AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #1 Del Skrevet 22. august 2017 Jeg og samboer kjøpte for noen dager siden bolig. Dette er ett nybygg, som enda ikke er påbegynt. Jeg fikk bekreftelse fra banken om at finansiering var i orden, og vi signerte derfor kontrakt. I etterkant har det vist seg at saksbehandler i banken har gått helt bort i fra vår lånesøknad, og regner med at vi får mer i egenkapital enn vi kan forvente (da vi bor i et område hvor noen boliger går under takst). På bakgrunn av dette er det usikkert om vi kommer til å ha nok til å kunne dekke kjøpet av boligen. Vi er ordentlige mennesker med økonomien i orden, så en slik risiko er vi ikke villig til å ta, da vi kan risikere å mangle mellom 3-400.000 til å dekke kjøpesum. Har lest at dekningssalg er mulig når man avbryter en kjøpskontrakt på bolig, men gjelder dette nybygg også? Noen som kjenner til reglene her, eller har vært i lignende situasjon? Anonymkode: d7cfa...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #2 Del Skrevet 22. august 2017 Dere kan selge kontrakten deres. Hvis dere trekker dere får dere vel en regning fra utbygger. Min ville vært på 400.000,- tror jeg (kjøpte nybygg for noen år siden). Jeg ville ikke trekke meg da, men de la det frem ved kontraktinngåelse, hva det ville koste å trekke seg. Anonymkode: d01f1...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catwoman Skrevet 22. august 2017 #3 Del Skrevet 22. august 2017 Ok, takk for svar :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. august 2017 #4 Del Skrevet 23. august 2017 Dere må betale utbygger en viss sum - dette står i kontrakten deres. Jeg ville ha holdt banken ansvarlig og undersøkt alle muligheter for å få lån i andre banker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #5 Del Skrevet 23. august 2017 Vet du, dette er bankens "feil". Vil dere risikere 400 000 mer i lån? Når står boligen ferdig? Hvis det er mer en ett år hadde jeg hatt is i magen og kanskje økt sparingen noe. Anonymkode: f7749...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #6 Del Skrevet 23. august 2017 Det skal stå i kontrakten din. For mitt vedkommende er det 100.000 jeg ikke får tilbake hvis jeg hever kjøpet. Jeg ville gått rett på banken her, da det er de som har gjort blemmen. De må enten gi dere høyere lån (dersom dere ønsker det) eller betale summen som dere må betale for å heve kjøpet. Banken har tabbeforsikring, men ville nok vurdert å få en advokat på saken. Sjekk først hva det koster å heve avtalen. Det skal være et eget punkt i avtalen med utbygger. Anonymkode: 48af6...d21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2017 #7 Del Skrevet 23. august 2017 Nå har enden på visa blitt at saksbehander i banken ordnet opp i rotet og ga oss høyere lån, slik at vi er sikret å kunne betale den nye boligen. Så det ordnet seg heldigvis :-) Anonymkode: d7cfa...c33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. august 2017 #8 Del Skrevet 23. august 2017 Hurra! Og gratulerer med ny bolig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #9 Del Skrevet 24. august 2017 På Tuesday, August 22, 2017 den 21.21, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer kjøpte for noen dager siden bolig. Dette er ett nybygg, som enda ikke er påbegynt. Jeg fikk bekreftelse fra banken om at finansiering var i orden, og vi signerte derfor kontrakt. I etterkant har det vist seg at saksbehandler i banken har gått helt bort i fra vår lånesøknad, og regner med at vi får mer i egenkapital enn vi kan forvente (da vi bor i et område hvor noen boliger går under takst). På bakgrunn av dette er det usikkert om vi kommer til å ha nok til å kunne dekke kjøpet av boligen. Vi er ordentlige mennesker med økonomien i orden, så en slik risiko er vi ikke villig til å ta, da vi kan risikere å mangle mellom 3-400.000 til å dekke kjøpesum. Har lest at dekningssalg er mulig når man avbryter en kjøpskontrakt på bolig, men gjelder dette nybygg også? Noen som kjenner til reglene her, eller har vært i lignende situasjon? Anonymkode: d7cfa...c33 Hver og en utbygger lager sine egne regler for når og hvordan kjøper kan gå i fra boliger under oppføring. Noen kan ikke heve kontrakten før etter at boligen er overdratt, andre kan du heve kjøpet på mot å betale et klekkelig beløp. Hvordan mener du, ts, at vi på kg skal kunne vite hvilken avtale du har signert på, og dermed hvilke betingelser du har godtatt når vi ikke får vite hvilket prosjekt det er snakk om? Hvorfor leser du ikke det du jar signert på, både før du signerer og nå når du angrer på signeringen du har gjort? Forøvrig er det ikke angrerett på boligkjøp. Anonymkode: ba691...42c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #10 Del Skrevet 24. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hver og en utbygger lager sine egne regler for når og hvordan kjøper kan gå i fra boliger under oppføring. Noen kan ikke heve kontrakten før etter at boligen er overdratt, andre kan du heve kjøpet på mot å betale et klekkelig beløp. Hvordan mener du, ts, at vi på kg skal kunne vite hvilken avtale du har signert på, og dermed hvilke betingelser du har godtatt når vi ikke får vite hvilket prosjekt det er snakk om? Hvorfor leser du ikke det du jar signert på, både før du signerer og nå når du angrer på signeringen du har gjort? Forøvrig er det ikke angrerett på boligkjøp. Anonymkode: ba691...42c Angrer overhode ikke på kjøpet :-) boligen er helt fantastisk I dette tilfelle var det banken som hadde gjort en feil, og lurte derfor på hvilke regler som var i forbindelse med dette. Kjøpekontrakten tar ikke høyde for om banken gir oss feil opplysninger ;-) Alt er ordnet nå, og vi kan flytte inn i drømmehuset om 1 år Anonymkode: d7cfa...c33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #11 Del Skrevet 24. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hver og en utbygger lager sine egne regler for når og hvordan kjøper kan gå i fra boliger under oppføring. Noen kan ikke heve kontrakten før etter at boligen er overdratt, andre kan du heve kjøpet på mot å betale et klekkelig beløp. Hvordan mener du, ts, at vi på kg skal kunne vite hvilken avtale du har signert på, og dermed hvilke betingelser du har godtatt når vi ikke får vite hvilket prosjekt det er snakk om? Hvorfor leser du ikke det du jar signert på, både før du signerer og nå når du angrer på signeringen du har gjort? Forøvrig er det ikke angrerett på boligkjøp. Anonymkode: ba691...42c Hvorfor leser du ikke hele tråden før du begynner å pirker på ts? Anonymkode: cd9d0...22d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #12 Del Skrevet 24. august 2017 11 timer siden, Blondie65 skrev: Hurra! Og gratulerer med ny bolig! Takk:) Anonymkode: d7cfa...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå