MinniMiMy Skrevet 22. august 2017 #1 Skrevet 22. august 2017 Hei. Jeg har en Mittelspitz som jeg gjerne skulle hat noen valper på etterhvert. Ser ofte annonser på Finn hvor folk legger ut hannene sine for parring med priser fra 1000-3000kr for parring, deretter skal de ha 1500-2000 kr per valp, eller 1 valp fra kullet. Jeg syns jo det er noen sykt ville priser, hvorfor skal jeg betale noen så mye for at tispa mi skal få valper? Jeg har ingen erfaring med avl, men ønsker valper på henne mest for og kunne beholde 1 selv og evt selge resten+ at min søster skulle fått en. Jeg tenker jo ikke på avl for at man skal tjene penger på det, noe man faktisk ikke tjener så godt på uansett. Er det noen her ned erfaring med avl, pris osv? Jeg ville jo helst bare betalt en 1gangs sum og thats it..
Tabris Skrevet 22. august 2017 #2 Skrevet 22. august 2017 Hvis man er seriøs om avl, så tjener man ikke penger på det. Hannhunden skal også oppfylle kravene for avslgodkjenning, dvs premiering på utstilling, helseattester for de sykdommer/lidelser som er aktuelle for den rasen samt i noen tilfeller mentaltest. Det er ikke gratis . Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med raseklubben for å få en oversikt over hva som kreves/anbefales med tanke på disse tingene (utstilling, helse og gemytt) for å avle på en tispe. Samt kanskje også få hjelp fra oppdretter til å finne en passende hann. Tanken er jo at akkurat den kombinasjonen skal styrke rasen, og da må man vite litt om linjer, gemytt, helse osv på bakover på tispa og på hannen. 5
MinniMiMy Skrevet 22. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2017 3 minutter siden, Tabris skrev: Hvis man er seriøs om avl, så tjener man ikke penger på det. Hannhunden skal også oppfylle kravene for avslgodkjenning, dvs premiering på utstilling, helseattester for de sykdommer/lidelser som er aktuelle for den rasen samt i noen tilfeller mentaltest. Det er ikke gratis . Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med raseklubben for å få en oversikt over hva som kreves/anbefales med tanke på disse tingene (utstilling, helse og gemytt) for å avle på en tispe. Samt kanskje også få hjelp fra oppdretter til å finne en passende hann. Tanken er jo at akkurat den kombinasjonen skal styrke rasen, og da må man vite litt om linjer, gemytt, helse osv på bakover på tispa og på hannen. Har prøvd og søke opp oppdretteren jeg kjøpte tipsa av, men finner ikke noe tlf nummer, finner heller ikke noe facebbok. Jeg er jo inneforstått med at hunden må være frisk osv. Men er det seriøst så strenge regler? Tenker jo på de hundene som blir gravide med "uhell" feks? Jeg syns bare det er for dumt og skulle betale over 10k for at man skal få valper på sin hund. Nå får heler ikke Mittelspitz så mange valper etter hva jeg jeg vet. Og jeg driver ikke med utstilling eller noe, har bare tispa som en kose familiehund hvis du forstår. Vet du om jeg kan søke opp noe på NKK hvor tispa er registrert?
MinniMiMy Skrevet 22. august 2017 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2017 Oppdretter skrøyt av det at hun visste om en hannhund hvis jeg noen gang ville ha valper på tispa, men når jeg ikke finner opdretter noe sted og det er ganske lang reise vei.
