Gå til innhold

Fått vite vi skal ha framføring på studiet! Knyter seg i magen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er student og har meldt meg opp i et emne, som det viser seg at vi skal ha framføring i. Som et arbeidskrav for å få eksamensrett. 

Det knyter seg i magen og pulsen slår fortere bare jeg tenker på det. For min del er det flere fordeler ved å velge dette emnet, det vil for eksempel gjør at jeg slepper å velge et annet emne neste semester. 

Men når jeg fikk vite vi skal ha framføring så mistet jeg all motivasjon omtrent. Faen faen faen.

- Mann (25)! år. 

Anonymkode: 856a6...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan snakke med emneansvarlig om dere kan få til en annen løsning? Du skal ikke se bort ifra at du slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, funginger skrev:

Du kan snakke med emneansvarlig om dere kan få til en annen løsning? Du skal ikke se bort ifra at du slipper.

Mener på det er snakk om en gruppe framføring, der vi er rundt 4-5 stk (+-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener på det er snakk om en gruppe framføring, der vi er rundt 4-5 stk (+-). 

Ser fortsatt ikke noe problem. Jeg ville forklart situasjonen og spurt om du kunne fått en annen type oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange studier er det faktisk slik at de skal gjøre deg kvalifisert for en jobb etterpå. 

Og VELDIG mange jobber krever at du kan holde presentasjoner, i liten eller større skala. 

Det er alt å vinne på å øve. Og en gruppepresentasjon med fire andre MÅ du faktisk klare å gjennomføre i de fleste jobber som krever høyere utdannelse. 

Anonymkode: c6ef8...610

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, funginger skrev:

Ser fortsatt ikke noe problem. Jeg ville forklart situasjonen og spurt om du kunne fått en annen type oppgave.

Hvorfor? :klo: Det Ts beskriver er helt normal nervøsitet i møtet med en ny utfordring. Ingen vokser på å gi opp uten å forsøke. Løsningen over vil kun bevise for Ts at han i møtet med ting han vagt gruer seg til gir opp. Det er ingen poeng i å sykeliggjøre normale reaksjoner.

Hadde Ts hatt symptomer på angstanfall ville saken stilt seg annerledes. Da ville anbefalningen vært å presse seg til det i samarbeid med terapeut. 

Anonymkode: f5fb6...9c7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, funginger skrev:

Nå er det jo slik at enkelte arbeidskrav må man gjennom for å kunne gjennomføre studieløpet, dette inkluderer blant annet muntlig oppgaveform. Dersom den muntlige oppgaveformen er et krav for å gjennomføre utdanningen får man ikke endret oppgaveform. Når det er en gruppeoppgave er det mindre sannsynlig at det lar seg gjøre da gruppearbeidet ofte er ganske vesentlig. 

Anonymkode: 965a8...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det må du enten ta det nå, eller neste semester. Få det gjort nå!

Anonymkode: e5fb8...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? :klo: Det Ts beskriver er helt normal nervøsitet i møtet med en ny utfordring. Ingen vokser på å gi opp uten å forsøke. Løsningen over vil kun bevise for Ts at han i møtet med ting han vagt gruer seg til gir opp. Det er ingen poeng i å sykeliggjøre normale reaksjoner.

Hadde Ts hatt symptomer på angstanfall ville saken stilt seg annerledes. Da ville anbefalningen vært å presse seg til det i samarbeid med terapeut. 

Anonymkode: f5fb6...9c7

Slik jeg forstod det synes TS det er godt over gjennomsnittet ubehagelig. Selvsagt kan han skjerpe seg, men hvis han risikerer å få et angtanfall burde han snakke med emneansvarlig. Nå vet vi heller ikke hva slags emne dette er og om den muntlige framføringen er særlig viktig og relevant.

På en annen side vil jeg si at det nok ikke kommer til å være så ille mtp at man er en gruppe som fremfører. Anbefaler å være den i gruppa som snakker først eller som nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å sno deg unna, men siden det er gruppefremføring kan dere vel fordele oppgavene slik at du gjør mer av det skriftlige, og sier minst mulig på selve fremføringen? Feks presentere gruppen og problemstillingen? 

