AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #1 Skrevet 22. august 2017 På min arbeidsplass har vi et datasystem vi kan logge på for å sjekke vaktene våre, samt hele turnusen. I samme system kan vi også klikke oss inn på våre kollegaer og se vaktene/turnusen deres. Dette kan være ok i noen tilfeller, f.eks når vi skal finne ut hvem vi evt. kan bytte en vakt med ol. Men jeg reagerer litt på at vi faktisk kan se hvilke dager kollegaer har fravær. F.eks kan det stå "fravær, sykdom", "fravær, sykemelding", "fravær, permisjon" osv. Jeg har merket at noen ansatte bevisst sjekker sykefravær til andre f.eks om de har vært lenge vekke. Jeg synes dette er merkelig og det er jo ikke kjekt om noen kollegaer påpeker "Nora har vært vekke sååå mye denne måneden, hun er sikkert bare lat" ol. Er det egentlig lov av arbeidsgiver og vise så tydelig fraværet til de ansatte? Dette er altså et datasystem og fungerer slik det gjør, så det er nok ikke arb.giver som "bestemmer" at fraværet skal stå slik det gjør nå. Anonymkode: 65fca...e02
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #2 Skrevet 22. august 2017 vi har også et slikt system hvor vi kan se hverandres turnus om vi vil. tidligere sto det egenmelding/sykemelding/permisjon osv., men nå blir vaktene man er borte bare borte fra turnusen. så andre kan ikke se om du er borte fra den og den vakta, om de ikke kjenner turnusen din godt og vet når du skulle jobba da. man kan likevel få opp en oversikt over hvem som har fravær på avdelingen i løpet av uken, men da står det ikke grunnen til fraværet. det kan være alt fra sykdom, permisjon eller ferie. hos oss er det heldigvis ikke slik at folk snakker om de som er langtidssykemeldte eller mye borte. det er jo en grunn til det. når man er på jobb og har tilgang til vaktbok o.l. får man jo med seg hvem som er syke uansett om det f.eks. blir stryket over og man må leie inn personale etc Anonymkode: c683a...c2b
boblevann Skrevet 22. august 2017 #3 Skrevet 22. august 2017 Dette kan da ikke være lov? Hos oss står det bare ''fravær er meldt denne dagen'' hvis vi trykker på en ansatt og en dag Ingen andre har vel noe med hvorfor en ansatt er borte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå