Huldra:) Skrevet 14. januar 2005 #1 Skrevet 14. januar 2005 Vi skal snart reservere tidspunkt for når vi vil ha kirkevielsen vår, men er litt usikre på når på dagen som er det "beste" tidspunktet. Vil gjerne være den første som vier oss denne dagen, for vi har hørt at da er det så mye lettere med pyntingen av kirken....? Vi tenker på å ha vielsen kl. 14, dra rett av sted med fotografen og ha middagen 17.30. Erfaringer og tips??
TeddyToria Skrevet 14. januar 2005 #2 Skrevet 14. januar 2005 Vielser foregår normalt kl 13, 14, 15 og 16...så for å være sikre på at dere er de første ut den aktuelle dagen, ville jeg gått for vielse kl. 13...selv om dette er tidlig! Nå hadde jo vi litt problemer med kirken pga. noe dobbeltbooking :evil: , og hadde opprinnelig tenkt oss vielse kl 14 vi også. Men pga. styr og ståk, måtte vi ha vielse allerede kl. 13, og videre fordi vielsene kommer så tett på, har vi valgt så tidlig som 12.30 for å kunne fotografere på kirketrappen mm. før "neste pulje" kommer stormende - slikt tar jo også tid! Først var jeg litt ulykkelig pga. dette, fordi jeg følte det ble altfor tidlig! :-? Men så ringte vi til restauranten der vi skal ha middagen, og de sa at et tidspunkt som klokken ett egentlig er midt i blinken... Vielser kl. 16 er egentlig veldig sene, mer en halve dagen er jo da allerede gått! Nå vet ikke jeg hvordan det er der dere skal ha middag/fest, men vi fikk i hvertfall tilbakemelding noe alle dette: En vielse varer som regel i alt fra 40 - 50 minutter, slik at med en vielse kl. 13 el. 14 betyr at man er ferdig i kirken nærmere kl. 14 / 15, så kommer jo fotograferingen som man bør beregne min. 1,5 timer til. Da er plutselig klokken 15.30 / 16.30 - og de fleste steder har man jo en liten mottakelse før middagen serveres, slik at en ikke trenger å ha bordsetting før kl 17 / 18 normalt uansett! Den / de timene mottakelsen varer går visst av erfaring fort nok uansett, folk prater og koser seg, og man får tid til å roe litt ned... Dette er bare tanker jeg gjør meg etter all tilbakemelding jeg har fått...men jeg vil på bakgrunn av det kanskje anbefale dere å ikke ha det noe senere enn kl. 14! Håper det var litt til hjelp, selv om det ble mye pjatt Klemmer fra meg
Huldra:) Skrevet 14. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2005 Hjertelig takk for hjelpen, Toria! Det var kjekt å høre om de erfaringene du har gjort deg. Ut fra det du skrev, virker det som at kl. 14 er et passelig tidspunkt. Vil hvertfall ikke ha vielse kl. 16, for som du skrev så vil nok dagen gå fort nok uansett....
Augustbrud02 Skrevet 14. januar 2005 #4 Skrevet 14. januar 2005 Vi hadde vielsen vår allerede kl. 11.30 vi. For oss var dette helt perfekt. Vi ville gjerne slippe å vente halve dagen på å starte med både vielsen og alle opplevelsene. Fikk bare positive reaksjoner fra gjestene på at dette var perfekt også. Og så fikk vi mye mer tid på kvelden/ettermiddagene sammen med gjestene.
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2005 #5 Skrevet 14. januar 2005 Vi hadde klokka ett og det var helt perfekt for oss. Vi ville også være de første i kirken, og så ville vi ha mest mulig tid til fotograferingen. Så vi hadde vielse klokka ett, mottagelse klokka tre og middag klokka halv fem.
aprilbrud Skrevet 14. januar 2005 #6 Skrevet 14. januar 2005 Vi har valgt å ha vielsen kl 15. Fotograferingen tar vi før vielsen, kl 13, slik at det ikke blir noe "dødtid" mellom vielse og middag. Vi tenkte og diskuterte en del før vi ble enig om at dette passer oss best. Vi har begge erfart at det har vært litt kjedelig å vente på brudeparet hvis fotograferingen drar ut, det er jo tross alt de som er midtpunktet! Har også snakket med venninner som angret nettopp på det at de brukte så mye tid på fotograf etter vielsen. Så da satser vi på at det blir bra! Siden vi gifter oss i april, slipper vi 99% sikkert å bekymre oss for evt. flere vielser samme dag.
Martha Stewart Skrevet 14. januar 2005 #7 Skrevet 14. januar 2005 Vielsen vår blir kl. 16.15. Hadde ikke så mange valgmuligheter, for dette er første tidspunktet denne dagen.
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2005 #8 Skrevet 14. januar 2005 I kirken vår fikk vi valget mellom kl 13 eller kl 15 siden kl 14 allerede var opptatt. Siden vi får endel tilreisende til bryllupet vårt falt valget på kl 1500. Da behøver ikke folk å komme til byen en dag før vielsen. Folk rekker å sjekke inn på hotellet og skifte før de skal i kirken. Jeg syns også det blir litt dumt at gjestene må vente mens vi er hos fotograf etter vielsen men fotografen vår regnet 1 time til fotograferingen så jeg håper at vi skal komme oss til selskapslokalet mellom 17-1730. Har ikke så lyst til at min kjære skal se meg før kirken men å fotograferes før vielsen er jo absolutt ett alternativ.
Arwen Skrevet 14. januar 2005 #9 Skrevet 14. januar 2005 En vielse varer som regel i alt fra 40 - 50 minutter, slik at med en vielse kl. 13 el. 14 betyr at man er ferdig i kirken nærmere kl. 14 / 15, så kommer jo fotograferingen som man bør beregne min. 1,5 timer til. Har aldri vært i vielser som varer så lenge. 20 - 30 minutter er nok mer vanlig.
Snutus Skrevet 14. januar 2005 #10 Skrevet 14. januar 2005 Vi hadde klokka ett og det var helt perfekt for oss. Vi ville også være de første i kirken' date=' og så ville vi ha mest mulig tid til fotograferingen. Så vi hadde vielse klokka ett, mottagelse klokka tre og middag klokka halv fem.[/quote'] Samme her
Gjest Brud2005 Skrevet 14. januar 2005 #11 Skrevet 14. januar 2005 Har aldri vært i vielser som varer så lenge. 20 - 30 minutter er nok mer vanlig. Jeg har vært i tre kirkebryllup og alle de vielsene tok ca 40-45 minutter. Tydeligvis mye forskjellig ute og går..
Gjest Aricept i.i Skrevet 14. januar 2005 #12 Skrevet 14. januar 2005 Det "beste" tidspunktet varierer jo.. Hva er best for dere? Vil dere være først, så hør med kirken når første vielse er, ta den tiden? Vi skal ha vielsen kl. 16.00. Vi er de eneste som gifter oss i denne kirken den dagen, så all pynting bestemmer vi selv uansett. Tidspunktet måtte bli som det ble, for vi har gjester fra andre byer, og innsjekkinga på hotellet kan ikke bli lovet før klokka 15.00. Gjestene må få anledning til å skifte, og slippe og komme på fredagen og betale for en ekstra natt. Presten regnet med at vielsen tok ca. 20-25 min. Vi skal så fotograferes (1/2-1 time) privat (altså ikke proff fototgraf, men av en hobbyfotograf blant gjestene) Alle steder vi vil ta bilder er maks. 10 min fra kirken/ hotellet. Gjestene går rett fra kirken til hotellet og renger med middag ca. kl. 18.00 (selvom planen sikkert blir forsinket på selve dagen..)
Bokalven Skrevet 15. januar 2005 #13 Skrevet 15. januar 2005 Har vært i to kirkevielser i mitt liv, den første var min kusines for nesten 16 eller 17 år siden, så den husker jeg ikke noe av, den andre var Popelkas i fjor, og den tok vel kanskje en 45-50 minutter eller noe. Så ikke på klokka, jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå