Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det i en stilling står et ønske eller krav om en viss type erfaring, men man ikke har den type erfaring, skal man da ta det meg i en eventuell søknad da? Jeg leser på flere sider at man ikke skal skrive hva man ikke kan i en søknad, men jeg tenker at det blir dumt å overse det. Jeg har i flere tilfeller hatt lyst til å skrive at jeg ikke har mye erfaring med enkelte ting det bes om i en  søknad, men at jeg allikevel er engasjert og villig til å sette meg inn i det aktuelle temaet. 

Anonymkode: fe1c5...262

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det står at de ønsker en viss type erfaring synes jeg ikke du skal nevne det. 

Hvis de krever en viss type erfaring kan du jo på generell basis si at du lærer fort og er interessert i området. Evt ikke skriv "jeg har ingen erfaring med ..." men skriv "jeg er svært nysgjerrig på ....".

Anonymkode: 79e0e...bb8

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvis det framgår at det er et KRAV, slik det kan være når det gjelder bestemte utdanninger, så er det ikke veldig mye vits i å søke.  Man søker ikke en kirurgstilling uten å være kirurg. Man søker ikke en juriststilling uten å være jurist osv. Hvis kvalifikasjonskravet er mer av typen «sterkt ønske», så søker du. «Sterkt ønske» kan være av typen minimum x års erfaring med NN dataprogram. Hvis du har bittelitt kortere erfaring, med et program som likner veldig, så kan du likevel være den søkeren som er best kvalifisert til jobben. Jeg mener bestemt at du ikke skal skrive noe som helst i retning av «Jeg har ikke så mye erfaring med ....».   De som skal ta stilling til søknaden og CV-en din kan jo å lese, og hvis det ikke framgår av CV og søknad at du har den gitte kompetansen, så sier det seg litt selv. Jeg oppfatter slike formuleringer som pjatt. I en intervjusituasjon kan det derimot være muligheter for å ta opp dette, gi eksempler på hvor lett man lærer ting, hvor motivert man er osv. 

Skrevet

Jeg søkte jobb der det var ønsket erfaring med nødnett etc, sammen med mye annet jeg hadde erfaring i. Skrev det at jeg ikke har erfaring med nødnett da jeg ikke har jobbet med det, men at jeg har god erfaring med bla bla bla og at jeg er lærevillig og tar ting lett (sant altså). Fikk jobben så regner med det ikke var så ille å nevne at jeg ikke kunne det. 

Anonymkode: 5596e...35a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...