Gå til innhold

Er ikke 16.000 på bygda nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er da fint mulig det. Jeg har 2 etg hus bygd i 1993. Bruker strøm for maks 600 i mnd på strøm. På vinteren kan jeg noen ganger komme opp i 8-900, men da står varmekabler på døgnet rundt i kjøkken, bad og gang.

Anonymkode: 69335...cf8

hvor mange kvadrat? varmekabler?

Anonymkode: fb69a...1eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda en tråd full av anonymbrukere med verdensmestertittel i å så selvfølgelig klare seg med minst mulig penger. Selv bruker jeg så lite penger at Rema betaler meg for å handle. Og strømselskapet kjøper strøm av meg, fordi jeg kler så godt på meg. Helt sant. 

Djisus.. Bra at empati ikke er den nye oljen fordi Norge hadde gått konk på få sekunder. 

• Liker 10
Skrevet
20 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg har ikke dkrevet at det ikke finnes, men at det er unntakene.

Det er iallefall uten unntak du skriver vas

Anonymkode: 358c5...0ec

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er iallefall uten unntak du skriver vas

Nei.

Skrevet
4 minutter siden, Fjompen skrev:

Enda en tråd full av anonymbrukere med verdensmestertittel i å så selvfølgelig klare seg med minst mulig penger. Selv bruker jeg så lite penger at Rema betaler meg for å handle. Og strømselskapet kjøper strøm av meg, fordi jeg kler så godt på meg. Helt sant. 

Djisus.. Bra at empati ikke er den nye oljen fordi Norge hadde gått konk på få sekunder. 

Verdensmester fordi folk klarer seg på et helt vanlig lønn?

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har leid hybel på bygda med mann og barn i årevis. Fordi mannen min var innvandrer og ikke fikk jobb. Vi leide altså en typisk hybelleilighet med kombinert stue/kjøkken, soverom med akkurat plass til smal dobbeltseng + vugge, og bad. Betalte 4500 kr inkludert strøm. Tjente rundt 20.000 i måneden og på 2 år sparte vi opp nesten 300.000 i egenkapital. Altså fullt mulig. Bil hadde vi også, og middag hver dag. Men ingen røyk eller alkohol, ingen ferier, og kjøpte klær og sko brukt.

Anonymkode: 9f487...94c

Så på de to årene tjente du ca 480 000 og sparte 300000 av dem? Dvs du forsørget deg selv, mann og barn på 90000 i året?!? 

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å ta deg sammen. I Sogn og Fjordane bor det folk lengre enn 15 km fra matbutikken i absolutt alle fylkets kommuner. Dette er nok representativt for de ande kommunene i de andre fylkene i Norge også.

HAHAHAHAHHAHA!!!!!!!!! Eg bur i Sogn&Fjordane, og det er godt med matbutikker her ;) I mi bygd var det litt over 2000 innbyggjarar og to matbutikkar. Diverre var sjefen på den eine matbutikken så jævlig at dei gjekk konkurs. 

Greitt nok at det fins plasser utan matbutikk, typ der det bur 50 mennesker, men det er ikkje vanleg.

Anonymkode: 643e4...064

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Verdensmester fordi folk klarer seg på et helt vanlig lønn?

16 000 er ikke vanlig lønn, det er under gjennomsnittet og medianen.

Medianen i Norge:

Kvinner hadde i 2016 en medianlønn på 39.700 kroner per måned, mens menn hadde en medianlønn på 42.400 kroner per måned. I 2015 var tallene henholdsvis 38.800 kroner (kvinner) og 41.700 kroner (menn).

http://www.nettavisen.no/na24/dette-er-den-nye-norske-lnnen/3423308467.html

Anonymkode: 4cb57...d1c

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HAHAHAHAHHAHA!!!!!!!!! Eg bur i Sogn&Fjordane, og det er godt med matbutikker her ;) I mi bygd var det litt over 2000 innbyggjarar og to matbutikkar. Diverre var sjefen på den eine matbutikken så jævlig at dei gjekk konkurs. 

Greitt nok at det fins plasser utan matbutikk, typ der det bur 50 mennesker, men det er ikkje vanleg.

Ja, åååja! Såklart,. bare fordi du bor der, og akkurat i din bygd er det ingen som må reise mer enn 15 km til butikken så gjelder det for hele landet! Fiffig.

Ånnas! Det finnes da mange steder hvor man må dra milevis for å handle. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

16 000 er ikke vanlig lønn, det er under gjennomsnittet og medianen.

Medianen i Norge:

Kvinner hadde i 2016 en medianlønn på 39.700 kroner per måned, mens menn hadde en medianlønn på 42.400 kroner per måned. I 2015 var tallene henholdsvis 38.800 kroner (kvinner) og 41.700 kroner (menn).

http://www.nettavisen.no/na24/dette-er-den-nye-norske-lnnen/3423308467.html

Anonymkode: 4cb57...d1c

16000 er en helt vanlig lønn. Medianlønn er medianlønn. Vanlig lønn er vanlig lønn. I distriktene er det helt vanlig å få utbetalt 16000 kroner.

Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

16000 er en helt vanlig lønn. Medianlønn er medianlønn. Vanlig lønn er vanlig lønn. I distriktene er det helt vanlig å få utbetalt 16000 kroner.

Duverden for et facinerende sted "distriktene" må være, med alltid flere butikker i nærheten, nesten gratis husleie, husene bruker ikke strøm, man handler bare en gang i uken, og nå er fastlønn for alle 16000 i måneden, noe alle, absolutt alle der ute lever som grever på. 

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HAHAHAHAHA!! Så du påstår at det ikke bor folk mer enn 15 km vekk fra matbutikker i S og Fj? Har aldri sagt det er lite matbutikker der, sier at det i hver av kommunene bor folk mer enn 15 km unna butikken.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Fjompen skrev:

Ja, åååja! Såklart,. bare fordi du bor der, og akkurat i din bygd er det ingen som må reise mer enn 15 km til butikken så gjelder det for hele landet! Fiffig.

Ånnas! Det finnes da mange steder hvor man må dra milevis for å handle. 

Fyren du svarer er åpenbart gal.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Fjompen skrev:

Duverden for et facinerende sted "distriktene" må være, med alltid flere butikker i nærheten, nesten gratis husleie, husene bruker ikke strøm, man handler bare en gang i uken, og nå er fastlønn for alle 16000 i måneden, noe alle, absolutt alle der ute lever som grever på. 

Ingen har påstått det alltid er flere butikker i nærheten, ingen har påstått at alle bor billig, ingen har påstått at husene ikke bruker strøm(men det skal jeg nå påstå, for i mitt hus er det diverse elektrisk utstyr som bruker strøm, ikke huset), ingen har påstått at alle handler bare en gang i uken og ingen har påstått at fastlønn for alle er 16000 i mnd, så hvor du vil med dette innlegget er vanskelig å svare på.

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Siden du åpenbart ikke forstår ordet "medianlønn", så er muligens "gjennomsnittslønn" et begrep du kan relatere til:

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2017-02-01

Selv med 50 % i skatt, så havner de fleste likevel med en månedlig gjennomsnittslønn på rundt 20 000 kr.

Skrevet

Ingen har påstått det alltid er flere butikker i nærheten, ingen har påstått at alle bor billig, ingen har påstått at husene ikke bruker strøm(men det skal jeg nå påstå, for i mitt hus er det diverse elektrisk utstyr som bruker strøm, ikke huset), ingen har påstått at alle handler bare en gang i uken og ingen har påstått at fastlønn for alle er 16000 i mnd, så hvor du vil med dette innlegget er vanskelig å svare på.

Du vet jo like godt som meg at du er på feil jorde her. 16000 er mindre enn "vanlig fastlønn", har du 16000 etter skatt er du underbetalt. At du i tillegg mener at 16000 er normal lønn i "distriktene" er jo bare sludder. 

Mitt poeng er at veldig mange i tråder som dette er verdensmestre, kun for å rakke ned på dem som allerede ligger nede..ikke fordi de har gjort noe galt, men fordi folk her har et eller annet uberettiget sinne mot dem som "får skattepengene deres". Ergo, tråder som dette er bare svada. 

Jeg utfordrer hver og en av dem som anonymt påberoper seg å leve på så lite, og det går så bra atte, å virkelig forsøke å leve ett år på kun 16000 utbetalt. Jeg er svinnende sikker på at pipen hadde fått en helt annen tone etter det. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Lafemmemauvaise skrev:

Siden du åpenbart ikke forstår ordet "medianlønn", så er muligens "gjennomsnittslønn" et begrep du kan relatere til:

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2017-02-01

Selv med 50 % i skatt, så havner de fleste likevel med en månedlig gjennomsnittslønn på rundt 20 000 kr.

At gjennomsnittslønnen er høyere gjør ikke 16000 til en mindre vanlig lønn. Du skjønner det, greien med gjennomsnitt er at det nettopp er gjennomsnitt. Vi kan ta det samme med høyden på voksne folk der gjennomsnittet for menn kanskje ligger rundt 180 cm. Det er likevel vanlig å være 170 cm.

• Liker 1
Skrevet

At gjennomsnittslønnen er høyere gjør ikke 16000 til en mindre vanlig lønn. Du skjønner det, greien med gjennomsnitt er at det nettopp er gjennomsnitt. Vi kan ta det samme med høyden på voksne folk der gjennomsnittet for menn kanskje ligger rundt 180 cm. Det er likevel vanlig å være 170 cm.

Nå nekter du bare å innse at du har tatt feil. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Fjompen skrev:

Du vet jo like godt som meg at du er på feil jorde her. 16000 er mindre enn "vanlig fastlønn", har du 16000 etter skatt er du underbetalt. At du i tillegg mener at 16000 er normal lønn i "distriktene" er jo bare sludder. 

Mitt poeng er at veldig mange i tråder som dette er verdensmestre, kun for å rakke ned på dem som allerede ligger nede..ikke fordi de har gjort noe galt, men fordi folk her har et eller annet uberettiget sinne mot dem som "får skattepengene deres". Ergo, tråder som dette er bare svada. 

Jeg utfordrer hver og en av dem som anonymt påberoper seg å leve på så lite, og det går så bra atte, å virkelig forsøke å leve ett år på kun 16000 utbetalt. Jeg er svinnende sikker på at pipen hadde fått en helt annen tone etter det. 

Nei, du tror noe. Jeg vet noe. Det er forskjellen på oss. Jeg har for øvrig levd litt over et år på akkurat denne summen nå, setter av mindre penger enn når jeg hadde 23000 utbetalt, men fortsatt sløser jeg som bare det og sitter med flere tusen igjen de fleste mnd. Unntaket er Mars, siden jeg har to biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...