Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har virkelig tatt feil feil vei i skoleveien. Jeg har gått 3 år på videregående tidligere, to år på Helse og Helsefagarbeider og så tok jeg et år på pågygg. Jeg strøk i matte når jeg gikk på påbygg og hadde svært mye fravær men jeg valgte ikke å kansellere året (noe jeg burde gjort). 

Jeg har altså lyst til å jobbe på sjøen, altså bli matros også videreutdanne meg som styrmann. For at dette skal kunne skje så må jeg ta 2 år på videregående på nytt. Så mitt spørsmål er om det er noen som vet om det er mulig å komme inn på videregående skole nå etter skolene har begynt ? Eller om det er mulig å ta  VG 1 TIP og VG 2 Maritimefag hos Privatist ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg forstår det har du ikke nødvendigvis rett til å gå over på ny linje når du ikke har fullført det du begynte på, men at det kan være mulig hvis det er ledig plass. Men dette kan være ukorrekt eller gammel info. Ta kontakt med inntakskontoret i fylket ditt for mer korrekt informasjon. (du kan feks søke opp info om dette på nett eller ta kontakt med en aktuell skole feks)

Skrevet

Du trenger ikke nødvendigvis å gå vg1 og 2 omigjen. Du kan jo starte direkte på lærlingtida. (Det kan hende du må ta noen fag som privatist) Da tjener du litt penger og slipper å gå vg1 sammen med 15/16åringer. 

Inntakskontoret vet bedre enn jeg gjør da, så spør dem ☺

Anonymkode: 0e1f1...7e4

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke nødvendigvis å gå vg1 og 2 omigjen. Du kan jo starte direkte på lærlingtida. (Det kan hende du må ta noen fag som privatist) Da tjener du litt penger og slipper å gå vg1 sammen med 15/16åringer. 

Inntakskontoret vet bedre enn jeg gjør da, så spør dem ☺

Anonymkode: 0e1f1...7e4

Hvorvidt dette lønner seg er jo et annet spørsmål. En jeg kjenner valgte feil retning på vgs, og bestemte seg etter å ha sluttet på vgs for å bli fisker. Han kontaktet opplæringskontoret, og fikk beskjed om at hvis det skal gå, må han være 5!!!! år på båt som lærling. Luselønn for blodslit i 5 år er ikke akkurat drømmescenarioet, men nå er jo livet på offshore en god del slappere enn på fiskeri, så kanskje det er levelig for enkelte :a034:

Anonymkode: 0ad54...2fa

Skrevet

Jeg er i et lignende scenario. Jeg fikk beskjed om å ringe skolene i begynnelsen av september og høre om de har ledig plass, noe som det slett ikke er særlig store sjanser for. Om det viser seg at de ikke har ledig plass noen steder står man uten plass, dessverre. Jeg vet ikke hvordan det er med lærlingeplass, men jeg ville uansett tatt kontakt med opplæringskontoret for å få mer informasjon om muligheter/veier videre.

Anonymkode: 5250b...d88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...