Gå til innhold

Så ble det litt vanskelig på skolen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vi bor er vi nå i fjerde uka siden SFO startet opp. Første uka gikk fint, hun kjente nesten ingen da hun startet opp, men ble raskt kjent med flere som hun fortalte om etter jeg hentet henne. Virket glad og spent og den ene dagen jeg hentet henne ville hun ikke hjem engang. Men så endret det seg. Fra bhg var det også ei jente som skulle begynne i samme klasse. Mitt barn og denne jenta har gått i samme bhg og lekt litt på fritiden da vi bor ikke langt fra hverandre. Den andre jenta har til tider ufin oppførsel og kan være overlegen og stenge mitt barn ute av leken. Det er også flere ting jeg ikke synes noe om ved denne jenta (er veldig klar over at mitt barn også har sine sider).

Og nå går de altså i samme klasse. Mitt barn er veldig opptatt av å ville leke med denne andre jenta. Så første uka på SFO gikk det kjempefint for mitt barn, da var ikke henne andre der. Men så...andre uka startet hun andre opp. Mitt barn helt i hundre for at henne andre kom på SFO. Hadde såå lyst til å leke med henne. Men det første denne andre jenta gjorde var å spørre etter ett annet barn. Og ville ikke leke med mitt barn. Kikka ikke på henne engang. Og jenta mi helt knust. Og sånn har det mer eller mindre fortsatt. Mitt barn vil veldig gjerne leke med henne andre jenta, men henne andre styrer og bestemmer veldig, og så vil hun leke og så vil hun ikke leke. Jenta mi blir så utrolig skuffet at ikke hennes glede blir respondert og gjengjeldt. Er nesten så jenta mitt bare får lov å leke med henne andre på nåde. Fra å være en glad jente som gledet seg, så er hun nå så dypt såret at hun gråter og vil ikke dra  på skole eller SFO. Senest idag da jeg stod sammen med henne i skolegården så kom henne andre, sammen med to andre som også mitt barn kjenner litt fra tidligere, vi sa hei, og henne andre jenta sa ikke hei, gikk bare forbi litt overlegent. De andre to sa hei. Og jenta mi så lei seg. Etter en stund så traff vi på de igjen og jeg spurte jenta mi om jeg skulle spørre for henne om å leke. Da henvendte jeg meg med navn, og spurte om hun ville leke med da jenta mi. Da ble vi møtt med stillhet og ikke blidt fjes, og så kom det tørt...ok. Da gikk jenta mi derfra og gråt, mamma der ser du hun vil ikke leke med deg. Og sånn holder det på.

Jeg vet at man kan ikke forvente at alle vil leke med alle. Og det er kanskje ikke ment at man er venn med alle i klassen. Mitt barn føler seg nok ekstra knyttet til henne jenta da det er henne hun kjenner best fra bhg. Jeg vet også at de er bare 6 år, og at sånn venninnegreier kan holde på til vi blir steingamle. Jeg har snakket med datteren min om at jeg skjønner at det er veldig leit at henne andre ikke vil leke med henne, at vi ikke kan bestemme hvem andre skal leke med, og at det er fint å ha flere venner. Er flere jenter som spør om mitt barn vil leke, men da sier hun nei, fordi hun vil leke med henne andre. Det er så sårt å se på at hun gang på gang blir såret, for plutselig er hun bra nok å leke med, som jo er med på å opprettholde håpet for henne ved de neste utestengelsene. Hun er så opphengt i henne andre jenta. Og dette føler jeg nå ødelegger endel. Prøver å få henne til å se positivt på de andre jentene som vil leke. Jeg er nesten sikker på at hadde ikke henne andre jenta vært der så hadde mitt barn vært mer åpnet til de andre jentene i klassen. Hun andre jenta får bare være som hun er, vi kan ikke forandre henne, men vi kan forandre hvordan vi forholder oss til henne. Men hvordan få et barn til å skjønne at det vil være veldig lurt å finne andre venner. At får man ikke innpass hos en person, "ikke bank på mer, gå videre". Er det noen med tilsvarende erfaring eller andre gode råd. 

Anonymkode: 65eb5...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HUN andre, ikke henne andre! Øynene mine blør etter denne teksten.

Hva med å invitere andre jenter fra klassen hjem for å leke en ettermiddag? Eller melde henne på fritidsaktiviteter der andre går for å bli bedre kjent? Ellers så må du nok bare ta samtalen om at det er lurt å bli venner med de som vil være med deg, fremfor å løpe etter de som helst vil være med andre. Vedvarer det så kan du jo ta opp med læreren at det allerede er knuffing blandt jentene i klassen, og få ham/henne til å ta grep så alle blir inkludert. 

Anonymkode: 58b29...a90

• Liker 8
Skrevet

HENNE!! Hun! Det heter hun. 

Anbefaler deg å ta grep med en gang. Snakk med lærer og ansatte på SFO. Ikke vent,når det er så vanskelig for jenta di.

Snakk mye om de andre jentene i klassen,oppfordre henne til å leke med dem. Be med andre barn hjem. Støtt datteren din,vennskap er viktig!

Hilsen mor til fire jenter. 

Anonymkode: 9698b...b6b

• Liker 1
Skrevet

Hvordan tror du de andre jenter føler seg når din jente sier nei når de spørre om hun vil leke med de?

Jenter er djevler dessverre. Hatet de fleste av de når jeg var ung og ble mest med gutter. 

Dessverre går ike noen jenter bra sammen. Du må nesten prøve å få dattteren din til å forstå at hun har andre hun kan leke med. 

Anonymkode: dc342...ce6

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HENNE!! Hun! Det heter hun. 

Anbefaler deg å ta grep med en gang. Snakk med lærer og ansatte på SFO. Ikke vent,når det er så vanskelig for jenta di.

Snakk mye om de andre jentene i klassen,oppfordre henne til å leke med dem. Be med andre barn hjem. Støtt datteren din,vennskap er viktig!

Hilsen mor til fire jenter. 

Anonymkode: 9698b...b6b

Må sitere denne!

Det er viktig og ta grep med en gang, så det ikke utvikler seg til skikkelig mobbing! Snakk med lærer og sfo ansatte med en gang!

Så ville jeg, som anonym her også skriver, invitert andre barn med hjem og jobbet aktivt for at hun skal få seg andre venner!

• Liker 1
Skrevet

Du bør snakke med jenta di og oppfordre henne til å bli bedre kjent med andre jenter i klassen. De vil jo tydeligvis leke med henne da de ofte spør men blir avvist av datteren din. Hun bør slutte å mase på den jenta hun kjenner fra før, bare overse henne. Men ikke vær avvisende hvis den andre jenta tar kontakt.

Det som dette kan ende med er at datteren din blir en outsider og veldig alene. Hun andre jenta fra barnehagen vil ikke være sammen med jenta di, og når jenta di hele tiden avviser de andre jentene så vil de tilslutt slutte å spørre henne om hun vil leke, og de vil knytte tette bånd til andre jenter.

Anonymkode: ae885...c14

• Liker 2
Skrevet

Jenter i denne alderen er veldig hektet på venninnene sine, MEN samtidig er det lett for dem å bli hektet på en ny venninne hvis du legger forholdene til rette for det.

Skolestart krever en god del av foreldrene. Jenta mi hadde ingen fra barnehagen som hun kjente da hun startet skolen. Den eneste hun kjente litt, var en jente i nabolaget som var en skikkelig manipulator, og som skviset ut jenta mi når de var tre som lekte sammen, etter å ha være sååå elskverdig med henne da de var to som lekte.

Jeg jobbet aktivt med å legge til rette for nye vennskap for min datter da hun startet. Fikk tak i klasselista, og spurte jenta mi om hvordan jentene som bodde i nabolaget vårt var. De fleste var "off limits" - hun er med i den og den gjengen, hun er bestevenninne med den og den, og de går hånd i hånd i skolegården etc. Så var det et par-tre andre outsidere i klassen. Disse peilet jeg meg inn på, hørte med foreldrene om hun hadde lyst til å bli med hjem etter skolen osv. Hør med mor til en annen jente om hun og datteren har lyst til å bli med på kino/i svømmebasseng/komme på kake en ettermiddag el.l.

Det jeg erfarte, er at man må handle raskt. I løpet av det første halve året var alle vennskapsbåndene blant jentene lagt. Det er "umulig" å gå over fra en gjeng til en annen, og fremdeles kan ikke min datter leke med de fleste jentene der pga at de har andre venner. Når hennes venninner er borte fra SFO, blir hun sittende helt alene og tegne, for det går ikke an å bli med andre å leke.

Tror gutter har det mye enklere......

Anonymkode: 17ca6...117

Skrevet

Ta en prat med kontaktlæreren slik at hun er klar over det, og så gir du det et par uker så skal jeg love deg at jenta di helt sikkert har flere nye venninner. På skolen vår har de i alle fall stort fokus på at alle skal bli kjent med alle, og ofte bryter de bevisst opp "klikker" for å gi barna mulighet til å bli kjent med andre. Men dette er lærerene, SFO er helt elendig...

Er ellers enig i at du kan gjøre mye for å hjelpe ved å invitere hjem til dere også.

Anonymkode: a9987...ebd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...