Gå til innhold

Fungerer bokashi?

ajarRun

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg bokashi.

Fungerer dette eller vil det ende opp på boden mellom trugene og lydopptakeren til 4200?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lenke

Anonymkode: 3373c...981

Åh! Så kult! 

Jeg også vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
14 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg vurderer å skaffe meg bokashi.

Fungerer dette eller vil det ende opp på boden mellom trugene og lydopptakeren til 4200?

Jeg har brukt det lenge og det fungerer kjempebra. Det er helt luktfritt dersom man gjør det riktig. Det som er fint er at det er nesten gratis fordi man får refusjon fra renovasjonsselskapet når man kommer i gang. Man får tilbake en 1000 lapp i de fleste kommuner. 

Dette er enkelt, miljøvennlig og superbra fordi man lager faktisk verdens beste økolologiske jord som man kan bruke i egen hage, altankasser, stueplanter osv.... I tillegg får man bokashi "saft" som man tapper og bruker som plantenæring/gjødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
6 minutter siden, Blondie65 skrev:

.... og hvis man ikke har hage til å dyrke jorden man lager?

Da kan man dumpe den hvor som helst du ønsker. Eller gi den bort. Jorden du får har stor verdi og er gull verdt. Du får verdens beste kompostjord. I tillegg er det ikke så store mengder man produserer så det er lett å bli kvitt. 

Når bokashi beholderen din er full, skal den stå og fermenterer i noen uker. Du kan da frakte den til en nabo eller familie som etterpå blander den sammen med jord. Og så går det noen uker til og alt matavfallet er blitt til jord. 

Det er altså to trinn med bokashi.

1. Du fyller beholderen din hjemme og har stør på.

2. Du blander avfallet med jord og bokashien omdannes til jord. 

Det som er flott med kompostering er at man selv ser hvor mye mat man faktisk kaster. Det gjør at man automatisk jobber for å kaste mindre mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, Coolaid skrev:

Da kan man dumpe den hvor som helst du ønsker. Eller gi den bort. Jorden du får har stor verdi og er gull verdt. Du får verdens beste kompostjord. I tillegg er det ikke så store mengder man produserer så det er lett å bli kvitt. 

Når bokashi beholderen din er full, skal den stå og fermenterer i noen uker. Du kan da frakte den til en nabo eller familie som etterpå blander den sammen med jord. Og så går det noen uker til og alt matavfallet er blitt til jord. 

Det er altså to trinn med bokashi.

1. Du fyller beholderen din hjemme og har stør på.

2. Du blander avfallet med jord og bokashien omdannes til jord. 

Det som er flott med kompostering er at man selv ser hvor mye mat man faktisk kaster. Det gjør at man automatisk jobber for å kaste mindre mat. 

Jeg vet veldig godt hva kompost er.

Jeg har ikke bil.

Naboene mine bor også i blokk uten hage.

Jeg gjentar spørsmålet, noe mer presist: hva skal jeg med en bokashi dersom jeg ikke har mulighet til å gjøre meg nytte av jorden, eller noe sted jeg kan dumpe den, eller noen jeg kan gi den bort til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg vet veldig godt hva kompost er.

Jeg har ikke bil.

Naboene mine bor også i blokk uten hage.

Jeg gjentar spørsmålet, noe mer presist: hva skal jeg med en bokashi dersom jeg ikke har mulighet til å gjøre meg nytte av jorden, eller noe sted jeg kan dumpe den, eller noen jeg kan gi den bort til?

Det er flere gode grunner til å kompostere eller fermentere matavfall:

- Du bidrar til at avfallet ditt blir mindre - du omdanner matavfall til jord som går tilbake til naturen i stedet for at det kastes på søppeldynga hvor man bruker store resurser på å håndtere avfallet ditt.

- Du blir bevisst på hvor mye mat du kaster, noe som gjør at du kjøper inn mindre mat eller bruker opp maten du har.

- Det er rett og slett miljøvennlig håndtering av matavfall, på en enda bedre måte enn resirkulering, fordi dette går tilbake til naturen 100%

- Den som vil får til. Alle kan dumpe litt jord i naturen, under et tre eller gi bort til en nabo osv. Og du trenger ikke bil heller for å frakte ;) 

Håper det var svar på spørsmålet ditt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, Coolaid skrev:

Det er flere gode grunner til å kompostere eller fermentere matavfall:

- Du bidrar til at avfallet ditt blir mindre - du omdanner matavfall til jord som går tilbake til naturen i stedet for at det kastes på søppeldynga hvor man bruker store resurser på å håndtere avfallet ditt.

- Du blir bevisst på hvor mye mat du kaster, noe som gjør at du kjøper inn mindre mat eller bruker opp maten du har.

- Det er rett og slett miljøvennlig håndtering av matavfall, på en enda bedre måte enn resirkulering, fordi dette går tilbake til naturen 100%

- Den som vil får til. Alle kan dumpe litt jord i naturen, under et tre eller gi bort til en nabo osv. Og du trenger ikke bil heller for å frakte ;) 

Håper det var svar på spørsmålet ditt. :) 

Mitt restavfall med matavfall går til forbrenning. Det er ingenting som er miljøfiendtlig med det.

Jeg sorterer ut alt papir.

Jeg hadde kompostert dersom jeg selv hadde hatt behov for jorden. Siden jeg ikke har behov for det, anser jeg det som ikke miljøvennlig å kompostere da jorden jeg lager ikke blir brukt på en fornuftig måte. Jeg anser ikke det å måtte bruke transport for å få bort jorden som kommer fra komposten som miljøvennlig.

Jeg gjentar det jeg har sagt før: kompostering for den som har bruk for jorden er flott. Kompostering i blokkleilighet uten tilgang til å bruke jorden selv er ikke mening i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Mitt restavfall med matavfall går til forbrenning. Det er ingenting som er miljøfiendtlig med det.

Jeg sorterer ut alt papir.

Jeg hadde kompostert dersom jeg selv hadde hatt behov for jorden. Siden jeg ikke har behov for det, anser jeg det som ikke miljøvennlig å kompostere da jorden jeg lager ikke blir brukt på en fornuftig måte. Jeg anser ikke det å måtte bruke transport for å få bort jorden som kommer fra komposten som miljøvennlig.

Jeg gjentar det jeg har sagt før: kompostering for den som har bruk for jorden er flott. Kompostering i blokkleilighet uten tilgang til å bruke jorden selv er ikke mening i.

Hvem henter avfallet ditt da? Det brukes energi i drivstoff for å hente ditt avfall. Det brukes energi på å forbrenne ditt avfall. Det er faktisk uriktig at å kaste matavfall i søppla er like miljøvennlig som å kompostere. Helt greit at du vanskeliggjør bokashimetoden. Bor selv i leilighet og har null problemer med boksashi, uansett om jeg bruker jorden eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, Coolaid skrev:

Hvem henter avfallet ditt da? Det brukes energi i drivstoff for å hente ditt avfall. Det brukes energi på å forbrenne ditt avfall. Det er faktisk uriktig at å kaste matavfall i søppla er like miljøvennlig som å kompostere. Helt greit at du vanskeliggjør bokashimetoden. Bor selv i leilighet og har null problemer med boksashi, uansett om jeg bruker jorden eller ikke.

Bossbilen henter restavfallet mitt i en container sammen med alle naboene sitt. 

Jeg vanskeliggjør ikke. Jeg prøver å tenke helhetlig. 

Forøvrig sorterer jeg selvsagt ut glass og metall også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Bossbilen henter restavfallet mitt i en container sammen med alle naboene sitt. 

Jeg vanskeliggjør ikke. Jeg prøver å tenke helhetlig. 

Forøvrig sorterer jeg selvsagt ut glass og metall også.

Tenk litt lengre. Dersom alle komposterte  eller fermenterte matavfallet sitt ville ikke bossbilen og forbrenningsanlegget blitt kjørt så mye. Bossbilen bruker diesel, diesel produseres og fraktes også. Oljeproduksjon påvirker miljøet vårt i stor grad. 

Hvert år kaster hver nordmann 46,3 kilo mat i snitt, og hver femte handlepose går rett i søpla. Det blir en del det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, Coolaid skrev:

Tenk litt lengre. Dersom alle komposterte  eller fermenterte matavfallet sitt ville ikke bossbilen og forbrenningsanlegget blitt kjørt så mye. Bossbilen bruker diesel, diesel produseres og fraktes også. Oljeproduksjon påvirker miljøet vårt i stor grad. 

Hvert år kaster hver nordmann 46,3 kilo mat i snitt, og hver femte handlepose går rett i søpla. Det blir en del det. 

Jeg skal kompostere jeg, den dagen det finnes ordentlig ordning for avsetning av matjorden. Inntil da er min mening at forbrenning er den beste løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg skal kompostere jeg, den dagen det finnes ordentlig ordning for avsetning av matjorden. Inntil da er min mening at forbrenning er den beste løsningen. 

Ja det må du bare mener, fakta forandrer seg ikke av den grunn mtp hva som er mest miljøvennlig. Helt greit at du er uenig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, Coolaid skrev:

Jeg hadde aldri hørt om dette før jeg, men jeg bare lurer på hva man gjør med matavfallet som hoper seg opp når bokashibeholderen er full og skal stå i noen uker. Kan man bare bytte beholder og så fortsette med en gang, mens den andre beholderen står og fermenterer? 

Anonymkode: f4d6d...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri hørt om dette før jeg, men jeg bare lurer på hva man gjør med matavfallet som hoper seg opp når bokashibeholderen er full og skal stå i noen uker. Kan man bare bytte beholder og så fortsette med en gang, mens den andre beholderen står og fermenterer? 

Yes, det er det som er så lurt. Man får to beholdere når man kjøper. Så man bare fortsetter. Er man en vanlig familie så fungerer dette kjempefint. Er man skole, barnehage, borettslag har man store dunker, akkurat som vanlige store søppelspann bare med tappekran, også to eller flere, som man bruker på akkurat samme måte.  I tillegg blir man klar over hva man faktisk kaster, så etterhvert så kaster man mindre mengder mat og bruker lengre tid på å fylle opp spannet. 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Coolaid skrev:

Yes, det er det som er så lurt. Man får to beholdere når man kjøper. Så man bare fortsetter. Er man en vanlig familie så fungerer dette kjempefint. Er man skole, barnehage, borettslag har man store dunker, også to eller flere, som man bruker på akkurat samme måte.  I tillegg blir man klar over hva man faktisk kaster, så etterhvert så kaster man mindre mengder mat og bruker lengre tid på å fylle opp spannet. 

Takk for info! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...