Gå til innhold

Ikke kjøtt i barnehagen pga mitt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av den andre tråden vedr eggallergi. 

Mitt barn er vegetarianer. Barnehagen tilrettelegger fellesmåltider etter det til tross for at jeg tilbyr meg å tilberede alternativer til mitt barn.

Lurer på hva de andre foreldrene kommer til å tenke om det og oss 😐 

Hva ville du tenkt om fellesmåltidene plutselig ble vegetariske? 

Anonymkode: 33386...d6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hvor mange fellesmåltid det er. Om det er fullkost, så hadde jeg reagert litt på at barnet ikke kan tilbys alternativ, og reagert litt på at mitt barn ikke fikk spise like variert som hjemme. Er det felles fredagslunsj, så kjør på med full vegan om de vil. 

Anonymkode: bf9f5...e89

• Liker 18
Skrevet

Når det gjelder allergi så MÅ barnehagen tilrettelegge fordi bare en liten nøtt kan ende i dødsfall. Jeg antar at dette ikke gjelder ditt barn hvis det får i seg kjøtt. 

Be om at maten til ditt barn blir vegetarisk, men ikke legg krav eller forventninger til at de andre barna også skal spise vegetarisk. 

Anonymkode: 7523c...359

• Liker 26
Skrevet

Jeg hadde også reagert negativt. Helt uaktuell om dette er snakk om til alle måltider hver dag.

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes du bør sende med barnet ditt mat hjemmefra, som du jo har tilbudt deg, og be barnehagen lage vanlig mat til de andre barna. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg syns det er litt drøyt. Her er det jo ikke snakk om en allergi, men en livsstil som andre da ufrivillig må ta hensyn til.

Fot all del, jeg er for å redusere kjøttforbruket, men det må være opp til hver enkelt å bestemme selv.

På avdelingen til min sønn er det en gutt som bare skal ha halal, men leverpostei av svin finnes allikevel på bordet og det skulle bare mangle syns jeg.

Anonymkode: 23517...4c6

• Liker 17
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke gjort meg noen ting, mitt barn kan da spise fisk og kjøtt her hjemme.

Men veganske måltider hadde jeg ikke godtatt.

Anonymkode: f91e7...dcc

• Liker 3
Skrevet

Dette er en svært imøtekommende barnehage og all ære til dem for det. Man kan spise like variert med vegetarisk kosthold og kjøtt og fisk kan foreldrene gi barna sine hjemme. Synes dette var flott, jeg.

• Liker 14
Skrevet

Ts her

Det er kun varmmat det er snakk om. De fortsetter med kjøttpålegg som alternativ til brødmaten selvsagt. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke gjort meg noenting. Han spiser middag hjemme, så da får han kjøtt da. 

• Liker 3
Skrevet

Vegetarisk varmmat hadde jeg bare sett på som positivt :) Om barnehagen kun hadde servert vegetarisk/vegansk hadde jeg heller ikke hatt noe i mot, bare bra at barna får lære at vegetarmat kan være godt og gøy - fisk og kjøtt kan barnet vårt få hjemme.

• Liker 14
Gjest C.Tramell
Skrevet

Nå er ikke dette en aktuell problemstilling for meg som har store barn, men det ville jeg ikke likt. For meg var det viktig at barna lærte å spise det meste fra de var små, også kjøtt og fisk. Maten de får i barnehagen er kjempeviktig, for mange barn blir ekstra inspirert til å smake på og spise ulike ting når de er sammen med andre små. Hvis de venner seg til kun vegetarkost i barnehagen(og kanskje i tillegg får høre uff og æsj når det blir snakk om kjøtt)blir det enda mer utfordrende å venne dem til å spise sei, svinekjøtt og annet. 

Her synes jeg barnehagen bør tenke litt lenger. Det er selvfølgelig greit med vegetarmat innimellom, men å kutte ut all kjøttmat på grunn av vegetarianere(eller muslimer som ikke skal ha svin) blir bare dumt.  Kjøtt er en del av det vanlige norske kostholdet og bør ha en naturlig plass i barnehagen, mener jeg. Det må da være mulig å ha kjøtt ved siden av for de som spiser det? Det er ille hvis det ender med at vegetarianerne og muslimene får "skylda" for innføringen av vegetarmaten, men det kan jo faktisk skje hvis noen blir opprørte nok. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn er vegetarianer. Barnehagen tilrettelegger fellesmåltider etter det til tross for at jeg tilbyr meg å tilberede alternativer til mitt barn.

Det er usikkert om ditt barn er vegetarianer. Det som kan også hende at du har tatt dette valget for ditt barn.

Anonymkode: f5db6...0a5

• Liker 17
Skrevet

Selv spiser jeg kjøtt og det samme gjør mitt barn. Og det får han jo hjemme, så om han hadde hatt et vegetarisk kosthold i barnehagen hadde jeg syns det var veldig fint. Som bib_84 sier, de har jo bare godt av å se at mat kan være godt og mettende selv uten kjøtt :) Så lenge han spiser god, sunn og mettende mat i barnehagen er det viktigst for meg og om det er kjøtt eller ikke spiller ingen rolle.

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville ikke godtatt det og gitt tydelig beskjed.

Barnet er altså allergisk mot kjøtt? Uvanlig, dog mulig. Om det ikke har noe med allergi å gjøre, ville jeg tenkt mitt om foreldrene. Det er mange  som hovedsakelig får vegetarisk kost hjemme, da foreldrene er vegetarianere, men et barnehagebarn er ikke vegetarianer i mine øyne.

Anonymkode: 47b43...2d7

• Liker 4
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør være litt mer presis i dine formuleringer. Barnet ditt er ikke vegetarianer. Det er du som har valgt å gi barnet ditt kun vegetarisk mat.

Anonymkode: 239b0...b73

• Liker 25
Skrevet

Vår barnehage er vegetarisk. Der er ingen måltider med varmmat med kjøtt. Syns det er helt fint at alle barna om de er vegetarianere eller fra andre kulturer, kan spise det samme! Kjøtt og fisk spiser man vel hjemme til middag om det er så viktig? Barna spiser vel ikke middagen sin i bhg?

Anonymkode: e675f...3c6

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe av det, så lenge bhg. tilbyr kost som er godt sammensatt ernæringsmessig. Kjøtt og fisk lager vi hjemme, så om barnet mitt spiser vegetarisk i bhg, er ikke det noe problem. 

Det jeg hadde reagert på hvis jeg var deg, er at de mest sannsynlig bruker deg og ditt barn som unnskyldning. Det er helt klart billigere å tilby kun vegetarisk. Så at du risikerer å bli stemplet som vanskelig av foreldrene i resten av barnegruppa er ikke usannsynlig.
Ha det i bakhodet, slik at hvis noen tar det opp på møter, eller snakker med deg om det på dugnader, så kan du plassere ansvaret der det hører hjemme. Hos ledelsen i bhg. :)
Å kunne gi en kort forklaring på hva dere så for dere, hvor fleksible dere har vært på å lage mat selv, finne alternativer osv. Og hvor overasket dere er over at bhg, har strukket seg så langt, kan gjøre mye for å dempe en evt. irritasjon hos andre foreldre.

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke gjort meg noen ting, mitt barn kan da spise fisk og kjøtt her hjemme.

Men veganske måltider hadde jeg ikke godtatt.

Anonymkode: f91e7...dcc

Hvorfor ikke veganske? Hva slags skade kan det gjøre? 

Anonymkode: 3cbb7...5b7

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...