Gå til innhold

Innboforsikring og ødelagt mobil!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn har akkurat kjøpt seg ny IPhone 7, dette uten Swap eller annen forsikring. Han er student og har Nito sin innboforsikring, en forsikring som dekker knust mobilskjerm mot en egenandel på 500 kr.  Tenkte derfor at en egen mobilforsikring var unødvendig... Selvfølgelig har han etter få dager klart å miste mobilen i gulvet, og glasset er knust. Og ikke nok med det, mobilen virker ikke lengre. Det går ikke an å slå den på! Noen som har greie på forsikring og som vet om innboforsikringen kun dekker knust skjerm, eller om den dekker øvrige reparasjoner?

Takknemlig for svar :) 

Anonymkode: 170b4...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må da vite hva dere/han/du signerte på når forsikringen ble opprettet vel? 

Anonymkode: 2344b...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må da vite hva dere/han/du signerte på når forsikringen ble opprettet vel? 

Anonymkode: 2344b...20c

Joda, men usikker på om det kun dekkes knust skjerm.. Håper det dekker andre reparasjoner også :) 

Dette er hva som står hos Nito:

https://www.nito.no/globalassets/dokumenter/forsikringsdokumenter/nito-innboforsikring---forsikringsbevis-og-vilkar-2017.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det dekkes ja. 
Fra vilkårene: "Bytte av knust/sprukket skjerm på mobiltelefon: Gjensidige avgjør om skaden løses ved bytte av skjerm, eller erstatningstelefon av tilsvarende merke og modell. Erstatningstelefon kan avvike i farge. Forutsatt at skaden er meldt på gjensidige.no er standard egenandel kr 500. Ved mer enn 3 skader per år, eller ved skader som kun dekkes av Innboforsikringen for øvrig, er egenandel kr 2 000"

Anonymkode: a780a...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonen blir nok ersattet. Den må nok sendes inn for å ta en sjekk og vurdering av skadene. Kontakt gjensidige. De har alltid vært greie med å gjøre ved forsikringsoppgjør for min del. Har også Nito-forsikring :)

599c883d7b563_Skjermbilde2017-08-22kl_21_38_11.png.e3f48d8c6ae4f729eb81f8b50c140013.png

Anonymkode: 1ebab...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står eksplisitt i vilkårene at knust skjerm-forsikringen ikke dekker "andre skader enn knust/sprukket skjerm". Derimot omfattes skaden sannsynligvis av uhellforsikringen. Her er imidlertid egenandelen kr. 2000.

Anonymkode: c010b...749

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skjedde skaden? Dersom den oppsto utenfor hjemmet, dekker mange reiseforsikringer skaden uten egenandel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ganske sikker på at det dekkes ja. 
Fra vilkårene: "Bytte av knust/sprukket skjerm på mobiltelefon: Gjensidige avgjør om skaden løses ved bytte av skjerm, eller erstatningstelefon av tilsvarende merke og modell. Erstatningstelefon kan avvike i farge. Forutsatt at skaden er meldt på gjensidige.no er standard egenandel kr 500. Ved mer enn 3 skader per år, eller ved skader som kun dekkes av Innboforsikringen for øvrig, er egenandel kr 2 000"

Anonymkode: a780a...409

Men nå er det ikke bare skjermen som er knust, mobilen vil ikke la seg slå på!! Den knuste skjermen er det minste problemet :(   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skjedde skaden? Dersom den oppsto utenfor hjemmet, dekker mange reiseforsikringer skaden uten egenandel. 

Skaden skjedde på vei til skolen...på vei ut av en overfull buss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står eksplisitt i vilkårene at knust skjerm-forsikringen ikke dekker "andre skader enn knust/sprukket skjerm". Derimot omfattes skaden sannsynligvis av uhellforsikringen. Her er imidlertid egenandelen kr. 2000.

Ja, er sånn jeg også tolker det...dessverre! Får ta kontakt med gjensidige i morgen å spørre. Bare synd at der ikke var kun skjermen som ble skadet :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telefonen blir nok ersattet. Den må nok sendes inn for å ta en sjekk og vurdering av skadene. Kontakt gjensidige. De har alltid vært greie med å gjøre ved forsikringsoppgjør for min del. Har også Nito-forsikring :)

599c883d7b563_Skjermbilde2017-08-22kl_21_38_11.png.e3f48d8c6ae4f729eb81f8b50c140013.png

Håper du har rett😊 Men er redd forsikringen kun dekker knust skjerm! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaden skjedde på vei til skolen...på vei ut av en overfull buss!!

På vei ut av en full buss? En buss som var inni huset deres da eller siden du skal ha det dekket av innboforsikring?

Anonymkode: cd33d...b50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vei ut av en full buss? En buss som var inni huset deres da eller siden du skal ha det dekket av innboforsikring?

Anonymkode: cd33d...b50

Mulig jeg har misforstått hele innboforsikringen... Trodde kanskje at mobilen var forsikret også utenfor hjemmet? Er jo litt av vitsen med mobiltelefon, at man kan ta den med seg ut :) Og sjansen er vel større for å knuse skjermen ute enn inne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til dette?

du har jo sendt linken selv, dette er hentet direkte fra vilkårene. 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det ikke bare skjermen som er knust, mobilen vil ikke la seg slå på!! Den knuste skjermen er det minste problemet :(   

Derav "andre skader som kun dekkes av innboforsikringen"

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg har misforstått hele innboforsikringen... Trodde kanskje at mobilen var forsikret også utenfor hjemmet? Er jo litt av vitsen med mobiltelefon, at man kan ta den med seg ut :) Og sjansen er vel større for å knuse skjermen ute enn inne? 

Innbo er innbo, utenfor døren bør man ha reiseforsikring. 
Men NITO sin innboforsikring dekkers også skader på verdigjenstander utenfor hjemmet dersom det har skjedd en plutselig og uforutsett hendelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

du har jo sendt linken selv, dette er hentet direkte fra vilkårene. 

Derav "andre skader som kun dekkes av innboforsikringen"

Innbo er innbo, utenfor døren bør man ha reiseforsikring. 
Men NITO sin innboforsikring dekkers også skader på verdigjenstander utenfor hjemmet dersom det har skjedd en plutselig og uforutsett hendelse. 

👍 Takk! Forsikring er ikke min sterke side!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har NITO innboforikring selv, og fikk ny mobil da jeg knuste den. Dette skjedde ute på tur i nærområdet.  Min var også mer skadet enn bare knust skjerm (nesten knekt på midten). Betalte 2000kr i egenandel siden mobilen var under ett år gammel. 

Så ta en telefon til gjensidige i morgen så ornder det seg nok! Men mulig du må sende inn mobilen slik at de kan vurdere om et er billiegre å reparere den enn å gi deg ny.

Anonymkode: 906cf...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har NITO innboforikring selv, og fikk ny mobil da jeg knuste den. Dette skjedde ute på tur i nærområdet.  Min var også mer skadet enn bare knust skjerm (nesten knekt på midten). Betalte 2000kr i egenandel siden mobilen var under ett år gammel. 

Så ta en telefon til gjensidige i morgen så ornder det seg nok! Men mulig du må sende inn mobilen slik at de kan vurdere om et er billiegre å reparere den enn å gi deg ny.

Anonymkode: 906cf...b24

Så flott😊 Takk for svar!! Tar kontakt med gjensidige i morgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet et par dyre solbriller i bakken på ferie, og ødela en dyr veske ved å søle på den også på ferie. Begge deler dekkes av Gjensidige sin innbo i hvert fall. Bare fylte ut et skjema på nett og vipps så var pengene på vei. Regnes som "uhell". Dog er det 2k i egenandel.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...