Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #1 Del Skrevet 14. januar 2005 Hvorfor er det så ofte somaliere begår slike syke overtramp? Jeg er ikke rasist, er selv sammen med en i fra Pakistan. Men jeg reagerer virkelig på at det er så mange somaliere som dreper og flipper totalt ut :o Flipper de ut av samfunnet her? Jeg har noen somaliske naboer, de er kjempe ålreite, men allikevel er jeg redd dem nå. Helt sant. Får jeg en somalisk taxi-sjåfør er jeg ofte redd! Hva gjør at NOEN av dem gjør sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 14. januar 2005 #2 Del Skrevet 14. januar 2005 det er vel ikke sånn at det er det at de er fra somalia som er grunnen. Men det at de har opplevd krigen der og alt det som var rundt den. Mange har vært barnesoldater og sliter met psykiske problemer rundt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. januar 2005 #3 Del Skrevet 14. januar 2005 Somaliere er også den innvandrergruppen som sliter mest med integrering og arbeidsløshet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tråd.s Skrevet 14. januar 2005 #4 Del Skrevet 14. januar 2005 Her jeg bor (grunerløkka i oslo) så står somalierene på gatehjørnene å selger hasj. pakistanerene går forbi og til BI for å utdanne seg. Jeg syns helt ærlig at det er kjipt at jeg må være redd for dem, og det må være trist for de skikkelig somalierene at så mange ødelegger for dem. jeg har lovet meg selv å aldri dømme å tenke nedlatende ovenfor innvandrer fordi NOEN gjør noe dritt. men jeg klarer ikke holde meg lenger nå :oops: Vet hvor irriterende og kjipt det kan være hvis noen tenker sånn siden kjæresten min er i fra pakistan. Sist gang jeg tok taxi var det en somalier som kjørte. jeg klarte å si at jeg var politi jeg i frykt for at han skulle gjøre et eller annet. Mixa opp den historien :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 14. januar 2005 #5 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg tror det har litt med integreringspolitikken til Norge å gjøre. En god del fra Somalia er dessverre psykisk syke pga situasjonen i landet. De burde derfor fått psykologihjelp og bedre veiledning i norskkurs bl.a. for å integreres bedre. Det virker ikke som om den norske stat har penger nok til dette, så en løsning kan være å ta inn flyktninger og innvandrere i mindre kvoter slik at man har bedre kontroll på integreringen. På den måten får man også luket ut endel av de som kommer hit utelukkende for å snylte (det er dessverre noen av dem også). "Vi tar jo inn altfor få flyktninger allerede!" er det nok noen som vil påstå. Mulig vi tar inn få i antall, men jeg synes det er tryggere for den norske befolkning å ta inn i små kvoter som blir integrert skikkelig og kan komme seg ut i arbeidslive for å ta del i det norske samfunn istedet for å måtte leve i skyggesiden resten av livet. På den måten tror jeg også at fremmedfrykten vil bli minsket endel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Powder Skrevet 14. januar 2005 #6 Del Skrevet 14. januar 2005 Er det noe som tyder på at dette dreide seg om et æresdrap, eller var det bare en gal person? Så kan man selvsagt si at de som begår æresdrap, også er gale, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 14. januar 2005 #7 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg er nok - dessverre kan man nesten si - enig med deg Wodan. Når vi tar på oss ansvar ved å åpne armene for innvandrere fra f.eks. Somalia, så er det alltid viktig at de følges opp og får den hjelpen de trenger. På samme måte som det er viktig at alle andre nordmenn får den hjelpen de trenger i forhold til ting de har opplevd i livene sine. Det at folk er redde for andre pga at de kommer fra et bestemt land eller har en bestemt hudfarge er jo blant det farligste som er. Hovedgrunnen til at det går galt for noen er ofte at de ikke blir integrert i samfunnet, de får ikke noe jobb, ingen venner etc. Og hvorfor får de ikke det? Fordi for mange trangsynte og fordomsfulle mennesker ikke tør å bli kjent med eller ansette en person pga hudfargen. Da kan det for bli vond sirkel ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 14. januar 2005 #8 Del Skrevet 14. januar 2005 Er ikke bare trangsynte og fordomsfulle mennesker det gjelder, men snarere det faktum at media skremmer endel også med slike saker som