Freaky Fly Skrevet 22. august 2017 #1 Skrevet 22. august 2017 Hei! Jeg skal kjøpe min første bolig (forhåpentligvis) snart, men synes det hele er litt skummelt og nytt. Jeg har lest meg opp og undersøkt mye om temaet, men skulle like vel hatt det inn med teskje akkurat hva som skjer, kanskje særlig etter man har vunnet en budrunde. Jeg skjønner såpass at man drar forberedt på visning, finner ut om man vil by eller ikke, og så evt legger inn bud. At man ikke burde fortelle om budsjettet er eller sende inn finansieringsbeviset. Man holder kontakt med megler gjennom budrunden, og dette med akseptfrist osv har jeg forstått. Men si at man vinner budrunden da, hva skjer da? Hvis noen vil ta seg tid til å fortelle steg for steg hadde det vært veldig fint Lurer også på om det er vanlig at man blir enig om overtakelsesdato i budrunden, eller er det noe man gjerne blir enig om etterpå?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #2 Skrevet 22. august 2017 grattis med mulighet for kjøp Kjøpte selv min første i fjor, og var ganske blank jeg også min erfaring: Dro på visning og likte det jeg så. Var meget heldig å fikk snakket med naboene også, og bestemte meg for at der ville jeg bo. Dagen etter la jeg inn bud, så fikk jeg sms fra rådgiver i banken at ting var i orden og lykkeønsker for budrunden. Megler ringte, sa han hadde snakket med banken, finansiering var i orden, og fortalte at jeg ledet budrunden, og det kun var kommet inn ett bud tidligere. Da lå jeg 200 000 under takst, og det var 3-4 timer igjen av budrunde. Så satt jeg å bet negler noen timer, før megler ringte å sa at jeg hadde vinnende bud, men at selger ikke kom til å akseptere under takst, så jeg bydde opp til takst med forbehold om at hvitevarer ble stående. Det ble godtatt og en time senere var forkjøpsrett avklart, og både megler og bankmannen ringte og gratulerte. Jeg reiste på ferie da, så signering og slikt ble gjort hver for oss av meg og selger. Dette gjøres ofte på ett felles møte, og der kan man avtale overtagelse, om det ikke blir gjort i budrunden eller tidligere. Så etter min ferie dro jeg til megler, og fikk kontrakt og slikt, og overtagelsesdato ble satt 2 måneder fram. Deretter til banken å signerte lånepapirer. Så ble det egentlig helt stille, fram til 2 uker før overtagelse, hvor megler ringte, avtalte tidspunkt for overlevering. Under overlevering av boligen, så signerte vi noen flere papirer, og selger forklarte meg litt ekstra om boligen og nabolaget. Alt gikk egentlig veldig automatisk. Overtagelse er varierende hvordan det avtales. Noen ganger står det allerede i annonse om når overtagelse kan skje. Men om du har en fast dato du "må" overta, så kan du legge inn forbehold om overtagelsedato i budet. Om du er litt åpen for overtagelsedatoer, så kan dette diskuteres i ettertid. Du kan også snakke med banken din. Det gjorde jeg, jeg hadde telefonmøte med rådgiver for å diskutere lånemuligheter, og han tok seg tid til å forklare mer om prosessene rundt kjøp. Anonymkode: a8988...514
Gjest Blondie65 Skrevet 22. august 2017 #3 Skrevet 22. august 2017 Etter vunnet budrunde: Signeringsrunde hos megler - her avtales overtakelsesdato. Det som signeres er kjøpskontrakt og vanligvis må 10 % av kjøpesum innbetales i forkant av dette møtet. Dette ordner megler og bank. Overtakelsesdato: Du og selger møtes og signerer overtakelsesprotokoll og dere går gjennom leiligheten og blir enig om at den er i orden slik som den står og at alt er som avtalt. Strøm og eventuelt varmt vann leses av og dere blir enig om hvordan dette gjøres opp (noen har felles strømavlesning der hver leilighet betaler dette som en del av felleskostnadene på forskudd og dette må jo gjøres opp mellom selger og kjøper). Når protokollen er signert overtar du nøkkel og banken betaler selger på vegne av kjøper.
SiMa Skrevet 22. august 2017 #4 Skrevet 22. august 2017 Vi ga bud, da med pris og ønsket overtakelse. (Samme dato som oppgitt i annonsen). Vi hadde et budskjema der vi måtte fylle inn overtakelsesdato. Budet ble akseptert, og da var både vi og selger bundet av overtakelsesdatoen. Finansiering: Vi oppga nummeret til kontakten i banken. Han sa ikke noe om hvor høyt vi hadde mulighet til å gå, men bekreftet at vi kunne betale det vi hadde budt. Vi var hos megler og skrev under kontrakt, av praktiske grunner ikke sammen med kjøper. På overtakelsesdagen møttes vi og selger, og en representant for megler. Denne hadde en liste, og passet på at vi gikk gjennom alle punktene. Var leilighetene tilfredsstillende vasket? Var den tømt? Var boder tømt? Fungerte ting? Strømmåler ble avlest. Deretter signerte både vi og selger på listen/skjemaet. Vi fikk nøkler, selger dro, og vi hadde vår første leilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå