Gå til innhold

Våtfôr til katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke våtfôr er de beste, men som helst ikke er så sykt dyre? Finnes det noen som har ordentlig kjøtt og minimalt med grønnsaker og biprodukter av kjøtt i seg?

Og hvor mange gram våtfor spiser katten deres per dag, dere som kun gir dem våtfor?

Anonymkode: 393a0...a20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://vomoghundemat.no/riktig-kattemat/

this☝🏼 

Det på matbutikk er billig, men fult av mye rart som katten drar null nytte av. 

De bør ikke kun få våtfor med mindre de har en tannsykdom som gjør at de ikke bør tygge noe hardt. De kan få store tannproblemer hvis de ikke spiser noe som "pusser" tennene. 

Anonymkode: e6169...2bb

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://vomoghundemat.no/riktig-kattemat/

this☝🏼 

Det på matbutikk er billig, men fult av mye rart som katten drar null nytte av. 

De bør ikke kun få våtfor med mindre de har en tannsykdom som gjør at de ikke bør tygge noe hardt. De kan få store tannproblemer hvis de ikke spiser noe som "pusser" tennene. 

Hvor mye tørrfôr burde jeg gi dem isåfall? Har forstått det slik at det egentlig burde unngås, fordi så utrolig mange næringsstoffer går tapt under tilberedningsprosessen. I tillegg til at man skal unngå mais, hvete, soya osv, men det er jo i nesten alt av kattemat, spesielt tørrfôr?

Skrevet

Jeg gir Rocal Canin sitt våtfor, og dem får ikke mye. 
I perioder hvor dem ikke kan spise tørrfor etter henvisning fra veterinær, har dem fått 2-3 poser hver dag, og tørrfor bløtet og moset. 

Det er ekstremt få tilfeller hvor det er nødvendig bare gi våtfor. 
Selv en katt uten tenner klarer "tygge" tørrfor. 

Om du har en katt som av en eller annen merkelig grunn kun skal ha våtfor, så må du se på de ulike typene om hvor mye dem skal ha. RC sine sier vanligvis 3-4 poser pr dag, eller en pose og 40-60g tørrfor på en 4kg katt. Jeg har katter på 3 og 5 kg, hvor aktivitetsnivå tilsier at dem skal ha nesten like mye. Alder, aktivitetsnivå, kjønn og slikt må bli tatt med i betraktning på hvor mye dem skal ha. 

Anonymkode: 3b215...73a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tørrfôr burde jeg gi dem isåfall? Har forstått det slik at det egentlig burde unngås, fordi så utrolig mange næringsstoffer går tapt under tilberedningsprosessen. I tillegg til at man skal unngå mais, hvete, soya osv, men det er jo i nesten alt av kattemat, spesielt tørrfôr?

Tørrfor bør absolutt ikke unngåes, med mindre du har mulighet til å betale tusenvis av kroner til tannlege for pusen. 
(worst case scenario må pus trekke alle tenner, noe som lett kan komme på 20 000,-) 

Vigor & Sage, Arccana og Orijens er gode varianter av tørrfor for mange katter med mye kjøtt og lite annet i.
Mine trives ikke med det, så jeg bruker RC sitt tørrfor. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tørrfor bør absolutt ikke unngåes, med mindre du har mulighet til å betale tusenvis av kroner til tannlege for pusen. 
(worst case scenario må pus trekke alle tenner, noe som lett kan komme på 20 000,-) 

Vigor & Sage, Arccana og Orijens er gode varianter av tørrfor for mange katter med mye kjøtt og lite annet i.
Mine trives ikke med det, så jeg bruker RC sitt tørrfor. 

Det er så godt å høre at det finnes bra alternativer der ute! Ble helt sjokkert da jeg fant ut at fôret jeg har brukt i flere år faktisk ikke er så bra som alle skal ha det til.

men nå er jeg usikker på hvor mye våtfôr jeg skal gi hver dag, og hvor mye tørrfôr de burde få.. For kostholdet burde vel bestå av hovedsaklig våtfôr eller?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så godt å høre at det finnes bra alternativer der ute! Ble helt sjokkert da jeg fant ut at fôret jeg har brukt i flere år faktisk ikke er så bra som alle skal ha det til.

men nå er jeg usikker på hvor mye våtfôr jeg skal gi hver dag, og hvor mye tørrfôr de burde få.. For kostholdet burde vel bestå av hovedsaklig våtfôr eller?

De bør ha fri tilgang på tørrfôr. Dette fordi katter ikke er dyr som spiser hovedmåltider et par ganger om dagen, men går å småspiser. Så hvis katten er i god form er det ingen grunn til å holde tilbake tørrfôr. 

Hvor mye våtfor du skal gi må du jo se på på pakningen. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe kornfritt tørrfor om du er bekymret for det. Har vurdert det, men mine katter liker ikke kornfritt, de får Royal Canin. Den ene katten min liker forøvrig brød og mais i ren form (men hun får ikke mye av det).

Skrevet

Min får hills tørrfor og whiskas kylling i saus våtfor (på boks fra matbutikker). Pusser tenner hver kveld her, og at tørrfor er bra for tenner, annet enn spesielle typer dental health tror hverken jeg eller tannlegen min på, får vi mindre tannsten av å spise kjeks liksom? nei.

Anonymkode: 61d17...150

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...