Gå til innhold

Når far flytter til utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er da snakk om en far som har vært svært lite med i bildet til barnet. Barnet vet hvem han er og virker tilfreds med det. Barnet snakker sjeldent om far. Jeg snakker vesentlig oftere om far til barnet, da alltid i positive ord.

Nå har far planlagt å flytte til utlandet. Men før det vil han knytte kontakt med barnet. At han vil etabelere ett forhold mellom dem er i seg selv veldig bra. Det er sent, men bra.

Når han flytter tenker han at det ikke skal være samvær lenger. Er det ikke da dumt å knytte bånd med far når han allikevel planlegger å bryte båndet i løpet av det neste året??

Anonymkode: 226dc...9a3

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet

Det henger jo ikke på greip. Knytte kontakt, for så å kutte alt samvær..

Skrevet

Det har mye å si hvor gammelt barnet er. 

Det er jo fint for barnet å ha noe kontakt med far selv om det ikke er langvarig. Ha noen minner og ideer om hvem far er. 

Det er jo dumt om det beste, blir det godes fiende. 

• Liker 1
Skrevet

Spør far hvorfor han ønsker å knytte bånd til barnet når det blir kortvarig. 

Anonymkode: 47aa1...b40

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, stan skrev:

Det har mye å si hvor gammelt barnet er. 

Det er jo fint for barnet å ha noe kontakt med far selv om det ikke er langvarig. Ha noen minner og ideer om hvem far er. 

Det er jo dumt om det beste, blir det godes fiende. 

Barnet vet veldig godt hvem faren er. Det har vært ca 15 dager samvær på 6 år. De har hatt samtaler på skype noen ganger i året. Barnet blir snart 7 år (går i 2 klasse).

Jeg tenker på følelsen av å knytte bånd også skal de båndene kuttes fordi far bare tenker på seg og sin karriere. Det er jo en stor skuffelse for barn å bli sviktet på den måten.

• Liker 1
Skrevet

15 dager samvær på 6 år? Det er jo ekstremt lite. Jeg tenker at tilsvarende samvær (eller mer) kan opprettholdes selv om far flytter til utlandet. Han kan komme på besøk, eller dere kan besøke han? Eller er det snakk om virkelig gjerne strøk?

Jeg hadde lagt til rette for økt samvær en periode, og samtidig diskutert muligheten for å treffe far et par ganger i året (minst). Når barnet blir eldre, så kan det reise på besøk alene også?

Eller er dette noe far ikke ønsker?

Anonymkode: 20371...bc9

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke det være greit da? Hvis rammene rundt dette samværet er helt klart for alle parter (dvs barnet) fra første stund: Far X vil møte deg, fordi han skal flytte og får da IKKE møtt deg noe særlig i det hele tatt framover, kanskje det går mange år mellom. Han vil bare hilse på og snakke litt med deg, slik at du vet hvem han er og dere ikke glemmer hverandre helt. Det er ikke trist, bare hyggelig å treffes, slik man av og til treffer en slektning man ikke omgås, eller en venn av foreldrene, eller noe. Ikke som en kjempeopplevelse for å "knytte nære bånd", bare ses.

Anonymkode: e615c...810

• Liker 4
Skrevet

Han ønsker ikke å komme der barnet bor da det er et fremmed sted for han. Det er mellom 7-10 timers reise mellom barn og far slik ståa er nå.

Aner ikke hvor i utlandet, men antar USA. Jeg har ikke råd til en slik en reise på min uføretrygd, og han er hvertfall ikke interssert å (del)betale for en slik tur. Det er så vidt han er villig til å betale barnebidraget som må tvangsinndrives.

Skrevet

Jeg synes du bør la ham få litt bedre kontakt med barnet før han flytter, men du kan jo også snakke med ham om hvordan kontakten skal holdes etter at han har flyttet ut. Min far bodde i utlandet gjennom hele oppveksten min (15 år!), og selv om forholdet mellom oss to selvsagt ikke er så utrolig sterkt tror jeg det hadde vært verre om vi ikke hadde hatt noe kontakt i det hele tatt. Det var også litt "kult" da jeg gikk på barneskolen å være den med en pappa i utlandet. Han var ganske flink til å ringe meg ofte, selv om han gjerne kunne ha ringt enda litt mer!