Tabris Skrevet 22. august 2017 #5 Skrevet 22. august 2017 Du kan søke opp tispa på DogWeb, på NKK sine hjemmesider. Enten ved hjelp av fullt navn eller reg.nr (begge deler finner du på stamtavlen). Ja, det bør være så strengt - som absolutt minimum. For å forhindre useriøs avl. Når man kjøper en rasehund så skal det være et kvaltietsstempel, og man skal vite at man har en god sjanse for å få en hund som er fysisk frisk, rasetypisk og har god mentalitet. Sånn er det ofte ikke i dag, nettopp pga useriøs avl hvor man fokuserer enten bare på utstillignsresultater eller at "tispa er så søt og snill". 4
MinniMiMy Skrevet 22. august 2017 Forfatter #6 Skrevet 22. august 2017 3 minutter siden, Tabris skrev: Du kan søke opp tispa på DogWeb, på NKK sine hjemmesider. Enten ved hjelp av fullt navn eller reg.nr (begge deler finner du på stamtavlen). Ja, det bør være så strengt - som absolutt minimum. For å forhindre useriøs avl. Når man kjøper en rasehund så skal det være et kvaltietsstempel, og man skal vite at man har en god sjanse for å få en hund som er fysisk frisk, rasetypisk og har god mentalitet. Sånn er det ofte ikke i dag, nettopp pga useriøs avl hvor man fokuserer enten bare på utstillignsresultater eller at "tispa er så søt og snill". Takk skal du, da skal jeg finne stamtavle og søke og se hva jeg finner. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #7 Skrevet 22. august 2017 8 minutter siden, MinniMiMy skrev: Har prøvd og søke opp oppdretteren jeg kjøpte tipsa av, men finner ikke noe tlf nummer, finner heller ikke noe facebbok. Jeg er jo inneforstått med at hunden må være frisk osv. Men er det seriøst så strenge regler? Tenker jo på de hundene som blir gravide med "uhell" feks? Jeg syns bare det er for dumt og skulle betale over 10k for at man skal få valper på sin hund. Nå får heler ikke Mittelspitz så mange valper etter hva jeg jeg vet. Og jeg driver ikke med utstilling eller noe, har bare tispa som en kose familiehund hvis du forstår. Vet du om jeg kan søke opp noe på NKK hvor tispa er registrert? om hunden din får 4 valper, du beholder en, gir en til søstra di, betaler 3000 for parring og 2000 pr valp, så selger du de to siste til 15 000,-, så tjener du 19 000 på parringen, du betaler ikke 10 000,- Om du er meget snill på prisen, så kanskje du selger dem for bare 10 000,- pr valp, hvilket likevel gir deg ett stort overskudd, som vil si at du ikke betaler ei krone for "prosjektet" ditt. Dersom det er 4 valper, og 2 skal selges, så må du selge dem for under 5000,- pr stk for at du skal betale for avl, istedet for å tjene på det, noe som er knapt 30% av markedsprisen. Anonymkode: 9a03f...b69 1
MinniMiMy Skrevet 22. august 2017 Forfatter #8 Skrevet 22. august 2017 Nå har søkt og funnet navn på kennel og opdretter... men jeg søkte litt på tispas mor og far, hvor jeg fant ut at mor en Mittelspitz og far er kleinspitz? Hvordan går det seg til? Kan de da si at hun er renraset Mittelspitz??
Tabris Skrevet 22. august 2017 #9 Skrevet 22. august 2017 Det er rmulig spitz-rasene fungerer som puddel - at hvilken rase den blir avhenger av størrelsen. (Så i et mellompuddel-kull kan man også få dvergpuddel, hvis de er små nok). Det er jeg ikke helt sikker på, det ville jeg tatt kontakt med raseklubben og hørt mer om.
Gjest Skrevet 22. august 2017 #10 Skrevet 22. august 2017 38 minutter siden, Tabris skrev: Det er rmulig spitz-rasene fungerer som puddel - at hvilken rase den blir avhenger av størrelsen. (Så i et mellompuddel-kull kan man også få dvergpuddel, hvis de er små nok). Det er jeg ikke helt sikker på, det ville jeg tatt kontakt med raseklubben og hørt mer om. Skal ikke være det i Norge! Med mindre det er forandret i det siste. Det koster utrolig mye for hannhundeier å ha en passende hund. Utstillinger, røntgen, vaksiner, øyelysninger, o.l. Men hør med raseklubben om krav, om tispa de ikke oppfyller kravene kan de ikke registreres i NKK og dermed er det ingen garanti for at de er mittelspitz og må selges som blandingshunder. Så billigere enn renrasede. Ellers går oppdrett ofte i null. Tispa må ha markkurer, spesialfor, undersøkelser, og er du uheldig må hun ha keisersnitt.
MinniMiMy Skrevet 22. august 2017 Forfatter #11 Skrevet 22. august 2017 Hun er reg i NKK. Syns bare det er snodig at hun står reg som mittel. Når far er klein og mor er mittel.
koko458 Skrevet 22. august 2017 #12 Skrevet 22. august 2017 Tror de endret det i år? Vet i hvertfall om en klein blir liten eller en pomeranian blir stor så kan de omregistreres :-)
Gjest Skrevet 23. august 2017 #13 Skrevet 23. august 2017 På 08/22/2017 den 20.22, MinniMiMy skrev: Hun er reg i NKK. Syns bare det er snodig at hun står reg som mittel. Når far er klein og mor er mittel. I noen land registrere hunden når den er ferdig utvokst og de kan mål høyde. Forskjellen på keeshond, grosspitz, mittelspitz, kleinspitz og pomeranian er kun høyden, "rasen" er ellers den samme.
MinniMiMy Skrevet 24. august 2017 Forfatter #14 Skrevet 24. august 2017 (endret) 19 timer siden, Ann Christin skrev: I noen land registrere hunden når den er ferdig utvokst og de kan mål høyde. Forskjellen på keeshond, grosspitz, mittelspitz, kleinspitz og pomeranian er kun høyden, "rasen" er ellers den samme. Ja vet rasen er den sammen. Kjøpte hun som valp. Hun er vel akkurat 34 cm høy Endret 24. august 2017 av MinniMiMy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå