waco Skrevet 2. august 2002 #1 Skrevet 2. august 2002 Nå sitter jeg her og skriver med et glass vann. Selvfølgelig later jeg som det er sprite, og med litt god fantasi så går det bra det. For mindre en ett år siden var det klappjakt på BinLaden og Bush sendte en liten smaksprøve av det velregisserte amerikanske forsvarssystem for å knuse Taliban og deres vanstyrelse av kvinner. Kvinnefronten støttet selvsagt ikke opp, det er ikke vår sak sa dem. Norske kvinner sa nei til bombing av Kabul og landsbyene. Dagbladet skrev at syttiåtte prosent menn, men bare tjuefire prosent kvinner ønsket å la amerikanerne teppebombe avlingene og bygårdene i stakkars Afghanistan. Kan det være slik at menn faktisk hjelper kvinner til frihet, når kvinner ikke selv vil? Er damer det egoistiske kjønn som fremdeles ønsket at vi skulle prate diplomatspråk med en haug fjellbanditter? Damer klarer ikke ta tøffe beslutninger, det er det som er sannheten. Der hvor kvinner ser barn og ofrer ser mannen løsninger og ”tvinge taliban opp i fjellene”. Mannen er den handlekraftige og det fikk vi bevist så sent som i år totusenogen, nå er det ingen grunn til å tvile lengere, kvinner ønsket… og det har dem sagt selv… at vi ikke MÅ smelle tora-bora og Kandahar, men det var mannen som reagerte! Waco ser gjerne helheten av ting, forstår hvordan det hele henger sammen. Det eneste som er litt synd er at Waco ikke nå får mulighet til å besøke dette taliban-løsningen, selv må jeg i all beskjedenhet ikke fornekte at jeg godt kunne blitt en flink talibansnut. Jeg kjenner alle lure jentetriks, jeg ville sett om den burqaen der vogget, jeg ville lukte ei jente som prøvde seg med dyr parfyme og andre dufter, jeg hadde ant neglelakk og knipseflørting under teltene. Kvinner hadde fryktet meg, for jeg kjente hemmelighetene, og taliban ville lyttet. De ville åndsfriske vært fulle av beundring for en som kjente til vannviddet i vesten. Jeg hadde fortalt om Norge, jeg ville snakket om at i Norge er det femti prosent skillsmisser, landet i verden hvor færrest vokser opp med sin far, førti prosent av kvinner innrømmer dem er utro, myndighetene må dele ut gratis kondomer til ungdom grunnet klamydiasmitte og et land med fire millioner innbyggere tar seksten tusen aborter hvert eneste år! Waco med turban.
Kid-a Skrevet 2. august 2002 #2 Skrevet 2. august 2002 Hvorvidt USA og Bush reagerte riktig eller galt på terrorangrepene den 11. September kan diskuteres frem og tilbake i en evighet. Men en ting er utvilsomt positivt; talibanstyret ble avskaffet. Så langt er jeg med deg, Waco. Denne aksjonen hadde også negative sider. Sivile liv gikk tapt, og det pågikk store diskusjoner angående de etiske problemstillinger som naturligvis dukket opp. Hvem kunne forutsi hvordan krigen ville ende? Ville talibanstyret avskaffes? Hvor mange sivile liv ville gå tapt? Ingen kunne forutsi noen verdens ting. Og for ikke å glemme: er det riktig av USA å bombe et land sønder og sammen fordi en eneste mann (pluss en del medhjelpere, selvfølgelig) hadde kræsja fly inn i to tårn og dermed drept en del sivile amerikanere? Er det riktig å drepe sivile for sivile? Bin Laden var sannsynligvis borte lenge før amerikanerne kom frem til fjellene i Afghanistan. Ja, det viste seg jo at krigen var godt for noe. Men hvem kunne forutsi det? Og det går jo over stokk og stein der nede fortsatt, når man ikke har tall på antall sivile dødsfall... Jeg synes ikke det er rart at kvinner og menn var imot, eller tvilte på USAs angrep på Afghanistan. Men det gjør tydeligvis du??! Talibantoget har nok gått for din del, Waco. Men du kan jo leke deg med tanken... Kid-a ...tviler på at du skriver med vannet, men hva vet vel jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2002 #3 Skrevet 4. august 2002 Det var det jeg visste waco... står du for disse meningene, eller vil du bare provosere? Deler slettet. Hege (mod.) http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0 Du må endre meningene dine totalt! Jeg greier ikke helt å bestemme om du mener det du skriver, eller bare tuller fælt med oss, uansett så hører meningene dine hjemme i en eller annen muslim land, der folk har meninger og holdninger som hører mange tusen år tilbake.
Gjest Lei Skrevet 4. august 2002 #4 Skrevet 4. august 2002 Må si meg helt enig med siste gjest her. H*n skrev akkurat det jeg tenkte.
BigGirl Skrevet 4. august 2002 #5 Skrevet 4. august 2002 Jada Taliban er slått tilbake ...for en stund. Ingen vet når denne gruppen fundamentalister klarer å reise seg igjen. Og hvem er da hovedfienden? Usa selvfølgelig. Bush har klart å forsterke det hatet mot Usa og den vestlige verden ganske betraktelig med sine bombinger. Nye terroraksjoner kommer garantert. Taliban har mye støtte i andre fundametalistiske grupperinger. Nå ser det til og med ut som de har en medspiller på et gutterom i Norge. Vold avler vold, terror avler terror. Se bare på Israel og Palestina. Krig og vold har aldri ført noe godt med seg...og hvem har startet alle disse krigene? Jo Waco, dine såkalte handlekraftige menn. Skjønner ikke at det er noe å være stolt av. En haug med maktsyke halvpsykopater hele gjengen.
waco Skrevet 6. august 2002 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2002 Hva kommer det av at Taliban har så sterk støtte, kan det ha noe med vesten å gjøre?
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2002 #8 Skrevet 7. august 2002 Selvfølgelig har det noe med vesten å gjøre. Kanksje har de til og med litt rett i det. USA og vesten har helt klart sine svin på skogen i denne debatten. Det som er så ille er jo Talibans måte å styre på som ikke gir folk en mulighet til selv å gjøre seg opp en mening. Ved å nekte folk tilgang på vestlig informasjon, nekte folk å lære å lese, nekte vestlig TV, nekte tilgang til internett... osv. Dette er jo den klassiske måten å undertrykke folk på. Den lærdommen folk får er fra munn til munn, og i all vesentlig grad innebærer det en fundamentalistisk tolkning av Koranen. Etter Talibans fall så er hovedsatsingen i Afganistan utdannelse, også utdannelse til kvinner. Kunnskap er som kjent makt, og Taliban tufter sit styresett på å nekte kunnskap.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå