AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #1 Skrevet 22. august 2017 Forrige katten min ble påkjørt (Noe som var ganske grusomt) så jeg bestemte meg for å ha en innekatt denne gangen og tenkte det ville gå fint. Hun er blitt 6 måneder og veldig ivrig på å ut nå. Hun sitter å ser ut av vinduet og har begynt å mjaue litt ved ytterdøren for å ut. Jeg prøver så godt jeg kan for å aktivisere henne. Har kjøpt inn masse leker og klatrestativ, men det er ikke nok. Er jo begrenset på hvor mye hun kan jakte inne. Virker som hun bare kjeder seg Jeg får veldig dårlig samvittighet at jeg sperrer henne inne, men er så redd hun blir påkjørt Vet liksom ikke helt hva jeg bør gjøre. Skal jeg bare la henne få gå ut? Jeg jobber 50% forresten. Takk på forhånd Anonymkode: 4045f...ce7
LeilaS Skrevet 22. august 2017 #2 Skrevet 22. august 2017 Jeg synes du bør slippe katten ut. Ellers ender du opp med en ulykkelig katt som kjeder seg. Katter er jo rovdyr og må få lov til å ut å jakte ute. Er du redd for at katten skal bli påkjørt, så kan du kanskje gå med den i bånd, men da blir det jo begrenset på hvor mye hun kan få jakte ute. Bør du med en trafikkert vei? 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #3 Skrevet 22. august 2017 Sterilisert først, så slippe ut. Jeg tror de aller aller fleste puser har det best om de har mulighet til å gå ut. Min gamle herremann likte å ha muligheten til å være ute. Han var sjelden lenge ute og trivdes best i et fang, men om jeg hadde tatt fra han muligheten til å gå ut tror jeg han hadde kjedet seg ihjel. Anonymkode: a58c1...18f 3
Gjest Coolaid Skrevet 22. august 2017 #4 Skrevet 22. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forrige katten min ble påkjørt (Noe som var ganske grusomt) så jeg bestemte meg for å ha en innekatt denne gangen og tenkte det ville gå fint. Hun er blitt 6 måneder og veldig ivrig på å ut nå. Hun sitter å ser ut av vinduet og har begynt å mjaue litt ved ytterdøren for å ut. Jeg prøver så godt jeg kan for å aktivisere henne. Har kjøpt inn masse leker og klatrestativ, men det er ikke nok. Er jo begrenset på hvor mye hun kan jakte inne. Virker som hun bare kjeder seg Jeg får veldig dårlig samvittighet at jeg sperrer henne inne, men er så redd hun blir påkjørt Vet liksom ikke helt hva jeg bør gjøre. Skal jeg bare la henne få gå ut? Jeg jobber 50% forresten. Takk på forhånd Anonymkode: 4045f...ce7 Du skal selvfølgelig ikke ha "innekatt". Det er dyreplageri og dekker kun dine behov og ikke kattens. Du har helt rett, katten din kjeder seg, og blir deprimert av det. Du kan fint la katten din gå ut og være en lykkelig katt.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #6 Skrevet 22. august 2017 Så lenge katten er vaksinert, chippet og kastrert mener jeg katten bør få bestemme selv. Jeg ha to nå. Min tanke var å ha begge som innekatter eller begge som kombo. Tok ikke lang tid før jeg innså at den ene må være ute store deler av døgnet for å trives, mens den andre max kan strekke seg til å sitte i døråpningen. Om jeg skulle tvinge den redde ut, eller engibomba til å være inne hadde jeg ikke drevet forsvarlig kattehold i mine øyne. Vi kan ikke forsikre oss mot ulikker, men vi står i hvertfall ansvarlig for at vi lar kattene leve ulykkelig. Anonymkode: 04fbe...578 4
Tvist Skrevet 22. august 2017 #7 Skrevet 22. august 2017 Synes hun uansett er litt for ung til å slippes ut alene. Vær ute sammen med henne, eller gå med henne i bånd en god stund. Og som sagt, pus må selvsagt være kastrert, chippet og vaksinert først. Anbefaler også katteluke på det varmeste, så pus kan komme seg inn raskt om hun er i trøbbel. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #8 Skrevet 22. august 2017 Den er uansett for liten til å være ute alene enda. Skal du slippe den ut må den være kastrert og chippet. Eller så får du skaffe en katt til slik at den slipper å være alene. Anonymkode: a60fb...44d 5
Blod Skrevet 22. august 2017 #9 Skrevet 22. august 2017 Tenk på katten. Tror du hen vil ha et liv inne og dø av alderdom, eller et liv ute med risikoen om å bli påkjørt? ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #10 Skrevet 22. august 2017 Katten min 1 år gammel er ute som er ute om natten og inne på dagen for å sove, om natten er det "mye mer aktivitet" i dyrelivet. Jeg hadde min katt som innekatt til den var rundet 7 mnd og allerede før da har den vært ute med meg i bånd for å bli vant til å være utenfor, han elsker nå å være ute. Katten fikk noen rare vaner hos meg når den var innekatt, som f.eks den la seg ned på gulvet slik at den kunne åpne kjøkkenlistene på gulvet sånn at den kunne gå under kjøkkenbenken. Og på grunn av det så måtte jeg ha katten på badet med mat og do, og der var den om natten i rundt 7-8 timer mens jeg sov og når jeg var bortreist, noe som jeg ofte var så var han kun i gangen og soverommet. Jeg ser jo nå at når jeg er mer hjemme med katten og lar den gå ut så har han sluttet med å åpne listene til kjøkkenet, leke med gulvteppet og løpe rundt som en gal. Han kommer inn rolig og spiser godt til han går ut igjen . Så mitt råd til deg er å bare la katten gå ut, det er farer over alt og du kan ikke skjerme katten helt uansett for det er egentlig villdyr som før i tiden var gårdskatt og rotte jegere slik at de kunne stoppe svartedauen. Anonymkode: 0f518...80c 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #11 Skrevet 22. august 2017 Du slipper den så klart ut etter du har vært med den hos dyrlegen. Det er ikke annet enn dårlig gjort å sperre den inne og ikke la hun få muligheten til å være ute. Katter kan bli påkjørt, men det er en risiko man må ta. Noen katter trives best ute mens noen trives bedre inne, men de må uansett ha muligheten til å gå ut hvis de vil. Anonymkode: 5f59e...9de
