Gå til innhold

Katten min bæsjer plutselig inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ti år gammel hannkatt. For en måned siden flyttet vi, og han har vært inne siden. Det har gått fint, han har slått seg til ro i sitt nye hjem. I morges hadde han en ekkel overraskelse til meg: han har bæsja inne. På gulvteppet, rett foran sofaen. :overrasket: 

Han har aldri gjort noe slikt før. Hva i all verden?? Han tisser på doen sin, og jeg bytter regelmessig slik jeg alltid har gjort. Har ikke skiftet for eller sand. Doen står et helt annet sted, så det er ikke akkurat slik at han har bomma eller gått feil.. Han er frisk og helt normal, og bæsjen var også normal - men på feil sted. 

Jeg har googlet, og sett at flere veterinærer mener dette er protest o.l. Er det flere som har opplevd noe slikt? Hva gjorde dere? Kanskje han er møkklei av å være inne, men jeg har ikke turt å slippe ham ut enda. Kanskje det er på tide etter en måned? 

Jeg har byttet doen til en større med lavere kant (hadde en sånn med tak) og jeg har fjernet teppet i stua. Jeg håper virkelig det er et engangstilfelle, jeg har små barn og kan jo ikke ha en katt som driter inne!! Tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være utallige grunner til det. 
Det kan være han er misfornøyd med plasseringen av do, det kan være han mener det er på tide gå ut, det kan være at han ikke lengre er frisk selv om han virker slik. 

Kan han gå i bånd? Bruk noen dager å gå i bånd med han ute, så slipp han ut. det sies dem bør holdes inne 2-4 uker, så sånn sett bør det være greit å la han få gå ut. 
Bytte toalett etter ett "uhell" er ikke nødvendigvis heldig eller nødvendig, om han er vant til kasse med tak hvor han får fred, så kan det bli vondt verre av å bytte. 

Skrevet

Jepp, jeg vet, og ingen kan vel svare på hva grunnen er. Allikevel kan det jo hende noen har gode råd :) Jeg har ikke prøvd å ha ham i bånd, men jeg har vurdert det. Er kanskje på tide nå, han har vært inne lenge, men jeg er redd for at han skal rote seg bort. 

Doen står under en trapp, helt usjenert til, så han får helt klart være i fred. Han søkte tilflukt der helt i starten da vi flyttet, vet veldig godt hvor den står og det er en naturlig plass å ha doen. Det har jo gått helt fint frem til nå... Han bruker den jo fortsatt, til å tisse på. :roll: Har ikke kastet den gamle, så hvis det ikke funker bytter jeg tilbake igjen. 

Skrevet

Høres ut som protest. Har du evt sjekket han hos dyrlege? Katter er flinke til å skjule sykdom, men et av tegnene kan være at de gjør fra seg på steder de aldri har gjort det før. 

Anonymkode: 2dbff...1fa

Skrevet

Av og til blir det hengende fast i pels også, og så havner det på feil sted til slutt da. Skjedd et par ganger med min, men aldri med "vilje", full fart ut av kassa og sånn "whæææ noe henger fast" og så havner det i et annet rom.

om teppet er sånn med lange fluffy tråder kan det godt hende han synes dette virker som en bedre plass å gå på do, da kan det lønne seg å ordne flere doer og/eller annen type sand for å se om det frister mer.

Anonymkode: 42459...203

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips, men dette er ikke tilfeldig altså. Den store bæsjen som havnet der - dette har han gjort med overlegg ;) Det har havnet utenfor av og til, og det er helt klart uhell, men her snakker vi i en annen etasje mange meter unna. 

Mulig teppet er fristende, men hvorfor skulle det plutselig bli et bedre alternativ akkurat nå? :klo: Vi har hatt teppet i flere år, og han har aldri rørt det før. Ikke sover han på det heller, vi har et annet teppe han velger å sove på. Har som sagt fjernet teppet, så får vi se hva han gjør. 

Har gått første tur med bånd i kveld, så jeg håper at tilvenningsprosessen går bra og at tiltakene jeg har satt inn nå funker. 

Veterinær hadde vært aktuelt hvis han virket annerledes, men han gjør altså ikke det. Han sover, spiser, leker, koser masse og var veldig nysgjerrig og ivrig ute. Alt tyder på en frisk katt som protesterer heftig på ett eller annet. Jeg holder han under oppsyn her, og tar han til veterinær hvis han virker syk eller oppfører seg annerledes. 

Skrevet

Jeg bruker forresten sånn dyrebutikksand, er det everclean den heter tro? Har brukt samme sanda i årevis, den er veldig god og lukter ingenting. Lett å tømme, og den demper lukt veldig. Hvis jeg skulle bytte sand, hva skal jeg da bytte til? 

Skrevet

En katt som gjør i fra seg i hus er ikke frisk, ta den med til veterinær for sjekk ettersom han tidligere har brukt katte doen.

Skrevet

Har det bare skjedd en gang? 

Skrevet
13 timer siden, Trampe skrev:

Jeg bruker forresten sånn dyrebutikksand, er det everclean den heter tro? Har brukt samme sanda i årevis, den er veldig god og lukter ingenting. Lett å tømme, og den demper lukt veldig. Hvis jeg skulle bytte sand, hva skal jeg da bytte til? 

Ikke bytt, men sett ut en do til med en annen type sand for å se om han er misfornøyd med sanda. Jeg kjøpte en ekstra kattedo på europris til 70 kroner og en pose sand på rema til rundt 50 kroner, min foretrekker faktisk "remadoen" enkelte ganger.

Anonymkode: 42459...203

Skrevet

Hvis det bare har skjedd en gang så ville jeg ventet og sett det litt an før jeg gjorde noe. Kanskje han har sett noe skummelt utenfor vinduet, eller at dere har hatt en gjest som luktet "farlig"? Har dere vært lite hjemme de siste dagene?

Anonymkode: ec762...2ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...