Gå til innhold

Utrygge personer blir uføretrygdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikre og utrygge mennesker blir uføretrygdet. Uærlige og manipulerende mennesker blir i arbeidslivet

http://forskning.no/2014/11/utrygge-personer-blir-uforetrygdet

Her er referansen de linket nederst https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24791656

Denne er fra 2014, kom tilfeldigvis over den. 

Denne norske undersøkelsen viser at personlighetstrekkene som særlig øker risikoen for uføretrygd, er emosjonelt ustabile (også kalt borderline), schizoide (sterkt tilbaketrukne personer) og avhengige personlighetstrekk (viljesvake personer).

– Det vi fant, var at særlig personer med et svingende følelsesliv, personer med ustabile relasjoner til andre, og personer som er svært innesluttede og sosialt usikre, har økt risiko for uføretrygd, forteller Østby.

Det vil si at det er ikke de selvsikre menneskene som klarer lyve andre opp i tryne som får oftest uføre, det er de usikre og sjenerte, som sannsynligvis ikke klarer lyve seg gjennom en ufør en gang. Synes det var litt interessant siden så mange mener at "alle" med uføre er løgnere og bedragere

Anonymkode: 4189f...1db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Interessant lesing, Og det kan være noe i det.

Skrevet

Så manipulerende mennesker er stabile og trygge? Er psykopaten stabil og trygg?? Jeg synes det er så miksende forskninger. Jeg er sterkt tilbaktrukket, men har aldri hatt problemer med å få meg jobb...

såeh... jeg har uansett ikke annet å gjøre enn å jobbe med saken. Jeg nekter egentlig å bare melde meg ufør fordi jeg er sosialt tilbaketrukket. Jeg skaffer meg jobb, men jeg hater tomprat , folk som skal ha oppmerksomhet og alt det der. 

Men med sterkt sosialt tilbaketrukket personer så mener dere kanskje de som aldri går utenfor hjemmet sitt?

Anonymkode: a3528...da5

• Liker 1
Skrevet

At selv-tillitt er knyttet til å være uærlig, og at utrygghet er knyttet til ærlighet, er en voldsom forenkling av virkeligheten. Den er nok like ofte motsatt. Utrygge personer er ofte svært dyktige til å lyge både til seg selv og andre for å slippe unna enhver situasjon de ikke liker, og de trenger ikke lyge med ord, man kan bedra like godt med handling, eller ikke-handling(unnvikelse). Psykopatene er også sosialt utrygge, selv om de har en annen reaksjon på sin utrygghet. 

Dessuten er ikke virkeligheten oppdelt i to grupper, psykopatiske manipulatorer og løgnere, og emosjonelt skadede, men ærlige individer. Både psykopatene og de andre ustabile er alle skadede individer. Folk flest er heldigvis helt ordinære og midt i spektrumet. 

Anonymkode: a298f...70d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At selv-tillitt er knyttet til å være uærlig, og at utrygghet er knyttet til ærlighet, er en voldsom forenkling av virkeligheten. Den er nok like ofte motsatt. Utrygge personer er ofte svært dyktige til å lyge både til seg selv og andre for å slippe unna enhver situasjon de ikke liker, og de trenger ikke lyge med ord, man kan bedra like godt med handling, eller ikke-handling(unnvikelse). Psykopatene er også sosialt utrygge, selv om de har en annen reaksjon på sin utrygghet. 

Dessuten er ikke virkeligheten oppdelt i to grupper, psykopatiske manipulatorer og løgnere, og emosjonelt skadede, men ærlige individer. Både psykopatene og de andre ustabile er alle skadede individer. Folk flest er heldigvis helt ordinære og midt i spektrumet. 

Enig. Jeg passer inn under så mye at jeg ikke vet hva jeg er lenger. Sosialt utrygg, følelsesmessig skadet, ærlig. Klarer ikke lyve om ting fordi jeg ikke ser grunnen. Hvite løner kan jeg bruke som unnskyldning for å unngå noe. 

Skrevet

Jeg er svært sosial, elsker å stå på en scene, samtidig omsorgsfull, ærlig og hardt arbeidende. Men ser ut som jeg blir ufør og. Fysisk sykdom kan da ramme hvem som helst. Eneste problemet er, at siden jeg er så blid, positiv, og virkelig ønsker å jobbe. Så nekter Nav å tro jeg er syk.

Anonymkode: 68271...4ad

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så manipulerende mennesker er stabile og trygge? Er psykopaten stabil og trygg?? Jeg synes det er så miksende forskninger. Jeg er sterkt tilbaktrukket, men har aldri hatt problemer med å få meg jobb...

såeh... jeg har uansett ikke annet å gjøre enn å jobbe med saken. Jeg nekter egentlig å bare melde meg ufør fordi jeg er sosialt tilbaketrukket. Jeg skaffer meg jobb, men jeg hater tomprat , folk som skal ha oppmerksomhet og alt det der. 

Men med sterkt sosialt tilbaketrukket personer så mener dere kanskje de som aldri går utenfor hjemmet sitt?

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan alltids lese den opprinnelige undersøkelsen om artikkelen ble for enkel

Measured dimensionally, all PD traits except antisocial traits were significantly associated with disability pensioning. After adjusting for co-occurring traits of other PDs, only schizoid, dependent and borderline PD traits showed a significant positive association with disability pension, while antisocial traits showed a significant negative association. The principal component analyses showed that negative affectivity, psychoticism, and detachment was associated with an increased risk of disability pensioning, while antagonism/disinhibition and obsessivity were not.

Merk den siste setningen. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usikre og utrygge mennesker blir uføretrygdet. Uærlige og manipulerende mennesker blir i arbeidslivet

http://forskning.no/2014/11/utrygge-personer-blir-uforetrygdet

Her er referansen de linket nederst https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24791656

Denne er fra 2014, kom tilfeldigvis over den. 

Denne norske undersøkelsen viser at personlighetstrekkene som særlig øker risikoen for uføretrygd, er emosjonelt ustabile (også kalt borderline), schizoide (sterkt tilbaketrukne personer) og avhengige personlighetstrekk (viljesvake personer).

– Det vi fant, var at særlig personer med et svingende følelsesliv, personer med ustabile relasjoner til andre, og personer som er svært innesluttede og sosialt usikre, har økt risiko for uføretrygd, forteller Østby.

Det vil si at det er ikke de selvsikre menneskene som klarer lyve andre opp i tryne som får oftest uføre, det er de usikre og sjenerte, som sannsynligvis ikke klarer lyve seg gjennom en ufør en gang. Synes det var litt interessant siden så mange mener at "alle" med uføre er løgnere og bedragere

Artig. Så istedet for uføretrygd bør man få utryggetrygd?

Anonymkode: 4db0b...97e

Skrevet

Det er jammen bra at psykopater ikke er gode til å lyve om følelser for å få det som de vil. Med sine manglene skrupler og parasittistiske tankegang kunne de virkelig rundlurt NAV dersom det var tilfellet. Føles godt å vite at NAV hvertfall ikke blir misbrukt av psykopater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...