg. Har byttet for x antall ganger, uten at det har hjulpet noe. Har også lagt merke til at hun kan smugspise fra den sjefs tispa sin mat(et for hun ikke skal ha da det ikke er beregnet for henne i det hele tatt). Pleier ofte og kjøpe de boksene med våtfor, blander tørrforet med litt saus og kjøtt pleier og funke.. hun er også helt frisk og fin, så hvorfor hun er så rar i matveien aner jeg ikke..

Anonymkode: e210e...fdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...