Har selv slitt med angst i mange år, og det blir IKKE bedre av å unngå det kjipe. Du må utfordre deg selv, men vær gjerne åpen om det overfor lærer og de på gruppen, sånn at de blir en støtte for deg. 

Anonymkode: 9e35d...2be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går til psykolog for angst e.l kan du i samarbeid med skolen få tilrettelagt, da kan du holde framføringen kun for foreleser/de som skal vurdere, istedetfor alle på studiet. Anbefaler deg å prøve, med flere andre på laget og øving går det nok helt fint! Om de vet at du er skikkelig nervøs, kan de også hjelpe deg :)  Dette ordner seg.

Anonymkode: db9e8...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode råd her fra dere.

Jeg tror egentlig ikke det er værre for meg enn det er for mange andre. Det sies at folk er "mer redd for å prate i forsamling enn å dø". 

Om det så er en presentasjonsrunde, så liker jeg heller ikke det. Mistenker det er fordi jeg har veldig lite trening i å framføre, med unntak av vgs og slikt der vi gjorde det ofte. 

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tar du utdannelse til en jobb du ikke vil trene til eller takler når det kommer så langt? Det er ikke uvanlig  å måtte holde en presentasjon i ny og ne i dag, enten i jobb eller andre sammenhenger - som også andre har nevnt. Dere er en gruppe, dette klarer du fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hvorfor tar du utdannelse til en jobb du ikke vil trene til eller takler når det kommer så langt? Det er ikke uvanlig  å måtte holde en presentasjon i ny og ne i dag, enten i jobb eller andre sammenhenger - som også andre har nevnt. Dere er en gruppe, dette klarer du fint.

Godt spørsmål. Bra lønn engang i fremtiden? 

Hadde gruppepresentasjon på eksamen i fjor høst som telte 25%. På engelsk til og med. Det gikk faktisk fint. 

Likevel knyter deg seg vær gang jeg hører eller ser ordet "P R E S E N T A S J O N" eller "muntlig framlegg". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varer i maks 20 min, er det virkelig verdt å vegre/grue seg så jævlig til? Når fremføringen starter må du stå i det, med et voldsomt ubehag, i kortere tid enn hva jeg bruker på å drite - så igjen, er det virkelig verdt å gå ett helt semester vegre seg for noe som er over på kortere tid enn 1/24-del av hvor lenge du sover på én enkelt natt?

Og husk, 90% av de andre elevene (minst!!) kommer sannsynligvis til å være minst like piss-nervøse som hva du er. Og husk også, du fremstår aldri like ille som du selv føler det, sett utenifra.

Så dette går nok helt fint :)

Hilsen mann på 34 som har opplevd å svime av under fremføringer pga nervøsitet og engstelse.

Anonymkode: 91b88...18a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gruppepresentasjon på eksamen i fjor høst som telte 25%. På engelsk til og med. Det gikk faktisk fint. 

Der ser du :)

Jeg tenker dette er bra de begynner å jobbe med allerede i barneskolen i dag. Da er man bedre rustet videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Er student og har meldt meg opp i et emne, som det viser seg at vi skal ha framføring i. Som et arbeidskrav for å få eksamensrett. 

Det knyter seg i magen og pulsen slår fortere bare jeg tenker på det. For min del er det flere fordeler ved å velge dette emnet, det vil for eksempel gjør at jeg slepper å velge et annet emne neste semester. 

Men når jeg fikk vite vi skal ha framføring så mistet jeg all motivasjon omtrent. Faen faen faen.

- Mann (25)! år. 

Du må huske på at du lever i en kommuniserende verden. Budskap skal utveksles. Du kan ikke gjemme deg i et skap. Skjerp deg. 

Anonymkode: 3e0d0...07c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må huske på at du lever i en kommuniserende verden. Budskap skal utveksles. Du kan ikke gjemme deg i et skap. Skjerp deg. 

Anonymkode: 3e0d0...07c

Jeg trenger virkelig å høre det. Personlig liker jeg å gå anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler at du må spy når du skal holde en presentasjon, er du en av dem som kan bli virkelig bra på det. Du må bare øve.

Anonymkode: 1769a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...