AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #1 Skrevet 21. august 2017 Hei! Jeg har ikke særlig greie på utleielover etc, men huseieren min fortalte meg her om dagen at han tenkte å heve leien med 700 kr i måneden. Jeg bare lurte på om dette egentlig er lov? Sånn plutselig? Jeg flyttet inn for snart tre år siden og leien har vært 4800 hele tiden, men nå vil han altså ha 5500,- Jeg betaler strøm, internett osv ved siden av selv. Synes bare dette var litt mye å gå opp helt plutselig? (Skal nevnes at dette ikke er i "byen", det er på et lite tettsted med ca 6000 innbyggere, hvor jeg bor ca 10 minutter med bil fra "sentrum" igjen.) Noen som har peiling? Anonymkode: 70923...f6f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #2 Skrevet 21. august 2017 Utleier kan sette opp prisen i takt med konsumprisindeksen, eller noe sånt. Anonymkode: f51da...411 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #3 Skrevet 21. august 2017 Utleier kan kreve at leien reguleres i takt med konsumprisindeksen. Det vanligste er vel at dette skjer etter nyttår, men ettersom husleien din har stått stille i tre år tipper jeg at det er dette som er tilfelle. Det er imidlertid rart at han ikke har forklart det med dette om jeg gjetter riktig. Anonymkode: af286...b23 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #4 Skrevet 21. august 2017 Selvsagt er det lov, men du skal ha varsel ett visst antall måneder før prisøkningen ikrafttrer. Og så er det regler for hvor mye han kan øke. Google husleieloven og prisøkning. Anonymkode: a1769...f36 1
Ananas. Skrevet 21. august 2017 #6 Skrevet 21. august 2017 Svaret er antagelig ja: "Har leieforholdet vart i minst 2 1/2 år, kan utleier kreve at leien blir tilpasset gjengs leie." https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/ 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #7 Skrevet 21. august 2017 Utleier regulerer i dette tilfellet opp til gjengs leie. H*n tar utgangspunkt i markedsprisen. Anonymkode: abcdc...afc
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #8 Skrevet 21. august 2017 Takk for alle svar! :-) Ser at det kan virke "naturlig" å øke såpass, da. -Men sliter egentlig fortsatt med å se hvordan dette er forsvarlig her på bygda, haha. Her kan du liksom få en 90 kvm med diverse inkludert midt i "sentrum" for 5000, eller leie store hus for 6-7500 også midt i "sentrum". Her jeg bor er det bare jorder og skog, kan ikke velge å gå framfor å kjøre bil til noe med mindre jeg vil bruke over en time hver vei osv. Kanskje på tide å flytte da? :-) Anonymkode: 70923...f6f
JackIost Skrevet 21. august 2017 #9 Skrevet 21. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utleier regulerer i dette tilfellet opp til gjengs leie. H*n tar utgangspunkt i markedsprisen. Anonymkode: abcdc...afc Jepp, om 5500 er rimelig pris i markedet så er dette helt lov. TS: 4800 i dag er jo mindre enn 4800 for tre år siden, at leien har stått stille betyr at det i praksis er nærmere 400 kr billigere nå. Så det blir i praksis "bare" 300 kr mer enn det var da du flytter inn, om vi legger konsumprisindeksen til grunn, da prisstigningen har vært ca. 8 % i perioden 1
NewInTown Skrevet 21. august 2017 #10 Skrevet 21. august 2017 Helt korrekt som de andre sier; utleier kan øke husleia èn gang i året etter konsumprisindeksen.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #11 Skrevet 21. august 2017 Trodde ikke det var lov å sette opp prisen såpass jeg? At det maks var sånn 2-300 i året, men ikke at man kunne samle opp penger pr år? Om en leietaker har bodd i en leilighet i 10 år er det vel ikke riktig å da gange 300 med 10 altså 3000 opp i leie? Anonymkode: b4416...575 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #12 Skrevet 21. august 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde ikke det var lov å sette opp prisen såpass jeg? At det maks var sånn 2-300 i året, men ikke at man kunne samle opp penger pr år? Om en leietaker har bodd i en leilighet i 10 år er det vel ikke riktig å da gange 300 med 10 altså 3000 opp i leie? Anonymkode: b4416...575 Hvorfor ikke? Anonymkode: cdd12...e69 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #13 Skrevet 21. august 2017 Du skal ha 6 mnd varsel når han øker til gjengsleie, og ja har du bodd der i 3 år har han lov. Anonymkode: 3985d...c81 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #14 Skrevet 21. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: cdd12...e69 Fordi det høres sleipt ut Vis meg gjerne i lovverket at det står nøyaktig det? Anonymkode: b4416...575 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #15 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi det høres sleipt ut Vis meg gjerne i lovverket at det står nøyaktig det? Anonymkode: b4416...575 Det står jo i tråden. Øke i takt med konsumprisindexen.. Det er ikke sleipt. Personen har jo i teorien bodd billig i 10 år. Om huseier ønsker å øke til dagens priser er dette helt innafor. Man kan jo velge å flytte om man mener man kan bo billigere et annet sted. Anonymkode: cdd12...e69 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #16 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står jo i tråden. Øke i takt med konsumprisindexen.. Det er ikke sleipt. Personen har jo i teorien bodd billig i 10 år. Om huseier ønsker å øke til dagens priser er dette helt innafor. Man kan jo velge å flytte om man mener man kan bo billigere et annet sted. Anonymkode: cdd12...e69 Men som sagt så trodde jeg at det gjaldt for ett år, ikke summen av alle år man har bodd der! Jo, har en person bodd i en leid leilighet i 10 år er nok huseierene fornøyde med leietakeren. Det er nok en grunn til at leietakeren har valgt å bo der så lenge, mye på grunn av pris. Kanskje har de stiftet familie og barna går på skole i området. Gjerne har den/de ikke så god råd heller og er kanskje ufør, hvis ikke hadde de kjøpt eller var på vei til å kjøpe. Plutselig for den/de beskjed om at leien økes med 3000 kr. DET er sleipt, det! Anonymkode: b4416...575 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #17 Skrevet 21. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men som sagt så trodde jeg at det gjaldt for ett år, ikke summen av alle år man har bodd der! Jo, har en person bodd i en leid leilighet i 10 år er nok huseierene fornøyde med leietakeren. Det er nok en grunn til at leietakeren har valgt å bo der så lenge, mye på grunn av pris. Kanskje har de stiftet familie og barna går på skole i området. Gjerne har den/de ikke så god råd heller og er kanskje ufør, hvis ikke hadde de kjøpt eller var på vei til å kjøpe. Plutselig for den/de beskjed om at leien økes med 3000 kr. DET er sleipt, det! Anonymkode: b4416...575 Nei vil kalle det en snill utleier som da har tatt betalt 3000 i året i 10 år, istedet for å stadig øke leien hvert år. Han har jo da spart leietakerene for mye penger som han har tapt.. Anonymkode: 3985d...c81 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #18 Skrevet 21. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men som sagt så trodde jeg at det gjaldt for ett år, ikke summen av alle år man har bodd der! Jo, har en person bodd i en leid leilighet i 10 år er nok huseierene fornøyde med leietakeren. Det er nok en grunn til at leietakeren har valgt å bo der så lenge, mye på grunn av pris. Kanskje har de stiftet familie og barna går på skole i området. Gjerne har den/de ikke så god råd heller og er kanskje ufør, hvis ikke hadde de kjøpt eller var på vei til å kjøpe. Plutselig for den/de beskjed om at leien økes med 3000 kr. DET er sleipt, det! Anonymkode: b4416...575 Men er man leietaker og ser at leien aldri økes eller reguleres, så bør det ikke komme som et sjokk når den faktisk gjør det. Det er noe man bør ta med i beregningen at KAN skje. Det er ikke sleipt i det hele tatt. Man får jo varsel hele seks måneder i forkant, så man har evt god tid på seg til å finne et annet sted å bo. Pengene hadde utleieren fått uansett om det ble gjort gradvis eller alt på en gang. Man kan ikke regne med at man kan bo et sted for en billig penge i mange år når markedet forandrer seg. En kan heller være glad for at en fikk bo så billig så lenge. Om leietaker hadde valgt et annet sted å bo er det ikke sikkert h*n hadde vært like heldig. Anonymkode: baf6f...36b 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #19 Skrevet 21. august 2017 Jeg synes det er sleipt. Men. Det var ikke det jeg lurte på. Jeg trodde man kun kunne sette opp prisen etter index for ett år om gangen. Stemmer dette eller stemmer dette ikke? Svar ønskes fra dem som 100% vet svaret. Anonymkode: b4416...575
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #20 Skrevet 21. august 2017 Husleieloven § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Anonymkode: e6703...583 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå