Gå til innhold

Sykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Minstemann på to år har gått med feber, øyebetennelse, hoste og snørrete nese en hel uke nå. Var hos legen torsdag og fikk da skrevet ut dråper og han lyttet på han. Følte meg litt som en hysterisk mor 😅 legen trodde ikke det var noe alvorlig.

det som er rart er at på formiddag er han så godt som feberfri, men på ettermiddag har feberen steget til rundt 39,5.. (målt i rumpa) han har et par ganger hostet til han kaster opp og han spiser utrolig lite! Hva skal jeg gjøre?? Ta han med meg til legen en gang til? Han er flink å drikke vann, saft o.l.

Anonymkode: a95ab...113

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta han til legen en gang til, eller til legevakta

Skrevet

Min var syk på den måten før jul, vi var på legevakten flere ganger pga høy feber og noe oppkast (lite matlyst). Så lenge de får i seg væske og ikke blir dehydrert så er det bra, hvordan er almenntilstanden? Hvis almenntilstanden er bra og det ikke er mye oppkast/diaré så er det ikke så mye de på legevakten/legen gjør.   

Anonymkode: 19052...0a9

Skrevet

Hvis han hoster til han kaster opp så tar du han til legevakten så de kan sjekke han ut, kanskje astma.

Anonymkode: e45dc...9d3

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min var syk på den måten før jul, vi var på legevakten flere ganger pga høy feber og noe oppkast (lite matlyst). Så lenge de får i seg væske og ikke blir dehydrert så er det bra, hvordan er almenntilstanden? Hvis almenntilstanden er bra og det ikke er mye oppkast/diaré så er det ikke så mye de på legevakten/legen gjør.   

Almenntilstanden er veldig opp og ned. Om morgenen er han i god form, men etter dubben i 12-13 tiden så begynder  feberen å sige på så da må han ofte ha pause i lekingen eller ligge på fanget å kose. 

Er bare to eller tre ganger han har kastet opp av hosting iløpet av den uka han har vært syk, men kan det være astma likevel?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Almenntilstanden er veldig opp og ned. Om morgenen er han i god form, men etter dubben i 12-13 tiden så begynder  feberen å sige på så da må han ofte ha pause i lekingen eller ligge på fanget å kose. 

Er bare to eller tre ganger han har kastet opp av hosting iløpet av den uka han har vært syk, men kan det være astma likevel?

Ikke uvanlig at de kaster opp, mye slim feks. Vår gjør også det hvis han er skikkelig forkjølet, de kan hoste til de begynner brekke seg 

Skrevet

Dette høres helt normalt ut. Mine barn var også sånn da de var små. Det går over av seg selv.

Jeg fikk beskjed om å la de slappe av mest mulig, ikke kjas og mas med leking. Sofa og pledd og en tegnefilm. Søvn er god medisin for alle som er syke.

Skrevet

Jeg er også slik. Alltid vært det. 

Dagene etter jeg har blitt syk:

Morgen; våkner slapp, men føler meg klar i hodet på en måte. Klarer å spise, men ligger masse i sofa, orker ikke mer å gå på do liksom.. lite feber.

Ettermiddag; begynner å bli veldig slapp, og veldig slapp i hodet.. Må gå i sengen... ligger bare å slapper av, prøver å sove, klarer ikke spise. Feberen har steget veldig.

Kveld. Kroppen verker, hodet er bare sliten, kroppen er slapp, feberen brenner inni meg, tempen er veldig høy. Jeg klarer ingenting, blir bare svimmel av å se på mobilen, så ligger bare med lyset slukket i sengen og kjenner kroppen verke... 

Jeg har vært slik så lenge jeg kan huske, og jeg er snart 30år.. 

Prøv å la barnet være våken og gjøre det han orker på dagtid, ikke "tving" han til å sove og slappe av på dagen. Da føler han seg verre på ettermiddagen...  

Anonymkode: 5652b...65f

Skrevet

Det er jo på sin plass å gå til lege når barnet har hatt feber i en uke, og øyekatarr i tillegg. Jeg ville ringt igjen hvis feberen og dårlig form har vart en uke. Min erfaring er at de da gjerne vil sjekke litt ekstra. Den ene sønnen min har også hostet til han kastet opp, typisk når han har hatt bakterielle infeksjoner, men vet ikke om det har vært tilfeldig. Måtte ta røngten en gang også fordi han var så tungpustet. 

Men til de som foreslår legevakt - da vet jeg ikke hva jeg skal si. Det er jo for akutte tilfeller som ikke kan vente til neste hverdag. Det er jo også mye bedre for barnet å hvile hjemme og så få time hos fastlegen neste dag enn å sitte på legevakta i lange tider. Man drar heller ikke dit for å utrede astma! Vi dro dit en gang med et kruppanfall og fikk medisiner for det, men det er jo noe annet enn det ts beskriver.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...