Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har konsentrasjonsproblemer. Lesesal er vanskelig, fordi jeg har problemer med å lese/tenke når folk bråker i bakgrunnen. Ved total stillhet kommer mine egne tanker og plager meg. Kan ikke høre på musikk fordi jeg blir så opphengt i musikken. Hjemme finner jeg alltid andre ting å gjøre, irriterer meg over oppvasken, burde vasket klær osv. HJELP!

Anonymkode: 3c6ee...f89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv klassisk musikk. Det er avslappende og ikke så mange ord/rytmer å henge seg opp i.

• Liker 4
Skrevet

Finn et studie som er PRAKTISK så du slipper lese når du ikke passer til det.

Anonymkode: 658e6...c30

• Liker 2
Skrevet

Les høyt? Diskuter med deg selv? Se på faglige videoer? Øv på flashcards, quiz, eksamener eller annet som krever litt mer aktiv deltakelse? 

Anonymkode: 286e1...eb6

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finn et studie som er PRAKTISK så du slipper lese når du ikke passer til det.

Så du mener man skal gi opp bare fordi man møter på noe som er utfordrende? Det var da en fin innstilling. 

• Liker 4
Skrevet

Kollokvie er også noe mange får mye ut av. 

• Liker 1
Skrevet

Sett på klassisk musikk og gammel barokk musikk. Klinisk bevist å øke konsentrasjon blant studenter.

• Liker 1
Skrevet

Klassisk musikk er nok en god ide, ellers kan du prøve musikk uten tekst. Jeg klarer bare å lese med musikk i bakgrunnen hvis det er uten tekst. Teksten distraherer meg bare. Når jeg leste til min eksamen hørte jeg mye på sånne videoer på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=1fRjwBtVNEs&ab_channel=PandoraJourney
Og det fungerte iallefall, for jeg fikk 6 på eksamen min. :) 

Kanskje kan du også prøve meditasjonsmusikk og mantraer. Det fungerer som en slags "filler". Tetter igjen for egne tanker, men ikke høyt og oppmerksomhetskrevende nok til å distrahere. På Youtube finnes det masse, f.eks. dette:
https://www.youtube.com/watch?v=6xUaKdni-j4&ab_channel=MeditationandHealing

Anonymkode: e87b3...253

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener man skal gi opp bare fordi man møter på noe som er utfordrende? Det var da en fin innstilling. 

Gi opp? Nei. Men være realistisk å ikke ta opp masse lån som kan være fåfengt da studie faktisk henger sammen med jobben man havner i etterpå! Klarer man ikke lese, liker man ikke studiet godt nok eller passer ikke til faget og da er det store sjanser for at yrkeslivet som følger studiet vil gi det samme problemet. Man gir da ikke opp med å velge praktiske fag der en ikke trenger lese så mye om en ikke passer til å lese. Det går faktisk an å trives! med studiene så det ikke føles som et problem eller et ork om man faktisk velger etter hva man liker å gjøre og hvordan man fungerer. 

• Liker 2
Skrevet

1) Du må få gjort noe med problemet tidlig hvis ikke så ryker fort studie. 

2) Selv er jeg dårlig på lesing, men får ting til om jeg gjør oppgaver. Da svirrer tankene mine mindre rundt og jeg tenker på problemet. 

Anonymkode: 498f3...f69

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi opp? Nei. Men være realistisk å ikke ta opp masse lån som kan være fåfengt da studie faktisk henger sammen med jobben man havner i etterpå! Klarer man ikke lese, liker man ikke studiet godt nok eller passer ikke til faget og da er det store sjanser for at yrkeslivet som følger studiet vil gi det samme problemet. Man gir da ikke opp med å velge praktiske fag der en ikke trenger lese så mye om en ikke passer til å lese. Det går faktisk an å trives! med studiene så det ikke føles som et problem eller et ork om man faktisk velger etter hva man liker å gjøre og hvordan man fungerer. 

Men det du oppfordrer til er jo å gi opp før man har prøvd noe særlig. Semesteret har jo nettopp startet. 

Og nei, arbeidsliv er noe helt annet enn studier. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bruker noisily og white noise/bakgrunnslyd sammen med pomodoroteknikk dvs timer med pauser.

Hvor lang timer varierer med dagsform og stoff. Én av fordelene er at jeg får tenkt igjennom stoffet i pausene når jeg gjør noe helt annet.

Endret av Cavia
  • Liker 2
Skrevet

Kjøp/stream bakgrunnslyder som bølgeskvulp eller skogslyder. Ingentign å følge med på, bare noe som ligger i bakgrunnen.

Anonymkode: 7d644...899

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har konsentrasjonsproblemer. Lesesal er vanskelig, fordi jeg har problemer med å lese/tenke når folk bråker i bakgrunnen. Ved total stillhet kommer mine egne tanker og plager meg. Kan ikke høre på musikk fordi jeg blir så opphengt i musikken. Hjemme finner jeg alltid andre ting å gjøre, irriterer meg over oppvasken, burde vasket klær osv. HJELP!

Anonymkode: 3c6ee...f89

Jeg har det også litt sånn , så jeg trives best på en rolig café litt unna andre folk, der det er rolig bakgrunnsmusikk og ikke for mye støy. Det er den beste mellomtingen jeg har funnet, selv om det ikke er så forutsigbart om det går. Men om du har studie du kan gjøre oppgaver i (enten de er gitt til dere eller bare står i boka feks) ville jeg ignorert lesinga og heller løst oppgaver samt diskutert pensum med noen 

Skrevet

Jeg brukte Eros Ramazotti som lesemusikk! 
Rask nok til at det ikke blir søvnig, ikke dansemusikk, ikke forståelig/forstyrrende tekster! 

Gjest JesusElskerAlle
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klassisk musikk er nok en god ide, ellers kan du prøve musikk uten tekst. Jeg klarer bare å lese med musikk i bakgrunnen hvis det er uten tekst. Teksten distraherer meg bare. Når jeg leste til min eksamen hørte jeg mye på sånne videoer på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=1fRjwBtVNEs&ab_channel=PandoraJourney
Og det fungerte iallefall, for jeg fikk 6 på eksamen min. :) 

Kanskje kan du også prøve meditasjonsmusikk og mantraer. Det fungerer som en slags "filler". Tetter igjen for egne tanker, men ikke høyt og oppmerksomhetskrevende nok til å distrahere. På Youtube finnes det masse, f.eks. dette:
https://www.youtube.com/watch?v=6xUaKdni-j4&ab_channel=MeditationandHealing

Anonymkode: e87b3...253

Huff, det er farlig å begynne å meditere med mantraer. Kjenner ei som gjorde det. Tilslutt vasket huset seg av seg selv, hun fikk angst og følte at det var ting inni huset hennes. Hun følte seg fanget, helt frem til hun ble satt fri av Jesus. "Aldri mer med den meditasjonen", sa hun. Den skulle gi henne ro, men ga henne nesten flere plager enn det hun hadde hatt noen gang. 

Skrevet

Du kan google temaet du skal lese om. Se youtube videoer lm temaet. Bruke boka som utgangspunkt. Kanskje kan det hjelpe å lese på en annen måte. Du kan ha som mål å lage dine egne spørsmål du skal svare på. Det forutsetter at du leser boka, men blir litt annet enn å bare lese. 

Bruke hendene til noe kanskje? Lage tankekart med farger eller tegne noe du forbinder med temaet, evt tegne forklaringen på et ord så du husker betydningen osv. 5

Vet ikke om dette kan hjelpe på konsentrasjonen, men det hjalp meg litt da det ble morsommere og fikk fikle med noe. Å tegne betydninger, i mitt tilfelle sykdommer og symptomer ble gøy og jeg husket det faktisk etterpå! Dessuten laget jeg et par dikt på rim for å huske. Det høres sikkert teit ut, men det funket både for å huske det jeg har lest og på konsentrasjonen. 

Mange måter å lese på. 

Anonymkode: bd69d...101

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere burde absolutt "gi opp" høyere utdanning og finne seg noe annet å gjøre. Universitetene er proppfulle av under middels intelligente individer som tror at det er nødvendig med en bachelor, selv om de ender opp med D i snitt og åpenbart ikke har noe på studiet å gjøre. 

Anonymkode: d3161...d2c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flere burde absolutt "gi opp" høyere utdanning og finne seg noe annet å gjøre. Universitetene er proppfulle av under middels intelligente individer som tror at det er nødvendig med en bachelor, selv om de ender opp med D i snitt og åpenbart ikke har noe på studiet å gjøre. 

Anonymkode: d3161...d2c

Hvorfor holder det ikke med en D? Ut fra din egen tankegang høres du ekstremt uinteligent ut. Du fikk vel ut fra din logikk F du da. 

Anonymkode: bd69d...101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...