Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente 19

Håper noen kan lese hele innlegget selv om det er veldig langt!! Jeg trenger virkelig råd!

Jeg og min søster som er et år eldre enn meg har alltid hatt et komplisert forhold. Fra vi var små har hun for det meste alltid fått viljen sin og foreldrene mine har i ettertid unnskyldt seg for at jeg kom i "bakgrunnen" for familien. Jeg har tilgitt dem, men jeg sliter enda med mindreverdighets følelser. Søsteren min har spredt rykter om meg, hun har kjeftet på meg og kalt meg stygge ting fra jeg var 5 år gammel. Jeg må også bare få sagt at jeg ALDRI har gjort noe tilbake, jeg er tilbaketrukken og veldig sjenert. 

Det var ikke før jeg ble 14 år gammel jeg begynte å stå opp for meg selv. Da spurte stemoren min meg når hun hadde drukket "føler ikke du ofte at søsteren din tar utrolig stor plass? føler ikke du deg urettferdig behandlet?". Etter det ble jeg flinkere og flinkere til og si i mot henne fordi jeg hvisste det var noen andre som så det. 

Når jeg fikk meg kjæreste, var det første søsteren min gjorde å fortelle løyner om han til foreldrene mine. Slik at de ikke skulle like han. Hun gjorde alt hun kunne for å skille oss, slik at jeg ikke skulle ha det bedre enn henne. Når jeg og kjæresten ble 18 flyttet vi ut og i lag i en leilighet. Etter dette endret søsteren min seg helt og ble kjempe snill og grei med oss begge. Men jeg oppdaget enda gjennom mine venner at hun snakket stygt om meg og fortalte enda løyner om kjæresten min til foreldrene mine.

Så til poenget:

På bursdagen til faren min ble vi alle invitert hjem til han (som bor i en annen by). Jeg, kjæresten min, søsteren min og sønnen til stemoren min. På kvelden skulle vi alle drikke, så bestemte jeg, søsteren min og kjæresten min oss for å dra ut på byen. Der hadde vi det kjempe kjekt og jeg sto ute å pratet med en gjeng som røyket. Ut av det blå drar hun meg i armen rundt et hjørne og ber meg om å skjerpe meg. Jeg lurer på hva i alle dager hun snakker om, å hun anklager meg for å lage et dårlig rykte på faren vår. Jeg ble naturligvis irritert å gikk derifra. Så roper hun etter meg "jeg ringer mamma og pappa å forteller at du står å roper å lager trøbbel på puben". Jeg klarte å koste det av meg å gikk tilbake til baren der kjæresten min kommer til meg å forteller at søsteren min har sagt at jeg står å kliner med 3 (!!!) andre fyrer ute. Da kikket det for meg. Jeg ringte den stakkars faren min som allerede hadde kjørt søsteren min hjem, og ba han om å hente oss. Når vi kom hjem var jeg veldig irritert og ville bare hjem. Kjæresten min ringte søsteren min (som hadde sprunget til skogs fordi hun var så sint) og skjelte henne veldig ut. 

Men det hele endte med at foreldrene mine trodde på henne, og ingen trodde på meg og kjæresten min. Jeg tror det er fordi de er redd henne, det kan jo ikke vær noen annen grunn? Jeg føler meg ikke hørt, og det har jeg aldri gjort. Typen min er overrasket over hvor lite de bryr seg om meg, og det samme er jeg. Jeg har aldri sagt i mot de, jeg har godtatt aboslutt alt de har gjort og nå er det nok. Dagen etter bestemte jeg meg for å aldri snakke til foreldrene mine eller søsteren min igjen. Men da sender faren min en lang stygg melding til kjæresten min om hvor dårlig han er (og dette var søsteren min som hadde fortalt han) og at alt dette var hans feil. 

Så mitt spørsmål: Hvem er dette sin feil? Tar jeg virkelig feil nå? Eller hva ville dere gjort om dere var meg? 

Foreldrene mine har jeg kontakt med i dag men ikke søsteren min. Men hun prøver enda å kontakte meg, og foreldrene mine mener vi burde bli venner igjen fordi vi er søsken.. Alt dette skjedde for 1 måned siden 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene dine sine feil. Si til dem at du ikke gidder ta kontakt før de begynner å behandle dere med den samme respekt som de gir andre voksne mennesker. Hadde blokkert søsteren din sitt nummer. En unnskyldning til din kjæreste fra far din er på sin plass. 

Anonymkode: 75a9b...267

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som søsteren din er passe ustabil.. Har hun noen sykdommer? Har hun venner eller kjæreste? 

Noen er bare utrolig uheldig med familien sin.. du fortjener tydeligvis bedre <3

Anonymkode: ed371...e0f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene dine sine feil. Si til dem at du ikke gidder ta kontakt før de begynner å behandle dere med den samme respekt som de gir andre voksne mennesker. Hadde blokkert søsteren din sitt nummer. En unnskyldning til din kjæreste fra far din er på sin plass. 

Takk for svar.

Jeg har blokkert henne på alle sosiale medier, så hun møtte en kveld opp på døren vår å gikk ikke før jeg truet med å ringe politiet..

Skrevet

Har du konfrontert søsteren din på skitsnakket? Vil ikke si det er normalt å gå rundt å snakke stygt om søsken om dere ikke er uvenner.  Krangler dere ofte? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som søsteren din er passe ustabil.. Har hun noen sykdommer? Har hun venner eller kjæreste? 

Noen er bare utrolig uheldig med familien sin.. du fortjener tydeligvis bedre <3

Anonymkode: ed371...e0f

Nei hun har ingen sykdommer. Hun hadde en kjæreste som forlot henne for rundt 1 år siden, som fortlot henne på grunn av hennes sjalusi. Hun har heller ikke venner på fritiden, men hun jobber ofte på et sykehjem

Skrevet

Ville kuttet både henne og foreldre tvert. Ikke mye til mennesker å ha i livet sitt...

Skrevet
2 minutter siden, Miraculix skrev:

Har du konfrontert søsteren din på skitsnakket? Vil ikke si det er normalt å gå rundt å snakke stygt om søsken om dere ikke er uvenner.  Krangler dere ofte? 

Jeg har gjort det et par ganger etter jeg ble i tennåra. Men hver gang jeg tar det opp insisterer hun på at hun ikke har gjort det eller så sier hun "ja det er jo sant" 

Skrevet
2 minutter siden, mimoe skrev:

Ville kuttet både henne og foreldre tvert. Ikke mye til mennesker å ha i livet sitt...

Jeg har utrolig lyst.. Men jeg er bare 19 år gammel og har ingen andre enn mor og far igjen. Kommer jeg ikke til å trenge de senere i livet? Jeg har feks ingen å innvitere til bryllupet vårt borsett fra mine venner og kollegaer.. 

Skrevet
1 minutt siden, louisandsteve skrev:

Jeg har gjort det et par ganger etter jeg ble i tennåra. Men hver gang jeg tar det opp insisterer hun på at hun ikke har gjort det eller så sier hun "ja det er jo sant" 

Så rart at det ikke er noen lojalitet mellom dere, det er jo mer vanlig at det er det enn å oppføre seg slik mot hverandre vil jeg si. Har dere ingenting positivt som binder dere sammen? Er du sikker på at det ikke er en eller begge foreldrene som står bak og trekker i trådene? 

Skrevet

Enig med at du burde kutte dem ut. De fortjener ikke å ha deg i livet sitt. Angående det at du kommer til å trenge dem senere, så tror jeg ikke det.. Det høres egentlig ut som at du vil få det bedre uten dem..

Skrevet
10 minutter siden, louisandsteve skrev:

Nei hun har ingen sykdommer. Hun hadde en kjæreste som forlot henne for rundt 1 år siden, som fortlot henne på grunn av hennes sjalusi. Hun har heller ikke venner på fritiden, men hun jobber ofte på et sykehjem

https://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_personlighetsforstyrrelse

https://no.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsforstyrrelse

https://no.wikipedia.org/wiki/Psykopati

https://en.wikipedia.org/wiki/Histrionic_personality_disorder

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, louisandsteve skrev:

Jeg har utrolig lyst.. Men jeg er bare 19 år gammel og har ingen andre enn mor og far igjen. Kommer jeg ikke til å trenge de senere i livet? Jeg har feks ingen å innvitere til bryllupet vårt borsett fra mine venner og kollegaer.. 

Vi er også alene, helt uten familie. Ett sett med foreldre er døde, den andres familie har vi kutta ut. Blei for mye drama og stygge situasjoner.

Har ikke angra et sekund på akkuratt det. Ensomt i begynnelsen, men blir vandt til det 🙂 Eneste vi angra på var at vi lot det gå så langt før vi kutta ut, var ganske ødelagte en periode , begge to.

Tenker at foreldre kan du kanskje gjenoppta kontakt med etterhvert, når de har forstått at måten du behandles på ikke er bra, og er villige til å forandre på det. 

Din søster hørtes ikke ut som at hun vil kunne gi deg noe godt uansett, så hva er vitsen.. 

Lykke til, uansett hva du ønsker å gjøre. 

Du er for god til å bare få dritt ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...