Om det er USA faren skal bo i så finnes det relativt billige billetter for de som er under 26 år - kan få tur/retur-billetter til omtrent 3000 kroner. Det er jo ikke et alternativ nå når barnet er såpass lite, men det er jo en mulighet når barnet blir kanskje 15 - 16 å reise alene bort og tilbake. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vet veldig godt hvem faren er. Det har vært ca 15 dager samvær på 6 år. De har hatt samtaler på skype noen ganger i året. Barnet blir snart 7 år (går i 2 klasse).

Jeg tenker på følelsen av å knytte bånd også skal de båndene kuttes fordi far bare tenker på seg og sin karriere. Det er jo en stor skuffelse for barn å bli sviktet på den måten.

Da er det jo et grunnlag for noe mer kontakt.

Så lenge det er åpent og ærlig at far snart skal flytte. Da vil de jo kunne få bedre kontakt som kan fortsette på skype eller tilsvarende. 

Barnet er vel sviktet allerede. Selv om dette ikke gjør alt bra, så er det bedre enn ingen kontakt. Også har barnet en rett på kontakt.

Skrevet
4 timer siden, Miah skrev:

Jeg synes du bør la ham få litt bedre kontakt med barnet før han flytter, men du kan jo også snakke med ham om hvordan kontakten skal holdes etter at han har flyttet ut. Min far bodde i utlandet gjennom hele oppveksten min (15 år!), og selv om forholdet mellom oss to selvsagt ikke er så utrolig sterkt tror jeg det hadde vært verre om vi ikke hadde hatt noe kontakt i det hele tatt. Det var også litt "kult" da jeg gikk på barneskolen å være den med en pappa i utlandet. Han var ganske flink til å ringe meg ofte, selv om han gjerne kunne ha ringt enda litt mer!

Om det er USA faren skal bo i så finnes det relativt billige billetter for de som er under 26 år - kan få tur/retur-billetter til omtrent 3000 kroner. Det er jo ikke et alternativ nå når barnet er såpass lite, men det er jo en mulighet når barnet blir kanskje 15 - 16 å reise alene bort og tilbake. 

Jeg nekter dem ikke kontakt da. De har jo sine måter å kommunisere på. Barnet ser ikke helt verdien i det enda da. Det normale i barnets hverdag er jo nettopp at far ikke er den del av det. Det blir jo enda vanskeligere når han flytter til utlandet.

3000 kr for en tur/retur hadde vært noe. Dessverre bor vi temmelig langt unna flyplasser med disse prisene. Det er da også gitt at han skal bo i NY eller liknende. Hvor han skal flytte vet jeg som sagt ikke. Det kommer jo også andre utgifter med en slik reise: overnatting, mat, serverdigheter etc. Hadde man bare visst litt mere, så kunne man kanskje ha planlagt mere også. Men nei, far holder korta tett inntil brystet sitt :(

Utfordringen ligger i at far har lyst til å leke Pappa. Med overnatting og alt som hører til der. Barnet vil ikke dette. Det blir for intimt for barnet, som har hatt vonde opplevelser tidligere i livet som har satt sine preg.

Og når jeg forteller dette til far, får jeg bare slengt anklager mot meg at det er alt min feil for jeg er i bitch som driver med PAS og samværssabotasje i stor stil (at far ikke møtte på halvparten av samværene i 'gamle dager' nevner han selvsagt ikke, ei heller at han sa fra seg alt samværet).

3 timer siden, stan skrev:

Da er det jo et grunnlag for noe mer kontakt.

Så lenge det er åpent og ærlig at far snart skal flytte. Da vil de jo kunne få bedre kontakt som kan fortsette på skype eller tilsvarende. 

Barnet er vel sviktet allerede. Selv om dette ikke gjør alt bra, så er det bedre enn ingen kontakt. Også har barnet en rett på kontakt.

De er på skype allerede. Det fungerer ikke så veldig godt da far vet lite om hvordan kommunisere med barn, og barnet gjør helst andre ting enn å snakke med far. Det vil kanskje fungere bedre etterhvert som barnet blir eldre håper jeg.

Barnet er sviktet allerede, så da er det bare å fortsette med svik? Barnet har jo kontakt, det er jo ikke der skoen trykker.

• Liker 1
Skrevet

Et hvert samvær eller besøk må jo far betale for. 

Men det høres ut som det er fortidlig med mer enn korte møter. Å reise til faren, enten i Norge eller i utlandet er ikke aktuelt nå. 

Da er det far som får komme til dere. Han kan ta inn på hotell, så kan barnet og han møtes. 

Det får være starten. Så om det går bra og barnet ønsker mer så får dere vurdere flere og andre møter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...