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #12 Skrevet 22. august 2017 22 minutter siden, Tvist skrev: Synes hun uansett er litt for ung til å slippes ut alene. Vær ute sammen med henne, eller gå med henne i bånd en god stund. Og som sagt, pus må selvsagt være kastrert, chippet og vaksinert først. Anbefaler også katteluke på det varmeste, så pus kan komme seg inn raskt om hun er i trøbbel. Faktisk, 6-8 måneder er en helt normal alder for en katt å bli sluppet ut, de utvikler sansene hele tiden og uten å ha vært ute i ung alder så vil det jo ta ekstra lang tid å utvikle sansene så du hindrer jo bare utviklingen med å vente så lenge, er smartere en man tror! Anonymkode: 0f518...80c
Tvist Skrevet 22. august 2017 #13 Skrevet 22. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Faktisk, 6-8 måneder er en helt normal alder for en katt å bli sluppet ut, de utvikler sansene hele tiden og uten å ha vært ute i ung alder så vil det jo ta ekstra lang tid å utvikle sansene så du hindrer jo bare utviklingen med å vente så lenge, er smartere en man tror! Anonymkode: 0f518...80c De er jo ganske normalt at katter roter seg bort også, ikke alt som er normalt er bra. Men som sagt, om man er ute sammen med katten er det ikke noe problem. Katter i den alderen følger gjerne etter fremmede, eller andre katter/dyr uten å passe på hvor de går. Fort for at de roter seg bort, eller løper over veien uten å se seg for. De kan også lett bli jaget av rovfugler eller andre katter. 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #14 Skrevet 22. august 2017 Tusen takk for hyggelige svar Jeg må vente litt med å ta hun med til dyrlegen (har ikke råd nå) men tar hun med så fort jeg får lønning igjen. Jeg tror også hun har best med å kunne være utekatt. Hun må bare vente litt til Ts Anonymkode: 4045f...ce7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #15 Skrevet 22. august 2017 Du bør ordne en luftegård til henne, evt gå tur i bånd, og skaff en katt til. Innekatter bør ikke være bare en, de har selskap i hverandre og leker og herjer så de sliter ut hverandre. Jeg ville aldri ha sluppet ut en katt dersom katter blir påkjørt der.. men det er meg da. Anonymkode: c7683...6a5 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #16 Skrevet 22. august 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør ordne en luftegård til henne, evt gå tur i bånd, og skaff en katt til. Innekatter bør ikke være bare en, de har selskap i hverandre og leker og herjer så de sliter ut hverandre. Jeg ville aldri ha sluppet ut en katt dersom katter blir påkjørt der.. men det er meg da. Anonymkode: c7683...6a5 Hvordan skal jeg ordne en luftegård? Har ikke hage eller særlig til utplass. Skjønte ikke helt hva du mente. Anonymkode: 4045f...ce7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #17 Skrevet 22. august 2017 Vi har en katt som går inn og ut som han vil. Vi er redde for at han skal bli påkjørt, men har tenkt som så at det er bedre at han lever "drømmelivet" med den risikoen det innebærer, enn å leve et liv fanget i huset uten risko. Han er lykkelig og det er det som teller Så får vi eierne bare være konstant bekymretAnonymkode: a39b7...53c 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #18 Skrevet 22. august 2017 49 minutter siden, Tvist skrev: De er jo ganske normalt at katter roter seg bort også, ikke alt som er normalt er bra. Men som sagt, om man er ute sammen med katten er det ikke noe problem. Katter i den alderen følger gjerne etter fremmede, eller andre katter/dyr uten å passe på hvor de går. Fort for at de roter seg bort, eller løper over veien uten å se seg for. De kan også lett bli jaget av rovfugler eller andre katter. Og du tror ikke voksne katter roter seg bort? Anonymkode: 0f518...80c
Tvist Skrevet 22. august 2017 #19 Skrevet 22. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og du tror ikke voksne katter roter seg bort? Anonymkode: 0f518...80c Jo, det skjer selvsagt. Men sannsynligheten for at ungkatter roter seg bort og ikke finner hjem igjen er høyere, fordi de ganske enkelt er utrente og ikke passer så godt på hvor de går. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #20 Skrevet 22. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal jeg ordne en luftegård? Har ikke hage eller særlig til utplass. Skjønte ikke helt hva du mente. Anonymkode: 4045f...ce7 Jeg leide først en leilighet i en enebolig, da ordnet jeg luftegård rett utenfor stua. Nå bor jeg i blokk, så da har jeg nettet inn balkongen her så han kan sitte ute og følge med på alt som skjer og nyte sola Katten kjedet seg veldig før nr 2 kom, da var det lek og kos og moro hele dagen, så sove rett ut i timesvis før det er på'n igjen. Innekatt som er alene er like mye jobb som en hund, bør gå tur, trene, leke etc slik at katten får stimulien den trenger. Alternativet er å ha to katter som leker og sliter ut hverandre, og har godt selskap i hverandre. Anonymkode: c7683...6a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå