Gå til innhold

Drikker alkohol hver dag i perioder = periodedranker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en ung person som drikker alkohol hver dag i perioder. Kan i perioder på 1-2 uker holde meg helt borte fra det, men begynner da sterkt å føle trangen og får lyst på. Når jeg først er i gang kan jeg drikke nesten ustoppelig, hverfall 8-9 enheter på en kveld. Høres kanskje ikke så mye ut i og med at det går over en del timer, men tar jeg først noen pils en dag kan du banne på jeg er i gang og drikker hver kveld rundt 8-9 enheter. Drikker like gjerne alene som med andre. For å få sove. Er nok ingen som vet hvor ofte jeg egentlig drikker men aldri fått høre når jeg er ute med andre at jeg drikker spesielt mye, men jeg er av de som kan drikke mye uten å bli spesielt full i hodet, mest i kroppen. Bor hos mamma og skal begynne å pante flaskene boksene mine selv er litt flau over at hun ser hvor mye det faktisk går ned på kveldstid alene og vil helst unngå noen kommentarer fra henne på det. Aner ikke hva som fikk meg til å skrive dette her men er vel antagelig begynt å lure litt på om det kanskje er litt mye. Hva syns dere? 

Anonymkode: 6910d...c09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er for mye. 

Anonymkode: 33891...977

Skrevet

Du er ikke "bare" periodedranker hvis du drikker så mye som det der. Du høres rett og slett ut som om du har et alvorlig alkoholproblem.

Anonymkode: bd1ad...6ba

Skrevet

Gå til lege. Nå. Ingen andre enn legen kan sette en diagnose, og folk har forskjellig toleranse til å utvikle et alkoholproblem, men det er ikke usannsynlig at du hvertfall er på vei til å utvikle et. 8-9 enheter på en kveld er mye, det er det jeg karakteriserer som å gå på "fylla" de få gangene jeg gjør det. Så mange enheter hver dag i lengre perioder er slett ikke bra, drikker du f. eks. 8 enheter hver dag i "bare" en uke i strekk, så tilsvarer det 56 alkoholenheter den uka, noe som er mye mer enn antallet enheter som regnes som skadelig over tid. (Den grensa er vel på ca 20 enheter så vidt jeg husker. Du drikker med andre ord nesten tre ganger så mye som grensa i løpet av en uke der du drikker 8 enheter hver dag). 

At du skriver du opplever sug mot alkohol de periodene du ikke drikker og at du også drikker for å få sove styrker mistanke om at du er på vei til å utvikle et alkoholproblem. Gå derfor til lege. 

Anonymkode: 516c7...b15

Gjest Coolaid
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er en ung person som drikker alkohol hver dag i perioder. Kan i perioder på 1-2 uker holde meg helt borte fra det, men begynner da sterkt å føle trangen og får lyst på. Når jeg først er i gang kan jeg drikke nesten ustoppelig, hverfall 8-9 enheter på en kveld. Høres kanskje ikke så mye ut i og med at det går over en del timer, men tar jeg først noen pils en dag kan du banne på jeg er i gang og drikker hver kveld rundt 8-9 enheter. Drikker like gjerne alene som med andre. For å få sove. Er nok ingen som vet hvor ofte jeg egentlig drikker men aldri fått høre når jeg er ute med andre at jeg drikker spesielt mye, men jeg er av de som kan drikke mye uten å bli spesielt full i hodet, mest i kroppen. Bor hos mamma og skal begynne å pante flaskene boksene mine selv er litt flau over at hun ser hvor mye det faktisk går ned på kveldstid alene og vil helst unngå noen kommentarer fra henne på det. Aner ikke hva som fikk meg til å skrive dette her men er vel antagelig begynt å lure litt på om det kanskje er litt mye. Hva syns dere? 

Anonymkode: 6910d...c09

For meg virker det som om du har et alkoholproblem. Det er flott at du stiller spørsmål til alkoholforbruket du har. Snakk med fastlegen din så får du god hjelp til å slutte, det virker som om du har en avhengighet. 

Hvordan er livet ditt ellers? Hva gjør du på, skole/jobb/fritid/venner/interesser osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...