AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #21 Skrevet 21. august 2017 Jeg har leid hybel på bygda med mann og barn i årevis. Fordi mannen min var innvandrer og ikke fikk jobb. Vi leide altså en typisk hybelleilighet med kombinert stue/kjøkken, soverom med akkurat plass til smal dobbeltseng + vugge, og bad. Betalte 4500 kr inkludert strøm. Tjente rundt 20.000 i måneden og på 2 år sparte vi opp nesten 300.000 i egenkapital. Altså fullt mulig. Bil hadde vi også, og middag hver dag. Men ingen røyk eller alkohol, ingen ferier, og kjøpte klær og sko brukt. Anonymkode: 9f487...94c 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #22 Skrevet 21. august 2017 15 minutter siden, Husholdning1 skrev: Jeg er fra bygd og har bodd i diverse forskjellige bygder. De fleste bor relativt nært steder med butikker, selv om noen hus ligger et stykke unna. Man finner selvsagt noen unntak, men det er akkurat det det er - unntak. For øvrig er det jo ikke nødvendig å dra på butikken flere ganger i uken. Prøv å ta deg sammen. I Sogn og Fjordane bor det folk lengre enn 15 km fra matbutikken i absolutt alle fylkets kommuner. Dette er nok representativt for de ande kommunene i de andre fylkene i Norge også. Anonymkode: 358c5...0ec 5
Gjest Zeitgeist Skrevet 21. august 2017 #23 Skrevet 21. august 2017 3 minutter siden, Husholdning1 skrev: Jeg er fra bygd og har bodd i diverse forskjellige bygder. De fleste bor relativt nært steder med butikker, selv om noen hus ligger et stykke unna. Man finner selvsagt noen unntak, men det er akkurat det det er - unntak. For øvrig er det jo ikke nødvendig å dra på butikken flere ganger i uken. Jeg er også fra bygda, og jeg kjenner heller til det motsatte av hva du skriver. Reiser du rundt i - hovedsaklig - de tre nordligste fylkene, så vil du se at det du anser som unntak heller utgjør regelen. Forøvrig finner du samme problemstilling i europeiske land også. I de fleste tilfeller bor man relativt gunstig på bygda - men denne besparelsen forsvinner ganske raskt i det du faktisk må en eller annen plass - være seg matbutikk, post, jobb, lege, politi/lensmann, klesforretning, bank, offentlige etater, osv.
Husholdning1 Skrevet 21. august 2017 #24 Skrevet 21. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Prøv å ta deg sammen. I Sogn og Fjordane bor det folk lengre enn 15 km fra matbutikken i absolutt alle fylkets kommuner. Dette er nok representativt for de ande kommunene i de andre fylkene i Norge også. Anonymkode: 358c5...0ec Det bor folk mer enn 15 km unna nærmeste matbutikk i hele landet. De er likefullt unntakene. 1
Husholdning1 Skrevet 21. august 2017 #25 Skrevet 21. august 2017 Akkurat nå, Lafemmemauvaise skrev: Jeg er også fra bygda, og jeg kjenner heller til det motsatte av hva du skriver. Reiser du rundt i - hovedsaklig - de tre nordligste fylkene, så vil du se at det du anser som unntak heller utgjør regelen. Forøvrig finner du samme problemstilling i europeiske land også. I de fleste tilfeller bor man relativt gunstig på bygda - men denne besparelsen forsvinner ganske raskt i det du faktisk må en eller annen plass - være seg matbutikk, post, jobb, lege, politi/lensmann, klesforretning, bank, offentlige etater, osv. Jeg er fra Nordland og kjenner godt til både Troms og Finnmark. Det er unntakene. Og når du flytter til en bygd så tenker du jo litt på hvor sentralt du bosetter deg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #26 Skrevet 21. august 2017 Hun bor i et hus hun selv syns er for dyrt og vurderer campingvogn. Det er vel mulig å finne hybel? Mindre strøm, mindre plass, mindre å holde varmt etc. Ikke minst billigere. Anonymkode: 4492d...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #27 Skrevet 21. august 2017 5 minutter siden, Husholdning1 skrev: Det bor folk mer enn 15 km unna nærmeste matbutikk i hele landet. De er likefullt unntakene. Anonymkode: 358c5...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #28 Skrevet 21. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun bor i et hus hun selv syns er for dyrt og vurderer campingvogn. Det er vel mulig å finne hybel? Mindre strøm, mindre plass, mindre å holde varmt etc. Ikke minst billigere. Anonymkode: 4492d...4e5 Det tenkte jeg også på, bare kjøkkenet er jo større enn en hel liten hybel. Anonymkode: fb69a...1eb 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #29 Skrevet 21. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun bor i et hus hun selv syns er for dyrt og vurderer campingvogn. Det er vel mulig å finne hybel? Mindre strøm, mindre plass, mindre å holde varmt etc. Ikke minst billigere. Anonymkode: 4492d...4e5 Kikket et kjapt søk på Finn nå så fant jeg hybel til 4500,- i mnd. Det burde vel være bedre på alle måter. Anonymkode: 4492d...4e5
