Gå til innhold

Er dette ok mot kattungen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått en kattunge. De første nettene har jeg latt han være med meg for å finne roen, da han sannsynligvis savner mor og søsken. Nå er han derimot trygg og veldig leken og aktiv- særlig om natten. Han hopper på meg å skal leke hele tiden, hvis jeg har han i stuen går han i alle blomster og klorer på sofaen min med mer. Jeg lurer derfor på: er det ok å ha katten innesperret på badet om natten og når jeg er på arbeid? Selvsagt får han tilgang på mat, drikke, seng og kattedo. Han mjauer litt i det jeg lukker døren i et rom, men roer seg raskt. 

Anonymkode: 62374...1d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke greit! 
Du kattesikrer huset og du må regne med at sofaen går til helvete. Slik er det å ha katt. 
Katter liker ikke å sove ved toalettet. Og de liker ihvertfall ikke å spise ved toalettet. Et lite bad er for lite. 
Kattetoalettet skal være langt unna mat og soveplassen. 
De liker ikke at vann og matskålen er ved siden av hverandre en gang. Det går imot deres natur og instinkt. 

Anonymkode: 17639...56b

• Liker 8
Skrevet

Nei. Da får du heller fjerne ting den kan rive ned og skade seg på. 

Anonymkode: b5b23...6b0

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke greit, en katt trenger plass.
Katten er fortsatt en kattunge = masse energi,
og fortsatt mye å lære seg.
Etter hvert så vil den skjønne når du sover at det er natta,
og dermed automatisk roe seg.
Møbler og andre ting får kjørt seg litt i starten,
så er du redd for ødeleggelser må du sikre tingene.
Eventuelt fjerne katten fra situasjonen før det rekker å utvikle seg.

Anonymkode: 4bfa1...52b

• Liker 2
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 85cc9...31a

• Liker 1
Skrevet

Tips og råd: 
Bruk gamle gardiner som katten kan ødelegge. Kattunger eeelsker gardiner. 
Fjern knuselige ting på bord og kommoder som katten kommer seg opp på. For den vil dytte det ned på purfaen. 
Kommer den seg opp på tv'benken. Flytt tv'en helt bak slik at den ikke får gått bak den. For da kan tv'en velte, been there, done that. 
Legg et teppe over større deler av sofaen. Kattunger har null kontroll på klørne sine.
Klorestativ bør være tilgjengelig hele tiden. Ikke innelåst på et rom, men på stuen hvor katten får tilgang til den dag og natt.
På kjøkkenet så bør du passe på når den tid kommer. Om noen uker så vil katten begynne å hoppe opp. Dersom du har brukt komfyren så burde du la kasseroller og slikt stå på den brukte platen. Hvis ikke så kommer katten til å gå på de glovarme platene. Kasserollen er der for å unngå dette. Området rundt er som oftest varmt nok til at katten snur. Men dersom de går rett på platen så er det gjort. 
Har du stoff på sengen, altså rammemadrass så kan du bruke disse brettene på hjørnene: 
57eccb144942c_1070x800.jpeg
Kan også brukes på sofahjørner dersom du har stoff-sofa. Kjøpes på nett, europris og rusta har de også. Usikker hvordan du kan feste dem, for jeg skal kjøpe det når jeg kjøper ny seng. For kattene har ødelagt min og jeg var for treg til å kjøpe slike korebrett. Planen er å spikre dem fast.

Anonymkode: 17639...56b

• Liker 4
Skrevet

Det er absolutt ikke greit nei. 
Plantene kan flyttes til utilgjengelige steder, sofa kan dekkes over. 
De få plantene jeg har som står tilgjengelig for pus, der dekket jeg jorden med steiner i starten så ikke pus gravde opp jorden. 
Blomsterpotter kan henges i taket også. 
Alt som kan knuses, eller bli ødelagt, bør flyttes til en utilgjengelig plass. 
Det er livet som katteeier, spesielt med kattunger. 
Ene min herjet i senga når jeg skulle sove, da kastet jeg han ut av soverommet. Det tok ikke lang tid før han skjønte poenget, og aksepterte at seng ikke er lekeplass. (ikke lang tid vil si noen måneder)

• Liker 2
Skrevet

Den løsningen er på grensen til dyremishandling.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar! Da stenger jeg han bare ute fra soverommet mitt i natt, da han har holdt meg våken hver natt i en ukes tid nå. De jeg kjøpte den hos mente det gikk fint å ha den på badet, men jeg har ikke hatt samvittighet til det bla. pga mjauingen med en gang jeg forlater et rom. Han har nå tilgang på hele huset utenom soverom og kott, så dere kan slappe av;-) Det var et spørsmål før tiltaket ble tatt i bruk. Og takk for tips og råd du ovenfor! 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde katten min på badet om natten i 7-8 timer når jeg sov fordi den absolutt skulle åpne listene til kjøkkenbenken, noe jeg ikke kan feste fast. Der hadde han mat vann do og leker, men dette var da kun når jeg sov, ellers når jeg var borte på jobb og sånt så hadde jeg han avsperret med tilgang til badet, ene soverommet og gangen. Når han var 7 mnd fikk han gå ut og nå når han er 1 år gammel har han fått tilgang til hele huset og sover inne om dagen. Jeg har pr i dag så dårlig samvittighet og får vondt i magen å tenke på at kattepus var på badet og så mye alene han var da han var kattunge at jeg i dag når han er voksen er i lamme han hele tiden og når jeg drar på butikken f.eks så er jeg nesten på gråten fordi han må være alene, men heldigvis får han være ute så mye han vil og får den maten og kosen han trenger så jeg kan slappe av litt. 

Han er litt morsom når han f.eks skal ut så sniker han seg under sengen i det jeg skal gå å åpne døren, og der ligger han til døren er åpen :laugh:. Anbefaler ikke å ha katten når den er så liten på badet, det er ikke bra for katten og det vil du angre på etterhvert, for det gjorde jeg og hver gang jeg ser på katten får jeg en knyttneve i magen. Ellers er katten helt normal og oppfører seg som en eller normal katt :) 

Anonymkode: 4bd3a...c8b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde katten min på badet om natten i 7-8 timer når jeg sov fordi den absolutt skulle åpne listene til kjøkkenbenken, noe jeg ikke kan feste fast. Der hadde han mat vann do og leker, men dette var da kun når jeg sov, ellers når jeg var borte på jobb og sånt så hadde jeg han avsperret med tilgang til badet, ene soverommet og gangen. Når han var 7 mnd fikk han gå ut og nå når han er 1 år gammel har han fått tilgang til hele huset og sover inne om dagen. Jeg har pr i dag så dårlig samvittighet og får vondt i magen å tenke på at kattepus var på badet og så mye alene han var da han var kattunge at jeg i dag når han er voksen er i lamme han hele tiden og når jeg drar på butikken f.eks så er jeg nesten på gråten fordi han må være alene, men heldigvis får han være ute så mye han vil og får den maten og kosen han trenger så jeg kan slappe av litt. 

Han er litt morsom når han f.eks skal ut så sniker han seg under sengen i det jeg skal gå å åpne døren, og der ligger han til døren er åpen :laugh:. Anbefaler ikke å ha katten når den er så liten på badet, det er ikke bra for katten og det vil du angre på etterhvert, for det gjorde jeg og hver gang jeg ser på katten får jeg en knyttneve i magen. Ellers er katten helt normal og oppfører seg som en eller normal katt :) 

Må bare si at han har hele tiden hatt tilgang til huset, var kun når jeg ikke var hjemme han ikke fikk lov for jeg ikke kunne passe på. Og var ikke når han var 1 år han fikk gå rundt hele, det har han alltid fått gjort men når han rundet 5-7 måneder fikk han være i hele huset alene og sammen med meg selvfølgelig :) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Da stenger jeg han bare ute fra soverommet mitt i natt, da han har holdt meg våken hver natt i en ukes tid nå. De jeg kjøpte den hos mente det gikk fint å ha den på badet, men jeg har ikke hatt samvittighet til det bla. pga mjauingen med en gang jeg forlater et rom. Han har nå tilgang på hele huset utenom soverom og kott, så dere kan slappe av;-) Det var et spørsmål før tiltaket ble tatt i bruk. Og takk for tips og råd du ovenfor! 

Selvfølgelig mjauer den, ett barn som blir forlatt alene på ett fremmed sted vil også skrike. 
Den har akkurat måtte flytte fra mammaen sin og søsken, og er plutselig helt "alene", du er den eneste tryggheten pusen har. 
Den blir vant til å være alene etter hvert, men tenk deg om du hadde måtte flyttet hjemmefra da du var 5 år, og ble sittende helt alene i ett nytt hus. 
Som nybakt småbarnsforeldre må du nok regne med både noen våkenetter, og noen tapte pyntegjenstander og merker på sofa, men det er verdt det når dem blir litt mer voksen :)  Da kan også planter og pyntegjenstander til en viss grad komme frem igjen :) men pass på at planter ikke er giftig! 

Tålmodigheten min var heller ikke på topp når det sto på som verst :kjefte:
I det min sluttet leke i senga, så skulle han heller være snill, og vaske meg i ansiktet... Snudde jeg meg, så kom han etter... 
Jeg trodde jeg skulle bli gal! 
Nå? Nå sover han i fotenden, og idet jeg våkner, så kommer han snikende opp for å ligge med skuldra mi for å ha kosestund. Snur jeg meg bort for å sove mer, så sovner han også :D 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

Selvfølgelig mjauer den, ett barn som blir forlatt alene på ett fremmed sted vil også skrike. 
Den har akkurat måtte flytte fra mammaen sin og søsken, og er plutselig helt "alene", du er den eneste tryggheten pusen har. 
Den blir vant til å være alene etter hvert, men tenk deg om du hadde måtte flyttet hjemmefra da du var 5 år, og ble sittende helt alene i ett nytt hus. 
Som nybakt småbarnsforeldre må du nok regne med både noen våkenetter, og noen tapte pyntegjenstander og merker på sofa, men det er verdt det når dem blir litt mer voksen :)  Da kan også planter og pyntegjenstander til en viss grad komme frem igjen :) men pass på at planter ikke er giftig! 

Tålmodigheten min var heller ikke på topp når det sto på som verst :kjefte:
I det min sluttet leke i senga, så skulle han heller være snill, og vaske meg i ansiktet... Snudde jeg meg, så kom han etter... 
Jeg trodde jeg skulle bli gal! 
Nå? Nå sover han i fotenden, og idet jeg våkner, så kommer han snikende opp for å ligge med skuldra mi for å ha kosestund. Snur jeg meg bort for å sove mer, så sovner han også :D 

Katten min har alltid mer en einstøing fra dag 1 og vi måtte nesten tvang-kose med katten for å få den til å bli den kosekatten han er i dag, sover også i sengen med meg nå :) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde katten min på badet om natten i 7-8 timer når jeg sov fordi den absolutt skulle åpne listene til kjøkkenbenken, noe jeg ikke kan feste fast.

Jeg brukte gaffatape til å feste listene :fnise: Noen steder skjøtet jeg med litt papp også, for å sperre helt igjen! 

Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Jeg brukte gaffatape til å feste listene :fnise: Noen steder skjøtet jeg med litt papp også, for å sperre helt igjen! 

Jeg var redd for å bruke slik teip i tilfelle katten skulle finne på å spise på det :sukk:

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var redd for å bruke slik teip i tilfelle katten skulle finne på å spise på det :sukk:

tenkte aldri på at han kunne spise på den faktisk, men han brøyt seg igjennom og gjemte seg bak komfyren i starten, så det var ett stort prosjekt, med veldig mye tape, uten en millimeter glippe til slutt :P 
Viste det til huseier etter en stund, og handyman som han var, så ble han imponert over hvor nøye jeg hadde tapet igjen alle mulige sprekker :icon_lol: 
Mine gamle katter klorte nesten i stykker en varmtvanntank, så jeg er litt hysterisk mot at dem skal komme seg under benk! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

tenkte aldri på at han kunne spise på den faktisk, men han brøyt seg igjennom og gjemte seg bak komfyren i starten, så det var ett stort prosjekt, med veldig mye tape, uten en millimeter glippe til slutt :P 
Viste det til huseier etter en stund, og handyman som han var, så ble han imponert over hvor nøye jeg hadde tapet igjen alle mulige sprekker :icon_lol: 
Mine gamle katter klorte nesten i stykker en varmtvanntank, så jeg er litt hysterisk mot at dem skal komme seg under benk! 

Hadde jeg bare vært like smart! :sukk:Var ny som katteeier og visste ikke helt hvordan det å være en perfekt katte eier så det lureste jeg kom på for å hindre katten i å gå under benken (der jeg forresten har et alarmsystem som går lett av) så tenkte jeg det lureste var å ha katten et rom som var trygt, varmt og med mat og do. Tenkte jeg, men jeg tror den dag i dag at det er på grunn av at katten var på badet at den fikk vanen å åpne listene? men han har jo egentlig vært en spesiell katt da :) 

Skrevet

Mitt råd er å lage en egen "base" til ham i huset/leiligheten. Med kurv, et klatrestativ og leker osv.

Han dør jo ikke av å være innesperret på badet, men det er jo ingen varig løsning. Han trenger sin egen sone, hvor han kan slappe av i sitt eget selvskap. 

Uansett om dette skal være en innekatt eller utepus, vil jeg anbefale deg å kastre ham først som sist! Han vil slippe rasende hormoner, og stress, og du ødelagt inventar. 

:pasha:

Skrevet
1 minutt siden, Perle skrev:

Mitt råd er å lage en egen "base" til ham i huset/leiligheten. Med kurv, et klatrestativ og leker osv.

Han dør jo ikke av å være innesperret på badet, men det er jo ingen varig løsning. Han trenger sin egen sone, hvor han kan slappe av i sitt eget selvskap. 

Uansett om dette skal være en innekatt eller utepus, vil jeg anbefale deg å kastre ham først som sist! Han vil slippe rasende hormoner, og stress, og du ødelagt inventar. 

:pasha:

Katten min har ekstremt mye energi selv etter kastrering, noe jeg fikk gjøre da han var 5 måneder? Jeg vet ikke helt standard alder på dette men han roet seg i vertfall ikke særlig :laugh: Men kastrering skal man jo gjøre uansett :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...