Gå til innhold

Når får dine barn gå hjem selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2. klassing og en 4. klassing. 

2. klassingen får ikke gå hjem selv ennå - men får gå hjem selv dersom 4. klassingen kan følge henne hjem. 
4. klassingen begynte så vidt å gå hjem selv i 3. på våren.

Jeg syns det er greit de er to. Eldste har en telefon med seg (minste nekter - helt ok det) - og ringer hvis det er noe, pluss ringer når de går fra skolen og når de har kommet frem dersom vi ikke er hjemme. Jeg jobber 50 % - så er hjemme noen av dagene de går hjem selv, andre ganger sender jeg med de penger, så stikker de innom nærbutikken på veien og kjøper seg f.eks. sjokomelk eller lignende, og er hjemme kanskje et par timer før jeg kommer hjem. Da ser de som oftest tv til jeg kommer. Helt ok det. Så lager jeg middag når jeg kommer hjem, vi gjør lekser sammen og drar på evnt. trening. 

Hvordan er det med dere?

Skoleveien her er kanskje 10-15 minutter å gå i normalt tempo, men de tar seg gooood tid. Mye å se på veien :)

Anonymkode: b8dc8...87f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gått hjem siden 1 klasse...

Anonymkode: 20d8b...87e

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en førsteklassing, han har gått hjem alene siden 2. uka på SFO. Men skoleveien er på ca 500 meter da. Og jeg er hjemme når han kommer hjem. Kunne fint ha hentet ham, men han synes det er stas å gå selv. ;)

Anonymkode: 31e39...bf4

Skrevet

Min jente har gått til og fra skole selv siden 1 klasse. Men vi har kort vei, typ 5 minutter å gå. 

Anonymkode: 747ec...6eb

Skrevet

Vi har litt lenger skolevei da - og ingen fortau - må gå over veien et par plasser og. Så litt derfor også  - må kunne trafikkreglene og ha utviklet et viss sidesyn :) Unger i den alderen blir jo så lett distrahert.

Anonymkode: b8dc8...87f

Skrevet

Hun begynnte å gå til skolen selv etter 2 uker i 1.klasse! Fra nyttår begynnte hun i tilegg å gå hjem selv 3 dager i uken. Hun kunne gått hjem selv hver dag egentlig, men vi liker å hente henne ett par ganger i uka, for å få litt info om hva som skjer, og passe på skiftetøy o.l.

Jeg synes det er viktig at barna går til skolen. De trenger den mosjonen, og ikke minst den tilliten,

Anonymkode: 56f56...33e

• Liker 3
Skrevet

Vi har tre minutter og gå til skolen. Hun har gått selv siden etter jul i første klasse, men da har jeg vært hjemme når hun kommer hjem. Begynte å være litt alene i begynnelsen av 3. klasse.

Skrevet

Har gått hjem alene siden 1 klasse, men så bor vi bare et steinkast fra skolen.

Anonymkode: 236b2...cf5

Skrevet

Min tredjeklassing begynte å gå hjem selv på våren i første klasse. Og sykle til skolen i løpet av våren i andre klasse.

Grei skolevei, 7-10 min å gå i normalt tempo, men må krysse veien i et litt dumt kryss, Men er lav fartsgrense og lite trafikk, selv om enkelte kjører litt fortere enn de skal og en del øst-europeere(som jobber like ved) som ikke alltid tar hensyn til fotgjengerfeltet. Men jeg har innprentet dette i ungene så de går ikke over før de ser at trafikken stopper.

Har en som begynte i første klasse nå og hun vil veldig gjerne sykle sammen med broren til skolen, men der holder jeg litt igjen enda.

Anonymkode: 55ca8...f1a

Skrevet

Det er jo veldig avhengig av både skoleveien og modenheten til barnet. Vi har en ganske trafikkert skolevei, så selv om det er tydelig fortau og de kun må krysse veien en gang så er det viktig å kunne stole på at de klarer å forholde seg til trafikkregler. Eldste begynte vel å gå hjem selv på våren i 3. klasse, mellomste på høsten i 3. klasse. (men dette hadde også med SFO å gjøre, at de kunne være alene hjemme en liten stund) Skoleveien er ca 1 km, og de går sammen med venner. Har en som startet i 2. klasse nå, han får ikke gå hjem uten følge med voksen/storebror på en god stund ennå (men de store sykler, så de gidder normalt ikke gå med han uansett... Kun hvis de må.) Sykling er ikke aktuelt før de tar sykkelprøven på våren i 4. klasse. Har sett altfor mange nestenulykker med unger på sykkel, tror veldig mange foreldre overvurderer barnas evne til å oppfatte trafikken når de selv er i fart.

Anonymkode: efa8b...f26

Skrevet

Min jente begynte å gå hjem alene på slutten av 2. klasse, men vi hadde latt henne gå hjem før dette hvis hun hadde villet. Skoleveien er på ca 10 minutter langs en trafikkert vei, dog ikke av den verste trafikken.

Skrevet

Mine barn gikk selv fra 8-9-årsalderen. Unntaket var ene barnet som var veldig umoden og vimsete, han måtte ha følge av oss eller søsken fram til han var 10. 

De kjører buss (vanlig bybuss i Oslo) til skolen og har godt med trafikk på begge sider, så å sende en førsteklassing alene hadde vært uaktuelt. Men kunne godt gjort det hvis barnet var klar for det og vi ikke hadde bodd så kjelkete til.

Anonymkode: f508a...1f3

Skrevet

Her har alle gått hjem senest etter jul i 1.klasse, men noen tidligere enn det...

Å komme hjem til tomt hus startet vel tidlig høst i 2.klasse (men da var det snakk om en halvtime eller noe sånt).

Det tar 10-15 minutter å gå, alt fra trafikkert vei til vanlig boligstrøk med 30-sone.

• Liker 1
Skrevet

Min førsteklassing gikk alene hjem første skoledag. Etter eget ønske altså, og ikke alene-alene. De var to stk i klassen som gikk. Vi har trygg skolevei, ca 5-7 minutt i vanlig tempo (en halvtime i 6-åringstempo :fnise: ), og jeg spionerte på dem den første dagen. :sjenert: Hun er forøvrig moden og selvstendig, så jeg var bare litt nervøs første dagen.

Vi har vært hjemme når hun kommer hjem alle dagene, men skal begynne å øve på at hun kanskje må være alene et lite kvarter. Det tar vi når hun selv er klar for det.

• Liker 1
Skrevet

Datteren vår begynte å gå alene hjem i slutten av 1. klasse, veien er såpass trygg at hun også har fått lov til å sykle. Det er ca 1 km med gangvei hele veien. Jeg møter henne enten på veien, eller vi er hjemme og ser etter henne fra vinduet. Det er en vei hun må krysse som kan være litt skummel da håndtverkere kommer fort der, men vi har terpet mye på det å gå av sykkelen og se seg for. Vi har også spionert noen ganger, så vi vet at hun gjør det.

Å dra hjem til tomt hus er litt tidlig enda (hun begynte i 2. nå) synes jeg, vi får se når vi begynner med det.

Anonymkode: cb9b4...4cb

Skrevet

Skjønner at det er andre tider nå.

Gikk hjem fom første klasse, og tok medlillebror fra barnehagen samtidig. Tok bussen med han, og gikk de siste 15 min. Måtte krysse veien, men det var jeg opplært til hvordan manskulle gjøre fra før skolen begynte. 

Anonymkode: c0e1d...f61

• Liker 2
Skrevet

Her begynte de å gå hjem høsten i 3 klasse, og sluttet på SFO etter jul. Hente at storebror tok med lillesøster hjem. Han kunne også hente fra bhg det er litt over 2 mnd mellom, men 3 klassetrinn. Men er bare 503-5 min å gå fra bhg

jeg har som oftest vært hjemme når de har kommet hjem.

Det er ganske lang skolevei og bare oppoverbakker hjem.

Anonymkode: df007...bdf

Skrevet

Eldstemann begynte å gå hjem litt alene i slutten av tredje klasse. Lillebror i første klasse får lov å gå hjem sammen med storebror i fjerde, men ikke alene. Det tar 20 min å gå hjem langs trafikkert vei (evt kan de velge en vei med lavere fartsgrense, men uten fortau) som de også må krysse. 

Skrevet

Eldstemann tok bussen selv til skolen fra 2.klasse (gikk på skole på andre side av byen), minstemann gikk alene til og fra fra 4.klasse.

Skrevet

Ungen gikk hjem selv fra første klasse.

Anonymkode: 31514...34e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...