Gjest Zeitgeist Skrevet 21. august 2017 #30 Skrevet 21. august 2017 7 minutter siden, Husholdning1 skrev: Det bor folk mer enn 15 km unna nærmeste matbutikk i hele landet. De er likefullt unntakene. Da er det veldig mange unntak i Norge, hvilket igjen tilsier at argumentet ditt om "unntak - ikke regelen" faller på stengrunn.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #31 Skrevet 21. august 2017 Jeg har selv levd for den summen og hatt utgifter på bil og gjeld. Jeg har aldri hatt noen å støtte meg på og klart meg på 15 000 i mnd. Boligen min var 30 kvm, møbler fikk jeg på gis bort, mat handlet jeg for 1500-2000,- mnd. Husleie var på 5500,- inkl strøm og nett. Brukte rundt 400,- i mnd på strøm så jeg. Jeg er ikke røyker eller snuser så kanskje der jeg korta inn mer enn hun gjør. Anonymkode: 4492d...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #32 Skrevet 21. august 2017 9 minutter siden, Husholdning1 skrev: Jeg er fra Nordland og kjenner godt til både Troms og Finnmark. Det er unntakene. Og når du flytter til en bygd så tenker du jo litt på hvor sentralt du bosetter deg. Er ikke bare bare å finne noe sentralt på bygda. Det bygges ikke akkurat massevis av utleieleiligheter og hus her. Og når det bygges nytt så er det kjempedyrt fordi alle vil bo i sentrum. Jeg bor i sør trøndelag og har nettopp fått meg leilighet så nære sentrum som mulig etter å ha ventet i 6 år. Så nå har jeg bare 4 km å gå istedenfor 9. Fungerer på sommeren, men når det er 40 minus på vinteren, så er det ikke særlig kjekt. Og det er ikke uvanlig, jeg er ikke unik i det hele tatt. Faller du utenfor boligmarkedet, så sliter du på bygda også når det billigste i sentrum fortsatt er alt for dyrt. Anonymkode: bd2e4...f91 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #33 Skrevet 21. august 2017 52 minutter siden, Husholdning1 skrev: Relativt sjeldent at en matbutikk er så langt unna en bygd. Å? Kjapt eksempel med indre Hardanger, og en strekning på drøye 6 mil av østre del av Sørfjorden. Butikker i Eidfjord, Kinsarvik, Lofthus, Tyssedal og Odda. Avstander: Eidfjord til Kinsarvik ca 2 mil. Kinsarvik til Lofthus ca 1 mil. Lofthus til Tyssedal, drøye 2 mil. Tyssedal til Odda ca. 1 mil. Mellom Eidfjord og Odda er det flere bygder, og noen av dem har flere kilometer og over 1 mil til nærmeste butikk. Skoler er langt unna. Leger/tannleger, frisør, post, osv. Avstander, noe som garantert ikke er unikt for denne delen av Hardanger. Anonymkode: ec27f...6fb 4
Husholdning1 Skrevet 21. august 2017 #34 Skrevet 21. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å? Kjapt eksempel med indre Hardanger, og en strekning på drøye 6 mil av østre del av Sørfjorden. Butikker i Eidfjord, Kinsarvik, Lofthus, Tyssedal og Odda. Avstander: Eidfjord til Kinsarvik ca 2 mil. Kinsarvik til Lofthus ca 1 mil. Lofthus til Tyssedal, drøye 2 mil. Tyssedal til Odda ca. 1 mil. Mellom Eidfjord og Odda er det flere bygder, og noen av dem har flere kilometer og over 1 mil til nærmeste butikk. Skoler er langt unna. Leger/tannleger, frisør, post, osv. Avstander, noe som garantert ikke er unikt for denne delen av Hardanger. Anonymkode: ec27f...6fb Jeg har ikke dkrevet at det ikke finnes, men at det er unntakene.
Husholdning1 Skrevet 21. august 2017 #35 Skrevet 21. august 2017 21 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev: Da er det veldig mange unntak i Norge, hvilket igjen tilsier at argumentet ditt om "unntak - ikke regelen" faller på stengrunn. Selvsagt er det mange unntak. Men andelen unntak er ikke særlig høy.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #36 Skrevet 21. august 2017 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Jeg har ikke dkrevet at det ikke finnes, men at det er unntakene. Det er ikke unntakene. Ta deg en tur ut i bygder og se hvilke avstander det er snakk om. Hardanger er ikke unntakene, det samme er ikke store deler av Rogaland, Hordaland, Sogn og fjordane, Buskerud, Nordland, Troms og Finnmark. Kunne sikkert ha ramset opp de fleste norske fylker, unntaket er vel Oslo. Anonymkode: ec27f...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #37 Skrevet 21. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brukte rundt 400,- i mnd på strøm så jeg. Anonymkode: 4492d...4e5 Hvordan er det mulig? Hva slags oppvarming har du? Anonymkode: 0577f...d87 2
Thyra Skrevet 21. august 2017 #38 Skrevet 21. august 2017 1 time siden, Husholdning1 skrev: For 16000 kan man leve veldig godt alene i Norge. Med to barn kan man leve anstendig for samme sum. Det kommer jo veldig an på boutgiftene. Noen eier en nedbetalt bolig. Andre må betale en formue for å leie et lite krypinn. Men veldig godt kan man vel vanligvis ikke leve på 16000... 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2017 #39 Skrevet 21. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig? Hva slags oppvarming har du? Anonymkode: 0577f...d87 Er da fint mulig det. Jeg har 2 etg hus bygd i 1993. Bruker strøm for maks 600 i mnd på strøm. På vinteren kan jeg noen ganger komme opp i 8-900, men da står varmekabler på døgnet rundt i kjøkken, bad og gang. Anonymkode: 69335...cf8
Gjest Zeitgeist Skrevet 21. august 2017 #40 Skrevet 21. august 2017 14 minutter siden, Husholdning1 skrev: Selvsagt er det mange unntak. Men andelen unntak er ikke særlig høy. Når nærmere en million av Norges innbyggere bor i spredtbygde strøk, så er det faktisk 20 % av befolkningen - og langt mer enn bare unntak. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/beftett/aar/2015-12-11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå