Gå til innhold

Jus vs sykepleier. Jobbe deltid og eventuelt barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er mann og sammen med en kjæreste som er tidlig i 20 årene og ferdig med første året på jusen. Nå har hun sagt til meg at hun ønsker å bytte studie til sykepleier fordi hun ikke ønsker å prioritere karriere, men heller ønsker å jobbe deltid om vi eventuelt får barn. Selvsagt skal hun selv få lov til å bestemme hva hun ønsker å studere, men er det virkelig sånn at det å være sykepleier er noe bedre om man ønsker å jobbe deltid ved barn?

Nå får hun jo ikke endret studievalg dette året her uansett da, så hun får jo nesten ett år på å tenke over om hun ønsker å heller bli sykepleier. Det er ikke meningen at jeg skal prøve å overbevise henne om å studere noe hun ikke ønsker, men var mest om argumentet hennes ga mening. 

Jeg har ikke peiling på noen av studiene, men har jo hørt om mange deltidsstillinger i helsesektoren. Samtidig synes jeg selv det er litt spesielt å velge yrke kun fordi det er mange som jobber deltidsjobb i sektoren. Og det finnes vel også jurister som jobber deltid?

Anonymkode: bc582...716

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres jo så dum ut at det nok er til det beste for samfunnnet at hun ikke blir jurist eller gud forby advokat..

Anonymkode: 8b80a...20e

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at hun er mer et familiemenneske enn et karrieremenneske. Det er faktisk ganske mange kvinner som går ned i deltidsstilling når man får barn. Om det er særlig lurt økonomisk eller jobbmessig er det jo ikke, men jeg tror veldig familieorienterte mennesker ikke tenker på samme måte om dette som mer karriereorienterte mennesker. 

Hvis hun skal gå deltid er det imidlertid viktig at dere ordner det økonomiske slik at hun også er sikret i fremtiden. 

Men hva er din mening om saken da? Ønsker du å være sammen med noen som vil gå deltid når dere får barn? Synes du det er greit at hun velger retning og stillingsprosent basert på familieliv? Du har jo rett til å ha en mening om dette selv om hun bestemmer selv. Dette er jo typisk noe man snakker sammen om før man bestemmer seg. 

Anonymkode: 02fb6...473

Skrevet

.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres jo så dum ut at det nok er til det beste for samfunnnet at hun ikke blir jurist eller gud forby advokat..

Forstår ikke hva du får ut av å komme med slike kommentarer.  

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hun er mer et familiemenneske enn et karrieremenneske. Det er faktisk ganske mange kvinner som går ned i deltidsstilling når man får barn. Om det er særlig lurt økonomisk eller jobbmessig er det jo ikke, men jeg tror veldig familieorienterte mennesker ikke tenker på samme måte om dette som mer karriereorienterte mennesker. 

Hvis hun skal gå deltid er det imidlertid viktig at dere ordner det økonomiske slik at hun også er sikret i fremtiden. 

Men hva er din mening om saken da? Ønsker du å være sammen med noen som vil gå deltid når dere får barn? Synes du det er greit at hun velger retning og stillingsprosent basert på familieliv? Du har jo rett til å ha en mening om dette selv om hun bestemmer selv. Dette er jo typisk noe man snakker sammen om før man bestemmer seg. 

Anonymkode: 02fb6...473

Takk for svar. Selv har jeg ikke tenkt på deltidsproblemstillingen om vi eventuelt får barn, men klart noe jeg bør tenke litt på. Hun som dro opp dette ganske brått opp.  Jeg har  kun tenkt at om hun  hun ønsker å velge karriere utifra familieliv så bør karrieren hun velger faktisk være mer familievennlig enn den hun velger bort. 

Enig i at man må tenke gjennom det økonomiske med tanke på hennes fremtid. For min del er alt dette ganske fjernt og skal prøve å få satt meg inn i problemstillingen. Skal snakke med henne om det også. 

Blitt satt ut av det hele egentlig både fordi det kom så brått på og fordi hun er sånn "flink pike". Så jeg hadde jo egentlig bare gått utifra at hun skulle gå ut med A i snitt på jusstudiet. Og at vi skulle ta det fra der. Visste hun var typen som ønsket barn da, for hun har snakket mye om hvor viktig det er å få barn tidlig. :P

TS  

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hva du får ut av å komme med slike kommentarer.  

Fordi hun vil tjene mye bedre i en deltidsstilling som jurist enn som sykepleier og ha en langt mer familievennlig økonomi og arbeidstid som jurist en som sykepleier? I tillegg til at det vil ta henne like lang tid å bli sykepleier som jurist når hun starter 2. året nå= hun er trang i nøtta.

• Liker 3
Skrevet

Jurister kan få så mange forskjellige jobber og hun har gode muligheter for å finne en stilling som hun etterhvert kan jobbe redusert i. Det ligger sjelden deltidsstillinger ute, du begynner fulltid og så kan du snakke med arbeidsgiver om å få redusert stillingsprosent etterhvert. Tjener mye mer enn sykepleiere og det er faktisk mer familievennlig. Som sykepleier jobber man turnus og hun må høyst sannsynlig jobbe i både helger og ferier. 

Anonymkode: 32c17...40c

• Liker 5
Skrevet

Hvis man jobber innen offentlig sektor som jurist er det som regel mulig for fleksitid + man har rett å gå ned i stillingsprosent når man har barn hvis man er fast ansatt når man får barn. Synes også det høres litt "dumt" ut å skifte til sykepleier kun fordi hun ønsker å prioritere familie. Man kan jobbe deltid når man er jurist også. Tenker at hun burde velge utfra hva hennes interesser er, en lykkelig forelder er en god forelder :) 

Anonymkode: e5983...e7d

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jurister kan få så mange forskjellige jobber og hun har gode muligheter for å finne en stilling som hun etterhvert kan jobbe redusert i. Det ligger sjelden deltidsstillinger ute, du begynner fulltid og så kan du snakke med arbeidsgiver om å få redusert stillingsprosent etterhvert. Tjener mye mer enn sykepleiere og det er faktisk mer familievennlig. Som sykepleier jobber man turnus og hun må høyst sannsynlig jobbe i både helger og ferier. 

Anonymkode: 32c17...40c

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man jobber innen offentlig sektor som jurist er det som regel mulig for fleksitid + man har rett å gå ned i stillingsprosent når man har barn hvis man er fast ansatt når man får barn. Synes også det høres litt "dumt" ut å skifte til sykepleier kun fordi hun ønsker å prioritere familie. Man kan jobbe deltid når man er jurist også. Tenker at hun burde velge utfra hva hennes interesser er, en lykkelig forelder er en god forelder :) 

Anonymkode: e5983...e7d

Tusen takk for svar. Helt enig i at det er dumt å velge utdanning utifra falske premisser. Derfor jeg lagde tråden og skal si ifra til henne.  Så  kan hun finne ut mer om fleksitid og stillingsprosent for jurister i det offentlige. 

TS

Skrevet

Kanskje hun bare var litt "panikk" om hun har valgt riktig, er omgitt av mange mennesker med helt andre ambisjoner enn henne selv etc.. men hun har jo et år på tenke på da! Tror hun kommer til å angre hvis hun bytter til noe hun er mindre interessert i bare for at det er lettere å få deltid, ville undersøkt nøye om mulighetene for deltid som jurist i alle fall :)

Anonymkode: 29c36...d1d

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lett å finne jurist-stillinger i det offentlige. Særlig ikke for unge, nyutdannede "klare for barn-alder" kvinner.

I det hele tatt så er det ikke lett å jobbe deltid med mastergrad i det hele tatt. 

Jobber som krever mastergrad har en tendens til å kreve fulltid. 

Og det å jobbe skift som 50 % sykepleier ER jo familievennlig!!! Det er masse som må ordnes på dagtid, som hun kan ta seg av, barna kan ha korte dager i barnehage/skole OG far kommer på banen fordi han må hente/levere når mor er på jobb. 

Synes dama di er fornuftig. 

Anonymkode: 72d45...81c

• Liker 3
Skrevet

Hva studerer du, da? Er du klar til å bli hovedforsørger?

Anonymkode: 77193...647

• Liker 1
Skrevet

Hovedgreia slik jeg ser der er om du synes det er greit at hun baserer seg på at du jobber inn mest? Å sulle hjemme gjorde man for 40-50 år siden.

Anonymkode: ea4ef...efc

• Liker 3
Skrevet

Hadde jeg vært henne ville jeg valgt jurist. Da kan hun jobbe hjemmefra, det er ikke mulig som sykepleier.

Jurister tjener mye bedre og kan ganske lett ta seg fri i helger og helligdager. Sykepleiere jobber året rundt.

Jeg skjlnner ikke helt tankegangen hennes.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg fatter ikke at hun baserer hele livet, og framtiden sin på, at dere skal være sammen de neste 30 årene, få barn, og du være hovedforsørger.

Anonymkode: 206c6...a52

• Liker 3
Skrevet

Sykepleier innebærer turnus med kveld-og helgejobbing, og det er på ingen måte familievennlig! Jeg hat selv en mann som jobber turnus og det er supertøft de dagene han jobber kveld. Men for all del; Dersom du ønsker deg en partner som vil jobbe deltid for å "sulle" hjemme på dagtid og få luselønn siden hun ikke jobber fulltid mens du, i tillegg til fulltidsjobb, må slite deg ut med legging av flere barn osv. de kveldene, helgene og helligdagene hun jobber så be my guest! Du kan jo trøste deg med at hun får masse tid til å gå til frisøren, trene osv. (på din regning) mens barna er i barnehage/skole på dagtid og hun har fri :P 

Man har forøvrig lovfestet rett til å jobbe redusert så lenge man har små barn ;) 

Anonymkode: 74aee...557

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, EvaLena skrev:

Hadde jeg vært henne ville jeg valgt jurist. Da kan hun jobbe hjemmefra, det er ikke mulig som sykepleier.

Jurister tjener mye bedre og kan ganske lett ta seg fri i helger og helligdager. Sykepleiere jobber året rundt.

Jeg skjlnner ikke helt tankegangen hennes.

Tror du man kan passe barn når man har hjemmekontor som jurist? Nope. Da må man jobbe. 

Mannen er hjemme i helgene, om hun jobber hver fjerde helg går det fint. Det er det å få hverdagen til å gå rundt, som er problemet. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har forøvrig lovfestet rett til å jobbe redusert så lenge man har små barn ;) 

Anonymkode: 74aee...557

...med mindre dette medfører vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Og det gjør det i master-yrker, for du finner ingen vikar til å fylle opp 50 % man jobber redusert. 

Skrevet

Sykepleieryrket er ikke særlig barnevennlig uansett om man jobber deltid. 

Anonymkode: 283fd...0a6

• Liker 4
Skrevet

Sykepleier er da en av de MINST familievennlige yrkene.. Hva med at du råder henne til å velge det hun føler er riktig? Personlig ville jeg uten tvil blitt jurist. Det er mye mer familievennlig på alle mulige måter. 

Anonymkode: 17dda...618

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...