AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #1 Skrevet 21. august 2017 Hei. Jeg er barnløs og singel, har en søster som jeg er veldig nær, hun har heller ingen barn. Også har jeg en bror som er gift og har to barn. Begge mine foreldre lever og er gift. Jeg har klart meg ganske greit i livet, og tipper at etter at lån er løst inn er det ca 3mill, sant endel dyre smykker og vesker (400-500.000 tipper jeg.) Jeg har fått påvist en sykdom som gjør at jeg ikke kommer til å bli veldig gammel 3-5 år tipper jeg. Forsåvidt forsonet meg med det. Om jeg har skjønt riktig vil mine foreldre arve meg, og det vil igjen bli delt mellom mine søsken når jeg faller fra så lenge jeg ikke har noe testament. Jeg ønsker imidlertid at min søster (og event hennes fremtidige barn) skal arve alt. Er det noe juridisk som hindrer meg i dette, såfremt jeg skriver testament? Og hva med arven etter våre foreldre når de faller fra, her snakker vi flere eiendommer og ganske store verdier. Vil de bli delt 50/50 mellom min bror og søster, eller arver jeg 1/3 selv om jeg er borte og kan testamentere det til min søster? (Gitt at mine foreldre ikke har testament som sier noe annet, men det tviler jeg på..) Bør jeg informere familien om testamentet, eller la de vite det når jeg er borte? Anonymkode: 152c0...d02
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #2 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noe juridisk som hindrer meg i dette, såfremt jeg skriver testament? Nei. Kun livsarvinger har krav på arv. Anonymkode: c8a3f...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #3 Skrevet 21. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil de bli delt 50/50 mellom min bror og søster, eller arver jeg 1/3 selv om jeg er borte Nei, det blir delt mellom de to. Anonymkode: c8a3f...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #4 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Kun livsarvinger har krav på arv. Anonymkode: c8a3f...b3f Er det kun egne barn som er livsarvinger, ikke gjenlevende foreldre?? Anonymkode: 152c0...d02
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #5 Skrevet 21. august 2017 Du kan testamentere bort alt du vil til hvem du vil så lenge du ikke har barn. Når du har gått bort arver du som død ingenting, så arven fra foreldrene dine blir delt 50/50 mellom broren din og søsteren din. Anonymkode: 0d5dc...d21
Fireflies Skrevet 21. august 2017 #6 Skrevet 21. august 2017 Du kan rette hele arven mot din søster og hennes barn, er dog usikker på om du kan styre over arven du skulle hatt etter dine foreldre ettersom du ikke har arvinger. Tror ikke du kan det, men du kan jo høre med en advokat. Forøvrig, det at det dukker opp et testamente etter ett dødsfall skaper spild i familer. Selv de sterkeste kan slå sprekker da. Jeg ville informert om det hvis forholdene tillater det. 3
SiMa Skrevet 21. august 2017 #7 Skrevet 21. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kun egne barn som er livsarvinger, ikke gjenlevende foreldre?? Anonymkode: 152c0...d02 Foreldre er ikke livsarvinger.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #8 Skrevet 21. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kun egne barn som er livsarvinger, ikke gjenlevende foreldre?? Ja. Anonymkode: c8a3f...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #9 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, Fireflies skrev: Du kan rette hele arven mot din søster og hennes barn, er dog usikker på om du kan styre over arven du skulle hatt etter dine foreldre ettersom du ikke har arvinger. Tror ikke du kan det, men du kan jo høre med en advokat. Nei, TS kan ikke bestemme over arv når hun er død. Den deles mellom gjenlevende søsken. Anonymkode: c8a3f...b3f 1
Fireflies Skrevet 21. august 2017 #10 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, TS kan ikke bestemme over arv når hun er død. Den deles mellom gjenlevende søsken. Anonymkode: c8a3f...b3f Jo, TS kan sette testamente på sine eiendeler hun i dag har. Skrev jeg var usikker på delen med hennes foreldre verdier hun skulle arvet hvis de gikk bort før henne. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #11 Skrevet 21. august 2017 2 minutter siden, Fireflies skrev: Jo, TS kan sette testamente på sine eiendeler hun i dag har. Skrev jeg var usikker på delen med hennes foreldre verdier hun skulle arvet hvis de gikk bort før henne. Nei, hun kan IKKE bestemme over arven etter foreldrene om hun allerede er død. Hennes egen arv kan hun gjøre som hun vil med. Anonymkode: c8a3f...b3f
Dricka Skrevet 21. august 2017 #12 Skrevet 21. august 2017 Er det lov om du overfører pengene dine til søsteren din nå da f.eks? Litt og litt eventuelt. Jeg aner ikke hvordan sånt fungerer.
Fireflies Skrevet 23. august 2017 #13 Skrevet 23. august 2017 På 22.8.2017 den 0.02, AnonymBruker skrev: Nei, hun kan IKKE bestemme over arven etter foreldrene om hun allerede er død. Hennes egen arv kan hun gjøre som hun vil med. Anonymkode: c8a3f...b3f Nå må du lese hva jeg skriver. Jeg sa jeg ikke visste om hun kunne gjøre noe med den delen hun skulle ha fra foreldrene hvis hun dør før dem! Jeg skrev derimot at hennes egne eiendeler kan hun gjøre hva hun vil med. 2
melly666 Skrevet 23. august 2017 #14 Skrevet 23. august 2017 Det er ingenting som hindrer deg fra å testamentere bort alt til din søster nei. Bare husk at testamentet må ha to vitner, og at den som skal begunstiges (din søster) ikke kan være vitne. Sørg også for å oppbevare testamentet et sted hvor det blir funnet etter din død. Når man selv er død vil arven falle på eventuelle livsarvinger (barnebarn arver besteforeldre), men ellers regnes man ikke med når arven utdeles, slik at dine søsken i utgangspunktet vil arve 50/50.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #15 Skrevet 24. august 2017 Les om arv på domstol.no. der er og et skjema med god oversikt over hvem som arver hvem. Skal du skrive testamente så bør dette gjøres hos advokat. Advokaten oppbevarer da testamentet. I tillegg anbefales det at alle testament blir deponert - les lagt inn til oppbevaring, i Tingretten der du bor. Når et dødsfall blir medlt inn til Tingretten vil de alltid da få opp at avdøde har testament og at dette ligger i Tingretten. Anonymkode: 2c5ac...238 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå