AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #1 Skrevet 22. august 2017 Jeg har studert mye rart, og har til nå en og en halv bachelorgrad og en master. Sliter med å få jobb og vurderer å ta en bachelor innen IT siden det er tingen nå. Flere som har studert i flere år? Tror jeg har strukket ut å studere i 11 år, med litt pause innimellom. Har vel en halv mill i lån, men tar ikke mer lån lenger siden jeg jobber. Har aldri visst hva jeg vil bli, bare vingler..Men begynner å bli lei av å jobbe i butikk, som jeg har gjort i alle årene.. Anonymkode: 3da88...a23
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #2 Skrevet 22. august 2017 Hvordan kunne du ta mastergrad uten en bachelor? Anonymkode: d11cb...530
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #3 Skrevet 22. august 2017 Joda, det er flere av oss. Dvs. nå har jeg egentlig tatt spranget for å satse på studiene, men det er vel en form for sovepute at jeg har en såkalt trygg deltidsjobb. Vet jo hva jeg må gjøre, og helst litt fort, man er ikke ung og lovende hele livet... Men så er det dette med å våge... Anonymkode: ffa9a...b76
Cavia Skrevet 22. august 2017 #4 Skrevet 22. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kunne du ta mastergrad uten en bachelor? Anonymkode: d11cb...530 Kanskje 5 år og i tillegg en halv bachelor? Det finnes også integrerte mastere hvor man ikke får bachelorgrad etter 3 år.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #5 Skrevet 22. august 2017 3 minutter siden, Cavia skrev: Kanskje 5 år og i tillegg en halv bachelor? Det finnes også integrerte mastere hvor man ikke får bachelorgrad etter 3 år. Godt poeng, tenkte ikke over det. Men må si det er ganske merkelig hvis TS sitter med 6,5 års høyere utdannelse og ikke får annet enn butikkjobb. Da ville jeg kanskje fokusert mer på søknadsprosessen, ikke tatt enda en utdannelse. Anonymkode: d11cb...530
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #6 Skrevet 22. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kunne du ta mastergrad uten en bachelor? Anonymkode: d11cb...530 Det står jo en og en halv (1,5) bachelor. Masteren bygget sikkert på den ene bacheloren. Anonymkode: 8b2ea...e1d 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #7 Skrevet 22. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står jo en og en halv (1,5) bachelor. Masteren bygget sikkert på den ene bacheloren. Anonymkode: 8b2ea...e1d Takk for korreksjonen, jeg leste litt fort der. Anonymkode: d11cb...530
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #8 Skrevet 22. august 2017 Jepp. Har gått begynt på 2 bachelorer og 1 Master, samt et ett-årig studie. Har hele tiden slitt med å få jobb, og har aldri hatt en jobb som er relevant for noen av studiene. Har studert av og på siden 2003, får ikke studielån og tjener under 100.000 i året... Anonymkode: 741b3...d42
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #9 Skrevet 22. august 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for korreksjonen, jeg leste litt fort der. Anonymkode: d11cb...530 Det stemmer ☺ Ulempen var valget av "myke" fag som gjør det mange om benet om jobber.. TS Anonymkode: 3da88...a23
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #10 Skrevet 22. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Har gått begynt på 2 bachelorer og 1 Master, samt et ett-årig studie. Har hele tiden slitt med å få jobb, og har aldri hatt en jobb som er relevant for noen av studiene. Har studert av og på siden 2003, får ikke studielån og tjener under 100.000 i året... Anonymkode: 741b3...d42 Godt vi er flere selv om det er ikke bra å være i den situasjonen med jobb mangel 😥 Føler med deg.. TS Anonymkode: 3da88...a23
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #11 Skrevet 22. august 2017 Jepp. Har en bachelor fra før, et årstudium og er nå på min andre bachelor. Heldigvis er utdanningene innenfor samme sjanger, og jeg har deltidsjobb som er relevant for den bacheloren jeg tar nå. Bare synd jeg tjener like dårlig som en ufaglært siden min første bachelor ikke gir meg yrkestittel der hvor jeg jobber nå. Kunne valgt å jobbet innenfor det fagområdet jeg allerede har en bachelor i, men jeg valgte å heller få erfaring innenfor det jeg faktisk vil utdanne meg til nå. Har svirret en del, og angrer på en måte på å ikke ha fått tjent ordentlige penger i 20 årene. Istedenfor har jeg snart en halv mill i studielån. Men jeg tror det blir bra til slutt med kombinasjonen av studier, og at det vil være en fordel med tanke på jobb og kompetanse Nå vil jeg i allefall bare bli ferdig å studere, og tjene penger. Det verste med å være evig student er å aldri ha nok penger til det man har lyst til. Anonymkode: 01418...556
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #12 Skrevet 22. august 2017 Min (akademiske) historie: - Begynte, og fullførte Bachelorgrad. Likte denne utdanningen. - Fikk innpass i Masterstudie, som vi ble fortalt ville være naturlig steg videre fra spesialiseringen våres. Dette viste seg å være ganske feil. Vi ble anbefalt å ta Master over 3 år, istedet for 2. Startet å skrive prosjekt / masteroppgave. Viste seg å være totalt uinteressant for meg, fikk ikke godkjent. Fikk svar for sent til at jeg kunne melde meg på ny prosjektoppgave, måtte vente til neste skoleår. Var syk når neste skoleår kom, og den bedriften jeg hadde snakket med var for treg med å bekrefte eller avkrefte om oppgaven vi skulle skrive. Nok en gang mistet jeg fristen. Da jeg ikke hadde noen fag igjen på Masterstudiet, så meldte jeg meg på en ny Bachelorgrad. Denne har jeg holdt på med siden. Prøver å finne en god Masteroppgave å skrive om, men jeg føler at studiet rett og slett ikke er noe for meg likevel. Har brukt 8 år på 2 Bachelorgrader og en 75% Mastergrad. Jeg blir ekstremt deprimert av dette, spesielt med tanke på at jeg gang på gang har droppet å begynne på den Masteren jeg virkelig ville ta. Om jeg kunne tatt en tidsmaskin tilbake til da jeg var ferdig med min første Bachelor, så hadde jeg gått rett i arbeid. Og så kanskje bygd på en Master etter 2 år. Det er alt min egen feil, og har vel bare lært meg mer og mer om sunk cost fallacy. Ikke har jeg noen relevant arbeidserfaring heller: Ila. min første bachelor så fikk ALLE jobb etter endt utdanning. På Master fikk jeg så kjipe karakterer, at jeg rett og slett ikke hadde selvtillit til å søke på noen jobber. Neste Bachelor har jeg greit snitt, men det er så mange studenter / søkere at du nesten må være ren A/B student for å få napp. Og jeg sliter fortsatt med ekstremt dårlig selvtillit på søkersiden. Hvem faen vil ansette noen med et par Bachelorgrader, en halvferdig Mastergrad, og null relevant arbeidserfaring? Har litt småjobber her og der da, men ingenting konkret som f.eks internships, verv, etc. Anonymkode: 8bafd...cbe 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #13 Skrevet 22. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg tror det blir bra til slutt med kombinasjonen av studier, og at det vil være en fordel med tanke på jobb og kompetanse Nå vil jeg i allefall bare bli ferdig å studere, og tjene penger. Det verste med å være evig student er å aldri ha nok penger til det man har lyst til. Anonymkode: 01418...556 Er så enig med deg her! Jeg tenker selv at en ny bachelor ville være fordel med tanke på kompetanse til det jeg har fra før. Jeg ville også tatt den kortere siden det er mange "frie emner" i den. Surt å være i begynnelsen av 30 årene og ikke få til noe, men håper på det beste. Jeg er ikke syk engang og kan ikke skylde på det (som mange andre gjør på KG) . TS Anonymkode: 3da88...a23
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #14 Skrevet 22. august 2017 Jeg har også bachelor, master + 3 år med diverse på universitet. Jeg trives veldig godt å studere igjen sammenlignet med å jobbe (jeg fikk til og med relevant jobb etter masteren, men likte ikke den og begynte å studere igjen). Nå er dårlig økonomi ikke en faktor for meg så det har nok mye å si for perspektivet mitt. Kan anbefale å jobbe et år, spare aggresivt og så bruke de oppsparte midlene på å studere et par år. Gå på karrieredager ved universitetene for å ta tempen på jobbmarkedet og velg emner utfra hva som er etterspurt (men kanskje du ikke burde høre på meg, jeg studerer jo fortsatt og :D) Anonymkode: b49ac...5bf
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #15 Skrevet 22. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også bachelor, master + 3 år med diverse på universitet. Jeg trives veldig godt å studere igjen sammenlignet med å jobbe (jeg fikk til og med relevant jobb etter masteren, men likte ikke den og begynte å studere igjen). Nå er dårlig økonomi ikke en faktor for meg så det har nok mye å si for perspektivet mitt. Kan anbefale å jobbe et år, spare aggresivt og så bruke de oppsparte midlene på å studere et par år. Gå på karrieredager ved universitetene for å ta tempen på jobbmarkedet og velg emner utfra hva som er etterspurt (men kanskje du ikke burde høre på meg, jeg studerer jo fortsatt og :D) Anonymkode: b49ac...5bf Er greit å studere mer så lenge det er mer anvendelig i dagens marked ja. Før så var jeg ung og visste ikke hva jeg ville, så da ble det mer plukking av forskjellig. Prøver å være mer fornuftig nå Jeg sliter ikke økonomisk siden jeg bor veldig rimelig, jeg tenkte å studere i år men jeg kom ikke inn på det jeg ville. Tenkte jeg skulle forbedre mine vgs karakterer (inntak var 50 poeng jeg hadde 49...). TS Anonymkode: 3da88...a23
Horten Market Skrevet 22. august 2017 #16 Skrevet 22. august 2017 (endret) Du vil studere IT, men har du fortalt oss hva du har studert tidligere? Er du kvinne eller mann? Ganske mange av for eksempel samfunnsvitenskapelige studier er lite jobbrelevant. Hva slags "IT" har du i tankene? Vær også obs på at IT ikke har noe lett arbeidsmarked. Siving-studenter sliter også. Med bachelor konkurrerer du vel direkte med India. Endret 22. august 2017 av Horten Market
Nøste~ Skrevet 22. august 2017 #17 Skrevet 22. august 2017 Evighetsstudenter er skikkelig turn off. Hadde snudd i døra. 1
Elaine Marley Skrevet 22. august 2017 #18 Skrevet 22. august 2017 Jeg har studert ganske mye, og kan vel kalle meg evighetsstudent. For min del tok det litt tid før jeg fant ut av ting. Så ble jeg lei, og begynte å jobbe. På grunn av diverse ble jeg sykemeldt, og begynte å studere igjen etter det. Nå tror jeg at jeg endelig har funnet studie for meg, og har en helt annen følelse og motivasjon nå enn tidligere. Litt dumt at jeg ble over 30 før jeg fant det ut, men gidder egentlig ikke å dvele for mye over det. Gjort er gjort, og ingenting å gjøre med det 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #19 Skrevet 22. august 2017 1 time siden, Nøste~ skrev: Evighetsstudenter er skikkelig turn off. Hadde snudd i døra. Dømmende folk er enda mer turn-off. Anonymkode: 8bafd...cbe 8
gobbledigook Skrevet 23. august 2017 #20 Skrevet 23. august 2017 (endret) Planen min er nå å studere i 5 år, for deretter muuligens studere religion eller kjønnstudium i ett år. Jeg får se hva det blir til. Dersom dette blir realitet har jeg studert i 7 år. Ikke evigheter, men en god stund Endret 23. august 2017 av gobbledigook
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå