Gå til innhold

Dumme mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når femåring sier dumme mamma dumme mamma dumme mamma?? Hver gang hun ikke får viljen sin eller at jeg snakker til henne, så får jeg dumme mamma tilbake.. jeg har sagt at jeg blir lei meg, trist.. jeg har sagt at hun må slutte å si sånn, jeg har prøvd å oversett.. alt føler jeg.. noen som vet? 

Anonymkode: 0bb62...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar det vel ikke personlig, å bli kalt dum av en femåring? 

Anonymkode: 55a50...2c4

• Liker 9
Skrevet

Neida.. men det er slitsomt! Hvordan får jeg slutt på det?

Skrevet

Slapp av, det blir værre. Om en puff og en smell er hun tenåring, og da hagler glosene! 

Fra ''spøk'' til alvor: jeg trodde dette var helt normalt jeg. Er nok ikke så mye å gjøre med det, enn å ikke godta det (slik du allerede gjør) og vente til det går over.

• Liker 2
Skrevet

Dumme *navnet på ungen*?

Anonymkode: b0e1e...669

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dumme *navnet på ungen*?

Anonymkode: b0e1e...669

Skjerp deg-du må tulle! 😏🙄

Anonymkode: e0969...ddf

• Liker 2
Skrevet

Si at det ikke er greit at hun sier slik. 

Og fortsetter hun så sier du at hvis hun sier det en gang til så ryker en leke. 

Regn med ramaskrik. Men hun skjønner det nok kjapt hvis det forsvinner noen leker.

Om en stund så kan hun få lekene igjen.

Anonymkode: e8690...2d5

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, boblevann skrev:

Slapp av, det blir værre. Om en puff og en smell er hun tenåring, og da hagler glosene! 

Fra ''spøk'' til alvor: jeg trodde dette var helt normalt jeg. Er nok ikke så mye å gjøre med det, enn å ikke godta det (slik du allerede gjør) og vente til det går over.

Du høres jo her litt sløv og passiv ut...

Har du ikke rammer og grenser for hva som er greit og ikke greit for barn, du?

Det må da finnes pedagogiske triks og råd?

Hvordan får man en 5-åring til å forstå at det ikke er greit å si "dumme mamma", når barnet ikke får viljen sin? Dette handler jo om grensesetting.

Kanskje det er noen reflekterte som kan svare?

Vi har samme utfordring med vår 5-åring som sier "dumme mamma" (men ikke dumme pappa). Hun er sta og viljesterk også. Foreløpig ignoreres det da det ikke hjelper å si ifra...

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør man når femåring sier dumme mamma dumme mamma dumme mamma?? Hver gang hun ikke får viljen sin eller at jeg snakker til henne, så får jeg dumme mamma tilbake.. jeg har sagt at jeg blir lei meg, trist.. jeg har sagt at hun må slutte å si sånn, jeg har prøvd å oversett.. alt føler jeg.. noen som vet? 

Herregud kvinne, barnet er 5! At hun tester deg er vel ikke noe å være lei seg for. Ikke kommenter oppførselen, eller møt henne på følelsene. Feks ; Er du irritert og lei deg fordi at mamma sa nei? Vær rolig. Du er voksenpersonen og har et ansvar her!

Anonymkode: bd817...a6c

Skrevet

Neida.. men det er slitsomt! Hvordan får jeg slutt på det?

Det er ikke sikkert at du får slutt på det, men du kan snakke med henne om følelsene hennes. Hun prøver å gi uttrykk for hva hun føler. Det er vel ikke akkurat vanskelig å forstå hvordan hun har det når hun blir sur og sint og så kan du sette ord på det for henne.

Skrevet

Jeg sier bare at jeg ikke vil snakke med ham så lenge han kaller meg dum. Han får heller komme tilbake når han vil være venner med meg .

Hvis jeg prøver meg på å si at "nå syns jeg DU var dum" så får jeg bare høre at det ikke er snilt å si sånt. Så han er i høyeste grad klar over at det ikke er OK, men av og til renner følelsene over.

Når det er sagt så synes jeg faktisk ikke det er verdens undergang at han kaller oss dum og truer med å flytte. Han utforsker bare grensene mellom oss og ham, det viktigste slik jeg ser det er at vi voksne er rolige og trygge og gir uttrykk for at vi er glad i ham uansett.

Anonymkode: 76386...603

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres jo her litt sløv og passiv ut...

Har du ikke rammer og grenser for hva som er greit og ikke greit for barn, du?

Det må da finnes pedagogiske triks og råd?

Hvordan får man en 5-åring til å forstå at det ikke er greit å si "dumme mamma", når barnet ikke får viljen sin? Dette handler jo om grensesetting.

Kanskje det er noen reflekterte som kan svare?

Vi har samme utfordring med vår 5-åring som sier "dumme mamma" (men ikke dumme pappa). Hun er sta og viljesterk også. Foreløpig ignoreres det da det ikke hjelper å si ifra...

Jeg har ingen barn å sette grenser for, så det er jeg nok veldig sløv på ja. Gidder hvertfall ikke oppdra andres barn ;) har bare observert andres barn veldig mye, og erfaringen tilsier at "dumme mamma" er en helt normal fase de fleste går igjennom. Selvfølgelig er den som begrenser barnet dum (i følge barnet). Prøv å husk tilbake selv hvor sinnsykt åndsvake foreldrene dine var når du ikke fikk lov til ting du hadde lyst til. Så lenge det stanser på "dumme mamma" og ikke eskalerer til hysterisk hyling og slåing rundt seg ser jeg ingenting alarmerende med det.

• Liker 1
Skrevet

Det hadde jeg ikke tolerert. Men ser jo her inne, at foreldre til og med finner seg i å bli slått av sine egne barn. Aldri i min tid hadde jeg våget å kalle mine foreldre dumme, ei heller slå etter de.

Tenker at det er dete som foreldre som setter standar for hva som er ok eller ei. Men helt ærlig tror det er å gjøre "gullungen" en stor bjørnetjeneste, ved ikke å korrigere utagerende oppførsel.

Skrevet

Å irettesette for ordbruk midt i en konflikt over noe annet, er fullstendig bortkastet her i gården. Ignorering eskalerer bare, så en respons må jeg gi. Da blir det oftest 'det må du gjerne synes, det blir likevel som jeg har bestemt'.

Når konflikten er løst, og barnet har roet seg, snakker vi sammen og jeg får en unnskyldning for det hun sa og gjorde som var galt/ufint. Hun får selvsagt også en unnskyldning fra meg om jeg har gjort eller sagt noe ugreit i 'kampens hete', eller misforstått meningen bak årsaken til konflikten. 

Anonymkode: 9c361...e1a

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Det er en fase og man må bare være konsekvent, si at det ikke er Ok og ignorere oppførselen og heller gå for positiv forsterkning når barnet heller utrykker seg på ønsket måte.

Samme som når ungen slår. Min 2 åring kan slå når han blir trøtt og frustrert. Det viktigste da er at jeg ikke reagerer på noe annen måte enn å være helt rolig, holde hendene og si nei. Det betyr ikke at jeg aksepterer det. Stopper han ikke så går jeg for avledning og ros for at han stopper å slå. 

Nå er det ekstremt sjeldent at det skjer, men det hjelper definitivt at jeg er kald og verken blir "lei meg" eller "streng/sinna" for da får han en reaksjon og blir mer oppspilt og frustrert.

Gjest Coolaid
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fortelle henne at vi snakker fint til hverandre her hjemme og det er ikke greit. Si at "jeg forstår du er sint/uenig/osv men det er ikke greit å snakke sånn. Da har du anerkjent barnets følelser samtidig som at du er tydelig på hva som er akseptabelt. En 5 åring er i stand til å forstå hvordan man skal snakke til hverandre. I tillegg bør du rose og anerkjenne når barnet snakke skikkelig til deg, slik at du fremhever det som barnet gjør bra. Da får du mer av den positive oppførselen. Vær konsekvent.

Skrevet

Lat dom om dubikke hører. 3 åringen min sier det til meg også. I starten snakket jeg til han og det syntes han var veldig festlig. Nå later jeg som jeg ikke hører.

Anonymkode: 79c50...dba

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud kvinne, barnet er 5! At hun tester deg er vel ikke noe å være lei seg for. Ikke kommenter oppførselen, eller møt henne på følelsene. Feks ; Er du irritert og lei deg fordi at mamma sa nei? Vær rolig. Du er voksenpersonen og har et ansvar her!

Ro deg ned. Du vet ikke noe om hvem som spør.

Håper blodtrykket ditt er Ok? 😱

Dessuten:

klart det er sårt for spesielt de foreldre som har erfaring med kun ett barn da er de ikke så vant dette om det er første barnet.

De finner ut av med mer erfaring at om en svarer ved å være rolig/ikke respondere emosjonelt men heller på sak så går det seg til på sikt dersom barnet tøyer grenser veldig med tulling og "dumme mamma". Barnet vet nok at det ikke er lov..og synes nok det er gøy med reaksjonene.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lat dom om dubikke hører. 3 åringen min sier det til meg også. I starten snakket jeg til han og det syntes han var veldig festlig. Nå later jeg som jeg ikke hører.

Anonymkode: 79c50...dba

👍🏻🙂

Skrevet
3 timer siden, Coolaid skrev:

Du kan fortelle henne at vi snakker fint til hverandre her hjemme og det er ikke greit. Si at "jeg forstår du er sint/uenig/osv men det er ikke greit å snakke sånn. Da har du anerkjent barnets følelser samtidig som at du er tydelig på hva som er akseptabelt. En 5 åring er i stand til å forstå hvordan man skal snakke til hverandre. I tillegg bør du rose og anerkjenne når barnet snakke skikkelig til deg, slik at du fremhever det som barnet gjør bra. Da får du mer av den positive oppførselen. Vær konsekvent.

Bra råd! 🔆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...