Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har pcos så sliter som sagt med og skulle blir gravid. Jeg og min mann har prøvd i 2 år om ikke lenger, hvis man tar med at jeg sluttet med p piller så fort mensen forsvant. Etter mye om og men uten lykke, kontakten jeg legen og fant ut av jeg har pcos. Har da tatt diverse prøver m.m. I år fikk i "endelig hjelp" det begynte rundt Mars. Gynekologen sa da at hun skulle snakke med overlegen for og vite hva man skal gjøre videre. Etter mange uker uten noen lyd fra gyn, ringte jeg for og purre, dette gjorde jeg vel 3 ganger før sykehuset tok kontakt og sa at de har skrevet ut en resept på Provera. Og at de har henvist meg videre til privat gyn da offentlig ikke har nok tid til sine pasienter.

Den private gyn tok kontakt med meg per tlf, hun fortalte meg at hun syns det var dårlig av sykehuset og sende meg videre til en annen gyn, og at jeg fikk Provera var en enkel kjapp løsning, som ikke hjelper deg med og bli gravid kun med Provera alene. Dette visste jo jeg også for jeg har jo fått Provera før uten og bli gravid. Privat gyn sa også at hvis jeg kommer til time hos henne begynner vi på nytt, blodprøver, celleprøve, sperm prøver osv. (Noe vi allerede har gjort hos offentlig gyn). Og at hun syns det var veldig dårlig at de ga meg Provera uten og følge opp og mtp evt annen medisinering for og trigge ekkstokkene.  Men nok om det akkuratt nå:-)

Hadde time igjen igår på sykehuset da de følte at de hadde gjort feil mtp og gi meg Provera og sende meg videre til privat gyn og at ting hadde tatt så lang tid. Gyn på sykehuset fortalte meg det jeg har hørt før, at de ikke har kapasitet til og følge meg opp- MEN de kan følge meg opp men da blir det muligens mange forskjellige gyn ved timene jeg evt får. Jeg fikk også 3 alternativer og velge mellom.

1; Offentlig gyn skal snakke med lege ang og gi meg legemiddel som blokkerer østerogenet? Jeg fikk aldri navne på medikamente, gyn sa bare at på dette sykehuset driver vi ikke med det og har aldri prøvd det på våre pasienter så jeg må ringe et annet sykehus og høre hva de tenker.

2; du kan vente på timen hos privat gyn.

3; jeg kan henvise deg til en annen privat gyn.

Jeg valgte såklart 1 mtp at jeg ønsker at noe skal skje. Timen hos privat gyn er heller før langt ut på høsten/nærmere vinterstid, så det er så lenge og vente. Så jeg sa til offentlig gyn at jeg håper bare privat gyn ønsker og følge opp selv om vi er i en prosess og ikke setter seg på bakbeina og må begynne på nytt med alt av prøver.

Syns bare det hele er et stort kaos og rot, får så dårlig svar og det med og gi meg bare Provera for og provosere frem 1 blødning som var det jeg fikk. 

Jeg bare lurer på hvis du har pcos eller noe annet, hvordan gikk det med dere? Hvordan ble dere gravid? Måtte dere evt ha kikkhullopperasjon?(noe jeg evt må ta hvis ikke disse medikamenten vil hjelpe, som igjen, hvis legene uansett sier at det er greit at jeg får de. Det er heller ikke medikament de pleier og gi til folk ned pcos, så hvilken gruppe som evt får det aner jeg ikke, gyn sa bare at de blokkerer for østrogen(håper jeg skriver det riktig.) Hvor lang tid tok det før dere fikk positiv test? Gikk det bra med svangerskapet dere? Vet jo at vi med pcos/pco har større sjanse for og miste..

Også har jeg trodd at jeg har vanncyster, men det er visst foliker(?) aner ikke hva det er heller.. syns man får så dårlig/lite svar uansett hvor nye man prøver og grave når man er på time... blir så fortvilet jeg

Anonymkode: d2b2a...dd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke påvist pco(s), men mistenker at jeg har en mild variant av pco. Jeg har fått Letrozol (samme virkestoff som Femar) grunnet manglende eggløsning (har mensen jevnlig). Så vidt jeg har skjønt er dette østrogenhemmende, hvis jeg har forstått det riktig. Så det kan være det de mente?

Og jeg håper at det ordner seg for dere! Må være frustrerende med all den ventingen.

Anonymkode: 56c73...0d3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke påvist pco(s), men mistenker at jeg har en mild variant av pco. Jeg har fått Letrozol (samme virkestoff som Femar) grunnet manglende eggløsning (har mensen jevnlig). Så vidt jeg har skjønt er dette østrogenhemmende, hvis jeg har forstått det riktig. Så det kan være det de mente?

Og jeg håper at det ordner seg for dere! Må være frustrerende med all den ventingen.

Anonymkode: 56c73...0d3

Ja jeg vet ikke hva det kan være, for jeg fikk ikke noe navn selv om jeg spurte typ 10 ganger. Nå venter jeg på tlf fra gyn siden hun skal snakke med legen. Så får se hvor lang tid det tar. Men det går vel til slutt, er bare så dumt at ting tar tid og man blir som en kasteball i systemet. Så blir spennende og se hva som skjer til slutt, tusen takk for svar:-).

Anonymkode: d2b2a...dd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...