dette. Det skjer, det er et faktum, media dekker det, og folk leser det. Det er klart man blir skeptiske og mer fordomsfulle enn vanlig. Tror nok ikke at det i utgangspunktet har noe med hudfarge å gjøre, men heller oppfatningen av hva som skjer i samfunnet pga de prosentene av innvandrere som gjør slike ting som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #9 Del Skrevet 14. januar 2005 Det er ikke nok å tro at bare folk fra krigsherjede områder, folk som har vært barnesoldater eller voksne soldater, at bare de kommer til Norge så er alt bra for her er det fred. Det er jo nettopp i freden at de må lære seg å leve i fred, og det trenger de hjelp til. Når man er vant til å reagere med vold så vil ikke det reaksjonsmønsteret avta fordi om man nå plutselig lever i fred. Mottakssystemet bør bli bedre utbygget så det blir lettere å plukke ut vandrende "bomber". Det psykiatriske tilbudet i Norge er for dårlig i dag, det gjelder både etniske nordmenn eller innvandrere/asylsøkere, og det må bygges opp. Og så er det jo veldig lite hyggelig for de som oppfører seg skikkelig og som det aldri er bråk med å bli satt i samme bås som de det er noe galt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 14. januar 2005 #10 Del Skrevet 14. januar 2005 Pakistanere fra 30 år og nedover i Norge i dag er vel også andre og tredje generasjons innvandrere - dvs at de gjerne ikke har følt/opplevd traumatiske hendelser direkte på kroppen slik gjerne innvandrere fra Somalia har. Kanskje det kan forklare litt av forskjellen? Det er klart at det finnes innvandrere i Norge i dag - ikke bare fra Somalia - som har opplevd og sett ting vi ikke kan forestille oss engang. De har gjerne blitt tvinget til å drepe, lemleste og voldta mennesker i krig fra de var små barn. Barnesoldater blir ofte gitt amfetaminlignende stoffer for at de skal koble ut og bli lettere å tvinge. Klart dette gjør noe med psyken!! Når de da kommer til Norge og har språkproblemer, integrasjonsproblemer og ingen jobb tror jeg det er lett for at slike psykiske problemer kommer til overflaten og de "klikker". Just my 2 cents! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 14. januar 2005 #11 Del Skrevet 14. januar 2005 Det sto en fabelaktig artikkel i Aftenposten i høst om integrering av somaliere. Den åpenet mine øyne for at ting ikke er så lettvint som man vil ha det til i hvert fall. Jeg hører ofte "man får følge skikken dit man kommer" - et utsagn jeg finner ufattelig trangsynt. ja, selvsagt - men så enkelt er det likevel ikke. Hvis man skal finne de to kulturer som kræsjer mest av alle på hele jorden (eller noe sånn) så er det den norske og den, særlig muslimske, somaliske kulturen. Mange somaliere er 20 generasjons adelsebduiner eller noe - så blir de sluppet ned i Norge hvor faktisk noen mener de skal "følge skikken dit man kommer". Hvem skal vise dem? Hvor lang tid får de på seg...? Tusenfryd forsvarer ikke drap på noen som helst måte men har masse tanker om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 14. januar 2005 #12 Del Skrevet 14. januar 2005 Blir heller ikke lettere av at Somalia er utrolig klanrelatert, uten en sentral regjering, uten skoler, uten banker, uten telefonnett, uten arbeid.... ALT, som Tusenfryd sier, er så godt som stikk motsatt av hvordan det er her. Legg til psykiske traumer, hjelpesløshet og maktesløshet, så kan man få ganske pressede personer. Synes utrolig synd på de somalierene som faktisk er i jobb, lærer seg språk og prøver å tilpasse seg det de kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Skrevet 14. januar 2005 #13 Del Skrevet 14. januar 2005 Synes utrolig synd på de somalierene som faktisk er i jobb, lærer seg språk og prøver å tilpasse seg det de kan. For dem er det faktisk en del av! At det er problemer, ja, men vi må faktisk se nyansene i dette, å ikke skjære absolutt alle over en kam. Jeg er ikke redd somaliere, men hadde selvsagt ikke likt om de sto utenfor huset mitt og solgte hasj. Jeg hadde ikke likt om noen gjorde det faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #14 Del Skrevet 14. januar 2005 Det sto en fabelaktig artikkel i Aftenposten i høst om integrering av somaliere. Den åpenet mine øyne for at ting ikke er så lettvint som man vil ha det til i hvert fall. Jeg hører ofte "man får følge skikken dit man kommer" - et utsagn jeg finner ufattelig trangsynt. ja, selvsagt - men så enkelt er det likevel ikke. Hvis man skal finne de to kulturer som kræsjer mest av alle på hele jorden (eller noe sånn) så er det den norske og den, særlig muslimske, somaliske kulturen. Mange somaliere er 20 generasjons adelsebduiner eller noe - så blir de sluppet ned i Norge hvor faktisk noen mener de skal "følge skikken dit man kommer". Hvem skal vise dem? Hvor lang tid får de på seg...? Tusenfryd forsvarer ikke drap på noen som helst måte men har masse tanker om dette. Jeg skjønner at de har hatt det vanskelig. Jeg forstår virkelig det. Men hvorfor tar ikke myndighetene fatt i dette snart? Jeg syns det er trist at jeg skal være redd (pluss mange andre). Og jeg syns det er trist at alle naboene hilser på hverandre utenom somalierene... Jeg hadde vel tilta selv hvis jeg måtte flytte til somalia med shari-lover og alt sånt. Så det er jo veldig lett for meg å sitte her å irritere meg... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tråd-s Skrevet 14. januar 2005 #15 Del Skrevet 14. januar 2005 For dem er det faktisk en del av! At det er problemer, ja, men vi må faktisk se nyansene i dette, å ikke skjære absolutt alle over en kam. Jeg er ikke redd somaliere, men hadde selvsagt ikke likt om de sto utenfor huset mitt og solgte hasj. Jeg hadde ikke likt om noen gjorde det faktisk. en ting. jeg møtte en somalier en gang. når jeg spurte han hva han dreiv med så fortalte han at han studere. da fikk jeg sjokk :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Skrevet 14. januar 2005 #16 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg hadde vel tilta selv hvis jeg måtte flytte til somalia med shari-lover og alt sånt. Så det er jo veldig lett for meg å sitte her å irritere meg... :oops: Det tror jeg gjelder veldig mange, du er ikke den eneste. Men man får i hvert fall være innsiktsfull nok til å innrømme det, så er man et lite stykke på vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 14. januar 2005 #17 Del Skrevet 14. januar 2005 Er ikke bare trangsynte og fordomsfulle mennesker det gjelder' date=' men snarere det faktum at media skremmer endel også med slike saker som dette. Det skjer, det er et faktum, media dekker det, og folk leser det. Det er klart man blir skeptiske og mer fordomsfulle enn vanlig. [/quote'] Ok Wodan, jeg kan moderere meg. Folk BLIR fordomsfulle. Om grunnen er ting de ser i media, ting de har opplevd selv, eller påvirkning fra foreldre, slekt eller venner - det er uansett trangsynt. Det er ingen som er "gal" bare av seg selv, alt har sin forklaring... Tusenfryd, Melk og Nana kommer med noen og det finnes sikkert også mange flere. Poenget er at dersom vi skal hjelpe personer er det ikke nok å la de få flytte til Norge og bo her. Vi må også finne ut hva de har gått gjennom, hvilke behov de har og hjelpe dem å integreres i samfunnet. Det er ikke så lett å bare "ta skikken dit man kommer". Sett deg selv i motsatt situasjon. Du er 12 år. Har bodd i et beskyttet miljø i Norge hele livet. Du flyttes til Somalia, får en kniv i handa og beskjed om å tilpasse deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 14. januar 2005 #18 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg hadde vel tilta selv hvis jeg måtte flytte til somalia med shari-lover og alt sånt. Så det er jo veldig lett for meg å sitte her å irritere meg... Sett deg selv i motsatt situasjon. Du er 12 år. Har bodd i et beskyttet miljø i Norge hele livet. Du flyttes til Somalia, får en kniv i handa og beskjed om å tilpasse deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 14. januar 2005 #19 Del Skrevet 14. januar 2005 en ting. jeg møtte en somalier en gang. når jeg spurte han hva han dreiv med så fortalte han at han studere. da fikk jeg sjokk :o Skal vel ikke så mye til for å overraske deg da. Visste du ikke at mennesker er forskjellige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #20 Del Skrevet 14. januar 2005 Satser på at man stenger grensene for somaliere, inkludert familiegjenforening, til man får kontroll på situasjonen. Som sagt er de de minst tilpasningsdyktige, og flere gjør ikke situasjonen akkurat bedre. Nok av andre i verden som trenger opphold i et tryggere land. Jøss, hørtes nesten ut som valhalla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå